اسم شروین

معنی اسم شروین

شروین

معنی ریشه، فراوانی و تعداد اسم شروین در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم شروین

ریشه اسم شروین

همانطور که در قسمت اسم پسر با ش گفتیم اسم شروین یک نام فارسی (پارسی) و هم چنین شمالی (مازندارنی) است. اسم شروین یکی از محبوب ترین اسم های پسرانه بین ایرانیان، فارسی زبانان و مازنی های عزیز است. باید اضافه کنیم که خیلی ها بخصوص شمالی های عزیز دوست داشتنی (ساکنین گیلان و رشت و گرگان) اسم شروين را یک اسم شمالی می دانند که اشتباه هم نیست. این نام اسمی شمالی نیز هست همانند خیلی از اسم ها و واژگان که بین فارسی، گیلکی، مازنی و چه بسا کردی و ترکی و لری مشترک هستند. در ادامه در این مورد بیشتر خواهید خواند.

معنی نام شروین Sherwin (Shervin) name meaning

در بعضی منابع از شروین به عنوان مخفف نام انوشیروان نام برده شده‌ است. اگر چنین تعبیری درست باشد، شروین (انوشیروان یا انوشروان) به معنی “دارای روح جاوید و کسی که روحش جاودان” است، می باشد. همچنین شروین اسم تعدادی از شاهان در تبرستان بوده است و از این جهت نامی با اصالت است. شروین به معنای کسی است که همه او را دوست دارند (معشوق مردمان) و همچنین به معنی همیشه پایدار است. علاوه بر این شروین نام یکی از سرداران معاصر شاپور ذوالاکتاف (شاپور دوم) ساسانی بوده است. شروین در زبان مازنی (مازندارانی) معادل شهریور (ماه ششم سال) هم هست.

شروين
معنی اسم شروین

تلفظ اسم شروین

نکته قابل توجه درباره اسم شروین تلفظ این نام در منابعی چون لغتنامه دهخدا هست که به صورت شَروین یعنی فتحه روی حرف شین آمده است. به نظر می رسد تلفظ کتابی و درست این واژه و اسم به صورت Sharvin است. اما به احتمال خیلی زیاد با نفوذ واژگان عربی مثل “شر” (متضاد خیر)، در زبان ما ایرانیان، تلفظ این اسم خودآگاه یا نا خودآگاه به سمت شِروین رفته است. معیار ما درباره تلفظ صحیح اسم شروين تلفظی هست که عموم جامعه می پذیرند. در صورت تمایل، درباره تلفظ درست نام ها بیشتر بخوانید.

Shervin name meaning
معنی اسم شروین Shervin name meaning

در ادامه: اسم پسر دختر هم وزن شروین و اسم های مشابه شروین، معنی شروین در لغت نامه دهخدا. شروین کیست. اسم شروین به انگلیسی و فراوانی اسم شروین را خواهید خواند.

شروین کیست؟

خیلی از دوستان پرسیدند که شروین چه کسی بوده است. در پاسخ باید بگوییم که شروين از شخصیت های تاریخی ایرانی بوده است. شروین اسم انوشیروان دادگر و هم چنین نام دو تن از پادشاهان سلسله‌ طبرستان (علویان) بوده است. همانطور که گفتیم بنا به تعبیری می توان نام شروین را صورت دیگری از انوشیروان دانست که بر اساس این مورد (یعنی انوشیروان دادگر)، نیز این تعبیر دور از ذهن نیست.

اسم شروین در ثبت احوال ایران

شروين از نام های مورد تایید ثبت احوال برای فرزند پسر است. در دهه های گذشته این اسم به تعداد محدود برای فرزند دختر نیز به ثبت رسیده است. اما در حال حاضر فقط برای پسر در ثبت احوال قابل ثبت است.

معنی اسم شروین در ثبت احوال

۱) نام قلعه‌ شروان. ۲) نام انوشیروان دادگر. ۳) نام دو تن از پادشاهان سلسله‌ طبرستان. ۴) نام باستانی ناحیه‌ سوادکوه در مازندران.

فراوانی اسم شروین

تعداد اسم شروین در ثبت احوال ایران ۱۰۰۵۰ نفر است. این رقم بر اساس آمار ثبت احوال در تاریخ ۱۳۹۶ است که هنوز به روز نشده است. اما شروین از جمله اسم های با فراوانی کم پسرانه است.

