Mahour name

معنی اسم ماهور

اسم ماهور

معنی، ریشه و فراوانی (تعداد) اسم ماهور در ثبت احوال

همه چیز درباره نام ماهور

معنی ماهور

معنی اسم ماهور چیست؟ Mahour name meaning

Mahour name meaning
اسم ماهور Mahour name

اسم ماهور از جمله اسم های فارسی زیبا است که در اینکه این نام یک اسم دختر است یا نام پسر بین خیلی ها اختلاف نظر هست. برخی آن را کاملا نام دختر می دانند و اندک افرادی هم معتقدند چون اسم ماهورا (ماهور + الف تانیث یا نسبت) دخترانه است، پس ماهور اسم پسرانه است که تعبیر لزوما درستی نیست. چرا که مثال نقض زیاد دارد و برای مثال مسیح و مسیحا، هر دو نام پسرانه هستند. یا مثلا سلین و سلینا هر دو نام دخترانه هستند. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

Mahour
ماهور اسم دختر یا پسر

ماهور اسم دختر است یا پسر؟

اسم ماهور طبق منابعی که در اختیار تیم نام فارسی قرار داشت یک نام مطلقا دخترانه بود. اما چون در سال های اخیر در ثبت احوال ایران، این اسم برای پسران هم به ثبت رسیده و انتخاب این نام برای پسران در کنار نام دختران صورت گرفته، اسم ماهور را همانند خیلی از اسم های ایرانی (رها، تیام، عزت، رها، صفا و …) نام مشترک بین دختر و پسر به شمار می آوریم.

ماهور در کتاب اسم

در کتاب آوای نامها از ایران زمین نوشته پری زنگنه (نشر سال ۱۳۸۵) علاوه بر شرحی در معنی اسم ماهور، به عنوان اسم دختر آمده و اشاره شده که این اسم برای نامگذاری دختران مورد پسند است.

اسم ماهور در کتاب
ماهور در کتاب نام ها

بر اساس نظرسنجی انجام شده در مرداد ماه ۱۴۰۱ در اینستاگرام نام فارسی (بین حدود ۱۷۵ هزار عضو که حدود ۱۰ هزار نفر رای دادند)، بیش از ۷۰ درصد معتقد بودند که اسم ماهور برای دختر مناسب تر است:

نظرسنجی ماهور
نظرسنجی اسم ماهور

بررسی کامل تر نام ماهور:

ریشه اسم ماهور

 در مورد ریشه نام ماهور شک و شبهه ای وجود ندارد و ریشه اسم ماهور فارسی است و نام پارسی اصیل به حساب می آید. این نام زیبا چون سال هاست برای نامگذاری کمتر استفاده شده یک اسم خاص، شیک و جدید از دید خیلی والدین محسوب می شود. NameFarsi.com

معنی ماهور

معنی اسم ماهور همانطور که در قسمت اسم دختر با م و اینستاگرام نام فارسی نوشتیم به نام یکی از دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی است. علاوه بر این ماهور (در زمین شناسی) به برآمدگی های دامنه کوه یا برآمدگی هایی که در دشت پدید می آید می گویند.

ماهور
معنی اسم ماهور

اسم ماهور در لغت نامه دهخدا

برای نام ماهور در کتاب لغتنامه دهخدا، دو معنی آمده است. یکی به عنوان اسم خاص (نام محل) و دیگری به عنوان واژه اسم:

  1. ماهور (اِ) تپه های مسلسلی که در دامنهٔ کوه پدید باشد. (ناظم الاطباء). هریک از تپه های پیوسته که در دامنهٔ کوه پدید باشد. حصهٔ پیش آمدهٔ کوه. (فرهنگ فارسی معین). || گل ماهور. (فرهنگ فارسی معین). خرگوشک .
  2. ماهور (اِخ) دهی از دهستان عقیلی است که در شهرستان شوشتر واقع است و ۳۰۰ تن سکنه دارد که از طایفهٔ بختیاری هستند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۶).

اسم ماهور در ثبت احوال

ماهور در ثبت احوال در این سال ها هم برای دختر و هم برای پسر به ثبت رسیده است. دوستانی که اصرار بر پسرانه بودن این اسم دارند، ادعا دارند که این اسم با تلفظ متفاوتی اسم دختر است. اما متاسفانه آن تلفظ متفاوت را هیچ کس نشنیده، در هیچ منبع موثقی وجود ندارد و در واقع کسی با آن اسم وجود خارجی ندارد.

فراوانی اسم ماهور در ثبت احوال ایران

تعداد اسم ماهور ۳۹۳۰ نفر در ایران است که بعنوان اسم دختر ثبت شده اند. تعداد ۳۶۹۳ نفر نیز طبق طبق آمار ثبت احوال در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ماهور به عنوان اسم پسر ثبت شده است. البته این ارقام اعلامی چند سالی است ثابت مانده است و به روز نشده.

معنی اسم ماهور در ثبت احوال ایران

ماهور = در علوم زمین هریک از برآمدگی های دامنه ی کوه یا برآمدگی هایی که در دشت پدید می آید؛ ۲- (در موسیقی ایرانی) یکی از هفت دستگاه؛ ۳- (در قدیم) (در موسيقي ايراني) از شعبه های بیست و چهارگانه ی موسیقی ایرانی.

ماهور یعنی چه
معنی اسم ماهور

درباره دستگاه ماهور

دستگاه ماهور از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است و در ردیف‌های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد و به علت حالت و ملودی روانش اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود. این دستگاه دارای گوشه‌های متنوعی است که با مقام‌های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا می‌شود. ناگفته نماند تمام گوشه‌ها به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت می‌کنند. موسیقی در دستگاه ماهور با طمانینه و باوقار است و اگر با شعر مناسبی همراه باشد ابهت و شکوه خاصی خواهد داشت.

اسم های شبیه و مشابه ماهور

اسم دختر که به ماهور بیاد

ماهرو، مهرو، ماهانا، مهری، مهرناز، هوران، مهرسا، مهسا و رها از اسامی دخترانه مشابه و متناسب با ماهور هستند. قسمت اسم های دخترانه با م را نیز ببینید.

اسم پسر که به ماهور بیاد

ماهان، همایون، مهراد، ماتیار، اهورا، هرمان، مهرزاد و مهیار از اسامی متناسب و مشابه با ماهور هستند. قسمت اسم جدید با م را نیز ببینید.

اگر شما هم به دنبال متناسب ترین نام ها با معیار های مد نظر خود هستید، قسمت مشاوره اسم را ببینید.

اسم ماهور به انگلیسی

نوشتن ماهور به انگلیسی به شکل های Mahoor و Mahour درست به نظر می رسد. گرچه درباره نگارش اسم ها و واژگان فارسی در دیگر زبان ها نمی توان قطعی نظر داد.

Mahour
اسم ماهور به انگلیسی

اسم ماهور در قرآن

برخی از دوستان پرسیدند که آیا اسم ماهور در قرآن آمده است یا نه. در پاسخ باید بگوییم که ماهور در کتاب قران نیامده است.

عکس ماهور

ماهور، عزیز دل بانمک که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

عکس ماهور
عکس ماهور | نام فارسی

ماهور بامزه در میدان نقش جهان که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

Mahoor
ماهور در اصفهان

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از وبسایت یا پیج نام‌فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون در تلگرام یا اینستاگرام ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم.

نظرسنجی اسم ماهور

اسم ماهور قشنگه؟

نظر شما درباره اسم ماهور چیست؟ آیا به نظرتون اسم ماهور پسرانه است یا دخترانه؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم بنویسید.