اسم شروین در لغت نامه دهخدا

  1. شروین [ شَ رْ ] (اِخ) نام قلعهٔ شروان. (ناظم الاطباء) (دهار) (فرهنگ جهانگیری) (غیاث اللغات). در برهان و فرهنگ شعوری گفته نام قلعهٔ شیروان است بلی تحقیق آن است که نام انوشیروان دادگر بوده.
  2. شروین [ شَ رْ ] (اِخ) جبال شروین در اطراف تبرستان در نزدیکی دیلم و گیلان واقع شده، این کوهها، کوههای صعب الوصول و غیر قابل مرور می باشند و در آنجا کوهی بلندتر و پردرخت تر از این کوهها یافت نشود.
  3. از سرداران معاصر شاپوربن شاپور ذوالاکتاف ساسانی، که مدتی حکومت روم داشت.
  4. نام انوشیروان دادگر بوده و شهر شروان را به نام خود بنا نموده و طایفهٔ سلاطین شروان نیز از اولاد او بوده اند و شروین مخفف انوشیروان است. (انجمن آرا) (آنندراج). اما این وجه تسمیه اساس ندارد.
  5. نام یکی از فرزندزادگان ملک کیوس برادر انوشیروان هم هست. (برهان).
  6. شروین [ شَ رْ ] (اِخ) نام یکی از سپهبدان و حکام تبرستان بوده که آن طایفه را ملک الجبال می گفته اند و بعد از او پسرش شهریار که پدر ملوک باوندیه بوده به پادشاهی مازندران رسید. (انجمن آرا) (آنندراج).
  7.  ابن سرخاب بن مهر مردان بن سهراب بن باوبن شاپوربن کیوس، هفتمین از اسپهبدان طبرستان است. (یادداشت مؤلف).
  8. در تداول مازندرانیان، ماه شهریور. (یادداشت مؤلف).

اسم شروین به انگلیسی

شروین به انگلیسی به صورت Shervin یا Sherwin قابل نگارش است. مسلما در مورد نوشتار واژگان فارسی در انگلیسی نمی توان قطعی نظر داد. در ادامه اسم شروین به انگلیسی به صورت اسم نوشته برای پروفایل قرار دارد:

Shervin
اسم شروین به انگلیسی Shervin

اسم مشابه شروین

در ادامه اسامی شبیه شروين را خواهید دید. در ابتدا اسم های هم وزن شروین و سپس اسم های دخترانه و پسرانه شبیه شروین از نظر حروف و آوا.

اسم دختر هم وزن شروین

نام های آیدین، رادوین، رادین (معنی اسم رادوین را ببینید) و اروین از نام های هم وزن شروین هستند.

اسم دختر هم وزن شروین

اسامی الین، سلین، سروین و شایلین از اسم های هموزن شروين هستند. سلین و شایلین اسم های ترکی دخترانه هستند.

اسم شروین
معنی اسم شروین

اسم های شیک زیبا و جدید پسرانه با حرف ش:

علاوه بر شروین اسم های بسیار زیبایی از حرف شین برای فرزند پسر وجود دارند. اسم های اصیل ایرانی. مثل شاهان، داریوش، شهرام، شهیاد، شهراد، شاهو (اسم کردی پسر). نظر شما چیست؟ آیا اسم شروین را برای فرزند پسر می پسندید؟ از اسم های پسرانه دیگر با حرف شین چه نام هایی را بیشتر دوست دارید؟

نظرسنجی اسم شروین

اسم شروین قشنگه؟

نظر شما درباره اسم شروین چیست؟ آیا این نام را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۱۴۵
  2. لغت نامه دهخدا (نسخه معتبر): شروین.
  3. قلعه شیروان.
4.4/5 - (31 امتیاز)

96 نظر برای “معنی اسم شروین”

  1. با تشکر فراوان در نامگذاری فرزندانمان کمک بسیار زیادی داشتید ممنون و متشکر هستیم ما اسمهای کورش کسری و تابان را انتخاب کردیم ک بنظرمان زیبا ترین هستند

    0
    0
    1. سلام خدا به من دوقلو پسر و دختر داده اسم پسرمو گذاشتم شروین واسم دخترمو گذاشتم شایلین به نظرم اسمهای قشنگی هستن