منابع:

نام فارسی | مرجع تخصصی اسم های ایرانی | از سال ۱۳۸۸

4.6/5 - (133 امتیاز)

552 نظر برای “معنی اسم ماهور”

  1. ماهور از معنیش هم پیداست که ظرافت اسم دخترانه داره و دخترانه س حالا اینکه یه نفر بر اساس سلیقه اسم پسرش و گذاشته ماهور دلیل نمیشه که حرف خودش و به کرسی بنشونه که دل خودش و قانع کنه که پسرانه س
    یه اسم کاملا دخترانه س ثبت و احوال خیلی اسمهای اصیل ایرانی را که اصلا نمیزنه تا با یه فتحه و کسره جداش کنه

    1
    0
  2. سلام به همه
    من انشاالله برج ۲ صاحب دو فرزند پسر میشم
    میخوام اسم یکیشونو بزارم آقا مهدی و اون یکی آقا ماهور
    چطور؟

    0
    1
  3. تورا خدا ابن حرفهای عجیب چیه وقتی شک داری که پسرانه ست چرا میزاری ماهور اینکه اسم کاملا دخترانه ست بعدا پشیمون میشی ،بازیگر زن داریم ماهور الوند مگه نمیشناسید ، بخاطر اینکه یه نفر مشهور اسم پسرش وگذاشته ماهور میشه پیروی کرد ، مگه دارییییم
    حالا اسم شاید دو جنسیتی باشه ولی مثلا مهدی با ماهور همخانی داره آخهههه
    بیخیال باشید دوستان ماهور کاملا دخترانه ست حتی آقای دکتر بیژنی دخترش استاد موسیقی در برلینه اسم دخترش ماهور
    آقا ماهور مگه میشه!!!!!!!!!!!!
    مثلا بگیم ناهید آقا

    1
    0
    1. من بچم دوماه دیگه بدنیا میاد تو نام فارسی هم دیده بودم رفتم ثبت احوال پرسیدم حالا درست یا غلط ماهور mahourرو پسر و mahvarو ماهوارا رو دختر ثبت کرده بودند مهم نیست نظر بقیه چی باشه شما باید هر اسمی که فکر میکنی برا بچت مناسبه و دوسش داری بزاری اون خانمی که گقته بود بچت بزرگ شه میخوان بگن حاج ماهور. خانم محترم اومدیم این پسره دکتر شد یا خلبان شد یا …. به نظرم کاپیتان ماهور یا دکتر ماهور بسیار هم عالیه

      0
      0
  4. چقدر خنده داره دیدن دعوا و گاهی توهین به همدیگه بخاطر یک اسم. و جالب اینکه هیچ کدوم نمیخوان بپذیرن ماهور چه اصالتا پسرانه چه دخترانه فعلا برای هردوجنسیت استفاده میشه. من هردوشو بارها دیدم. پس تا هم ۱۰سال هم دعوا کنین تاثیری نداره.

    0
    0
  5. ماهور، نام پسر عزیز من هستش که هم فارسیه و هم کردی که در زبان کردی به معنی ماه و خورشید و برخی جاها هم میگن، از آواز باستانی کردی”هوره ” که همان ستایش اهورا مزدا بوده، خیلی از مقام های هوره وارد دستگاه موسیقی ماهور شده است

    0
    1
  6. با سلام
    ماهور نامی است کاملا دخترانه
    ۱- از الحان موسیقی است . آهنگی زیبا ،‌شاد و نشاط آور ۲- نام گل است در ویکیپدیا آمده ۳- نام مکانی است در
    در موسیقی قدیم به آن ماخوری میگفتند ( ماه + خور) که باز هم به اسم دخترانه میخوره
    توضیح استاددهخدا

    اگه سالار عقیلی اسم پسرش رو گذاشته ماهور چون نمیتونسته اسم مناسب موسیقایی دیگری (غیر از همایون و سپهر و نوروز ) برای پسرش بزاره .
    در دستگاههای موسیقی اسم نوا و ماهور و در گوشه های موسیقی اسامی دلکش ، خجسته ، نغمه ،کرشمه ، مهربانی ، گلریز ،‌صفا ، شهناز و چکاوک و پروانه ،‌روح افزا……. هستند که همگی اسامی دخترانه هستند .
    اسم همایون رو هم نمیتونست بزاره چون در اون صورت علاوه بر اینکه در خوندن از استاد شجریان تقلید میکنه در نام گذاری هم از ایشون تقلید میکرد.
    از اشخاص معروف نام دختر : ماهور الوند (هنرپیشه) ،‌ماهور احمدی (طراح) ، ماهور عربیان ، ماهور صالحی و ….
    هرچند بسیاری از عزیزان نام ماهو را بر ای پسرانشان انتخاب کرده اند .

    با احترام به همه خوانندگان عزیز
    ماهور مناسب است فقط برای دختر
    شاد باشید

    1
    0
  7. ماهور (mahur) اسم پسرم پنج ماهه من هست. با هر بار نامیدنش حس خوبی بهم دست میده. معانی زیبایی ای اسم داره.از همکاران من هم اسم پسرشون ماهور هست.

    0
    1
  8. خدا پسرتو برات نگه داره
    اسم ها کمی مانند مسواک شخصیند !!
    من برای دخترم میزارمش بعدا !!

    0
    0
  9. در ثبت احوال کشور ماهور اسم پسرانه ثبت شده است و اسم ماهور اسم دخترانه ثبت شده است .
    برای اینکه املاء این دو نان کاملا شباهتدارد اختلاف بین پسر و دختر بودن اسم زیاد میشود
    در اصل در اقوام ترک به علت علاقه زیادبه داشتن فرزند پسر گاهی بر روی دختران خود نام پسرانه میگذارند و این کار باعث میشود اسامی در کشور هم بر روی پسر دیده بشود و هم بر روی دختر که باز هم هیچ اشکال ندارد و هر کس نطر خودش محترم اما به صورت رسمی و ثبت شده در ثبت احوال مشخص شده است

    0
    0
    1. دلت خوشه ها
      ثبت احوال این همه سوتی داده یه اسم رو نمی تونن درست بنویسن تو شناسنامه
      تو هر خانواده یه مشکل تو شناسنامه شون ایجاد کردن حالا شما می خوای به حرف اونا عمل کنی؟
      من که بچه ندارم و نمی خوام بچه دار بشم
      تخصصم گل هست. گل داریم به اسم ماهور و نه ماهوَر که شما می گی.
      ضمنا اهانت و دروغ محضی که به قوم ترک نسبت دادی رو هم نادیده می گیرم

      1
      0
    2. موافقم..منم پسرم چند ماه دیگه بدنیا میاد..اسم ماهور یکی از اسامی انتخابیمون هست…ولی دوس ندارم بعدا رو شخصیت بچه تاثیر بذاره…با دینکه دخترانش ماهور هست…ماه ور…ولی سر هم نوشته شده…

      0
      0
  10. من اسم دخترم رو توی ثبت احوال همین کشور گذاشتم که روی دیوارش با خط درشت یکی از قوانین نامگذاری رو ممنوعیت استفاده اسم جنس مخالف نوشته بود. ولی وقتی گفتم ماهور بدون هیچ مخالفتی ثبتش کردن. اگه پسرانه بود باید این اسم رو برای دخترم قبول نمی کردن.!!!!

    1
    0
    1. دقیقا مثل ما. بدون هیچ محدودیتی اسم دخترم رو تو شناسنامه ثبت کردند.