      0
      0
      1. عالیه
        انشالله همیشه سالمو سلامت باشن

        0
        0
    2. امیر اسم دخترت رو می زاشتی سروین هم هن آهنگه هم هم نویسه

      0
      0
  2. من اسمم افشین و دوست دارم بزرگ شدم اسم پسرم رو بذارم شروین

    0
    0
  3. من ۱۱ سالمه و یه برادر ۶ ساله دارم به نام شروین خیلی دوستش دارم و اسم خودم آبتین هستش

    0
    0
  4. من دخترم و اسمم شروین چون تا سال ۸۴ این اسم مشترک بوده و بعد از اون شرمین و سروین شد اسم دختر
    من عاشق اسمم هستم
    اسم دختر یزدگرد سوم هم شروین بوده

    0
    0
    1. یعنی الان دیگه مشترک نیست؟ مطمین هستین تا سال ۸۴ بوده؟ چون میخوام اسم پسرمو بزارم شروین ؛ نمیخوام اسم مشترک باشه ، تا حالا بعنوان اسم دختر نشنیده بودمش

      0
      0
    2. سلام پیشنهاد میکنم اسمتون رو به شروین دخت تغییر بدید چون شروین یک اسم کاملا مردانه هست . البته همونطور که میدونید اسامی فارسی جنسیت ندارن

      0
      0
  5. اسم پسر منم شروین هست مثل اسمش دوست داشتنی و خواستنی
    قشنگ ترین اسم دنیاس
    عاشقتم مامانییییی

    0
    0
  6. اسم پسر خاله ی منم شروین .منم خیلی دوس داره .منم میخوام وقتی زن گرفتم وبچه دار شدم اسم بچمه و بزارم شروین

    0
    0
  7. سلام
    میشه اسم دختر زیبا بگید که به اسم شروین بیاد یعنی اولش با ش شروع بشه ولی شیرین و شرمین نمیخوام یه اسم خاص میخوام

    0
    0
    1. با سلام…شیلان…شیلان اسم قشنگیه و کردی..به معنی نسترن هستش…

      0
      0
  8. اسم شروین را من خیلی دوست دارم واقعا اسم خیلی خوبی هست

    0
    0
  9. لطفا کمکم کنین
    دوماه دیگه بابا میشم ولی نمیدونم اسم پسرمو چی بزارم
    خانومم اصرار داره شروین باشه ولی من میخام اسمش شبیه اسم خودم باشه
    اسم خودم کیارش
    میشه چن تا اسم بگین شبیه اسم خودم،شاید با همسرم به توافق رسیدیم

    0
    0
  10. خخخخخخخ
    ایول مهران زدی تو برجکش
    در ضمن،
    اسم فقط اصغر خخخخ
    بقیه ش سوسول بازیه

    0
    0
  11. شروین اسم قشنگیه دوست دارم اسم بچمو شوهرم میگه شروین باشه اما من میگم به اسم خودم و خودش هم بیاد اگه میشه چنتا اسم بگید که به اسمم بیاد اسم خودم دلسا هست

    0
    0
  12. با سلام خدمت همه عزیزان و مدیر محترم سایت…بدون تعصب و هیچ پیش داوری باید بگم که در معنای اسم شیروین خیلی دور شدین..بزار راحتتون کنم.شیروین یک اسم کردی است و به معنای شبیه شیر است….از دو کلمه شیر(sher) به علاوه ی وین(vîn) به معنای شبیه و مانند هستش…خودتون و زیاد زحمت ندین…با تشکرات فراوانات…

    0
    0
  13. اینجانب میتونم کمکتون کنم تا اونجایی که در توانم هست …هر کسی اسمی رو بگه و کردی باشه معنیشو میگم بهتون بدون تعصب..چون من همه رو دوست دارم..تمام هستی رو….در خدمتتونم..