      0
      0
    2. درسته. بعضیا می گن اسم مشترک شده مثل رها که ما همیشه شنیدیم اسم دختره اما حالا پسر هم هست گویا
      در هر صورت به انتخاب کسایی که اسم پسرشون رو رها گذاشته اند احترام می گذاریم مثل این سایت نام فارسی

      1
      0
  11. من که ۲ماه دیگه پسرم به دنیا میاد و اسمش رو می خوام ماهور بزارم

    0
    1
  12. در کل اسم برای هر دو جنسیت استفاده میشه و سلقیه ایی دیگه دعوا نداره که الان حشمت و حجت رها و متین و کلی اسم دیگه داریم دو جنسیتیه چرا دعوا میکنید

    0
    0
  13. سلام. بنده دکترای ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه هستم.
    نام ماهور ابتدا یاد آور دستگاه موسیقیایی است بعد برآمدگی زمین و نام گل. اصلا نزدیک به صد در صد مردم اگر معنی ماهور را بدانند در همان معنای موسیقیایی آن می دانند.
    به نظرم هر وقت اسم همایون که نام دستگاهی ست نام دختر شد، ان شاالله ماهور هم خواهد شد!!!
    شور و ماهور و همایون و نوا/ پس سه گاه چارگاه و پنجگاه

    اینکه صدای موسیقی لطیف است و لذا ماهور مناسب نام دختر است که نشد استدلال. پس همایون چیه که ۶۰۰ سال پیش خواجوی کرمانی منظومه عاشقانه همای و همایون را سروده و همایون نام پسر داستان هست!!
    پسر من ماه آینده به دنیا میاد و اسمش رو ماهور گذاشتم.

    شاد باشید.

    0
    1
    1. سلام.
      آقای “دکتر” استدلالتون کاملا غلطه.
      می فرمایی “هر وقت همایون دختر شد، ماهور هم دختر شود؟”
      پس لابد اسم “نوا” هم که دستگاه موسیقی است پسرونه است؟ این چه استدلالی است جناب؟
      چرا به خاکی می زنید؟ همایون اسم پسره، نوا و ماهور هم که هر دو از دستگاه های موسیقی هستند اسم دخترند.
      کمی فکر کنید خواهشا

      1
      0
    2. کاملاً درسته
      ممنون از شما
      منم پسرم دو ماه دیگه بدنیا میاد که قصد دارم اسمش رو بذارم ماهور و اگر یه وقتی دختر شد میذارم نگار

      0
      1
      1. آفرین به عقل شما
        اینم که هنوز نمی دونی بچه ت دختره یا پسره جالب بود :lol: :lol:

        0
        0
  14. در پاسخ به نظر “دکتر ادبیات”
    باعث بسی تاسف برای جامعه علمی ما با دیدگاه بسیار غیر علمی است از یک انسان به ظاهر هیات علمی.
    آقای دکتر!!!!!! چه استدلال بی منطق و بدون تفکری
    شما در سر کلاسها هم اینگونه ادبیات غنی و مملو از داشته های شیرین را تفسیر مینمایید؟
    ماهور قطعا نام دختر است و میتوان بر پسر نیز نام نهاد.
    به تفسیر بنده که از ادبیات اکادمیک اطلاعی ندارم(البته اگر این اطلاعات شما اکادمیک و در حد phd است همان بهتر که من اطلاع اکادمیک ندارم)بله به تفسیر بنده میتوان نام ماهور را تلفیقی از ماه و هور نامید(هور به معنای خورشید است)
    که گمان کنم تفسیر زیبایی از این نام دخترانه زیبا و پر احساس است.
    پدران و مادران محترمی که نام دخترتان که جان جانانتان است را ماهور نهادید بدانید و آگاه باشید که از زیباترین نامهای اصیل و دخترانه بر فرزندتان نهادید و من که نام دختر دلبندم ماهور است به داشتنش و به نامش به خود میبالم.
    شاد باشید.
    خدا پشت و پناه شما پدر و مادران و همچنین فرزندانتان خصوصا دخترهای گل به نام ماهور باشد.
    یا حق

    1
    0
  15. من میخواستم اسم پسرمو بذارم ماهور دخترم نهال الان دچار شک و تردید شدم . الان اسم دوقلوهامو چی بذارم؟ دخترمو بذارم ماهور یا پسرمو؟؟؟

    0
    0
    1. دخترتو ماهور و پسرتو روهام دقیقا برعکس اسم ماهور
      م + ا + ه + و + ر = ماهور
      ر + و + ه + ا + م = روهام

      1
      0
  16. اسم دختر من ماهوره. من هرچی ماهور دیدم دختره. حالا اینکه رو پسر هم نام گذرای میشه بحثش جداست. اما من عاشق این اسم بودم و هستم . هرکی هر اسمی میخواد رو بچش میتونه بذاره چرا دعوا میکنید آخه. برای اینکه از نامی خوشتون میاد دلیل نمیشه جنسیت اون نام رو تغییر بدید. خجالت داره. هرچی دوس دارید بذارید دعوا چه معنی داره !!!

    1
    0
    1. من امروز شناسنامه رفتم شناسنامه دخترمو از ثبت احوال تحویل گرفتم توش جنسیت رو زده پسر بعد از اینکه اعتراض کردم بهم میگن اسم بچتو عوض کن .چرا باید حاکمیت تصمیم بگیره که اسم بچه من چی باشه تا کی خفت .من اسمشو عوض نمیکنم

      0
      0
  17. جالبه که تو همه کتاب های فرهنگ نام قدیمی نام ماهور رو دخترانه ثبت کردند. ولی تو چاپ های جدید میزنه پسرانه و دخترانه. پس فهمیدن این موضوع که این نام در ابتدا دخترونه بوده سخت نیست. اما حالا که منابع میگن پسرونه دخترونس شما چرا بحث میکنید.

    1
    0
    1. دقیقا همینطوره. اسم دختر بوده. معنیش هم اسم دختره. اسم گل اسم پسر مگه میشه؟!؟؟

      اگه یه خواننده با پارتی بازی میاد اسم بچه پسرش رو میذاره اسم دخترونه دلیل نمیشه این اسم پسرونه باشه

      1
      0
      1. دقیقا همینطوره
        اسم گل رو بذاری پسر! بزرگ شد چی میشه؟!
        اینکه اون خواننده خودفروش که تو شرایط بدبختی و فلاکت مردم که همه دارن دزدی و غارت می کنن می خونه وطنم وطنم و ایران فلان و بهترین… اسم پسرشو اسم دخترونه گذاشته و پول داده به ثبت که اسم رو پسرونه کنن دلیل نمیشه این اسم پسرونه باشه

        1
        0
      2. این اسم رو هم براى دختر میگذارند هم براى پسر مانند عزت و حشمت و نصرت و تیام و متین .
        ربطى هم به خواننده خود فروش و وطن فروش نداره
        در ضمن ماهور همانند دستگاه نوا و همایون نام دیگر دستگاه موسیقى است که خواننده به همین دلیل نام پسرش رو ماهور گذاشته.

        0
        0
  18. ماهور اصلا جنسیت نداره هم برا دختر هم پسر.ولی خداییش وقتی اسم یک گل هم هست خیلی مناسب نیست برای یک پسر!حالا خودتون میدونین…

    1
    0
  19. ماهور صد در صد اسم دختره و در تمام منابع قدیمی این اسم برای دختر ثبت شده، من اسم دخترمو گذاشتم ماهور بعد از من یکی از دوستاو و یکی از فامیلهای دورمون هم این اسم رو برای دخترشون انتخاب کردن.

    1
    0
  20. به نظر من آقای دکتر بسیار غلط میفرمایند و ماهور اسم مشترک بین دختران و پسران است. پدر و مادر عزیز اسم فرزند گلتون رو هر چی دوست دارید بزارید.چه دختر چه پسر هر دو گل هستند. با تشکر

    0
    0
  21. وقتی خداوند از روح خودش هدیه به پدر و مادر میده ..
    احساسی زنده میشه واز روی عشق و مهر پدر و مادری اسمی برای کودک انتخاب میشه .. واقعا زشته این دیدگاه
    اسم چه دخترونه چه پسرونه
    اگر پدر مادر دوس دارن این خودش مقدسترین اسم هستش

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.