    0
    0
  14. من متولد سال ۵١هستم. اونموقع پدر من اسم منو “شرویندخت” گذاشت. یعنی شروین، دختر…

    0
    0
  15. خدمت سارقان ادب و فرهنگ کوردستان عرض کنم که ای سارقان همیشگی ، شروین نامی کوردی است و یک اسم دخترانه است ، و در میان ملت کورد بر دختر گذاشته میشود ، لطفا با تمدن ۲۵۰۰ ساله از شما بعیده دست به دامان بقیه بشین و دزدی کنید، لاقل از روی کورش تون حیا کنید

    0
    0
    1. عزیزم زبانهای ایرانی هم ریشه و هم خانواده هستند برای همین ریشه خیلی از نامهای کردی با اوستایی و سایر گویش های رایج در این سرزمین مشترک است

      0
      0
    2. خدمت شما خدیجه خانم عرض کنم که شما بعید هست که کرد یا حتی ایرانی باشی. شما عربی (از بیخ) عرب عربستان هم هستی که فقط هدفت ایجاد تفرقه بین مردم ایرانه. کرد و لر و لک و فارسی هزاران کلمه و اسم مشترک دارند و بهش می بالن. شما باید برگردی عربستان یا هر جایی که نژاد پرستن و در جاهلیت به سر می برن

      0
      0
    3. شما به جواب نیاز نداری. شما که کرد هستی و بقیه رو سارق نام خطاب میکنی و اسم خودت یک اسم سرقت شده عربی است.

      0
      0
    4. خدیجه لطفا چیزی نمی‌دانی حرف نزن اسمت از یه عرب خر در عربستان دزدیده شده است در زمن من پسرم اسمم شروینه و یه کرد هستم

      0
      0
    5. وای صد افسوس که چقدر بیسوادید این اسم قشنگ فقط پسرونه ست وبه معنی کسی که خیلی محبوب ودوست داشتنی است ونام یکی از پادشاهان بوده وحتی نام یک سردار ساسانی بوده وبسیار اسم زیبایی بعضی ها از روی حسادت میگن دخترونه ست.!!!!!حتی در ثبت احوال هم معنی وهم مذکر بودن رو ذکر کرده !!!!!!!

      0
      0
    6. اگر شما خودتون رو جدا از ملت ایران میدونین کاملااشتباه میکنین همه جزو یک ملت هستیم و کاملا باید خدمتتون عرض کنم اون سروین هست که اسم دختره نه شروین

      0
      0
    7. متاسفم برات ایکاش ذره ای ادب و نزاکت داشتی و به اینهمه مخاطب توهین نمیکردی
      و برای بیان حتی همین حرف اشتباه هم نزاکت رو رعایت میکردی

      0
      0
    8. سلام باید خدمت تون عرض کنم شروین اسم پسر در سیستان است که از زمان های خیلی قدیم در سیستان بوده
      میتونین شاهنامه رو مطالعه کنیین تا بقیه رو سارق خطاب نکنین

      0
      0
    9. اولن سارق فرهنگ و ادب کوردستان خودتی دومن هم اسم خودت خدیجه است یکی از اسم های عربی مزخرف شروین اسم مازندرانی است و کاملا و صد درصد پسرونه هستش

      0
      0
    10. سارق تو و پدر مادرت هستی که هرزه ای مثل تو رو انداخته بیرون خدیجه سید سادات که از منی نجس عرب زاده شدی شما ها ریدین تو ممکلت اسم کوروش رو به دهن نجست نیار
      مادرت اسمش فروزانه اینجاست

      0
      0
    11. سارق تو و جد و آبادت هست که اسم عربی رو نسل به نسل گسترش دادن شما عرب ها … تو مملکت پارس و آریاییمون.شما عرب زاده ها همتون یه هرزه اید که دو بار به کشورمون حمله کردید اسم کوروش رو نیار به دهن کثیف عربی ات

      0
      0
    12. ساکت شو بابا من خودم کوردم ..کجا اسم دخترونس اصلا هم کوردی نیست …اونیکه شما میگی شرمینه ..اوسکل که کوردی نیست اونم …متاسفم که ابروی کوردارو میبری

      0
      0
    13. منم اسمم شروین هست، اتفاقا یبار کردستان رفتم بانک کارت شناسایی که دادم کارمند بانک هم بهم گفت این اسم دخترونس چرا شما اسمت شروین هست گفت معنیشم فراموش کردم از همکاراش هم پرسید کسی نمیدونست
      من به داشتم این اسم افتخار میکنم
      من متود ۱۳۶۵ هستم

      0
      0
  16. عزیزم زبانهای ایرانی هم ریشه و هم خانواده هستند برای همین ریشه خیلی از نامهای کردی با اوستایی و سایر گویش های رایج در این سرزمین مشترک است

    0
    0
    1. از زیباترین نامهایی که تا به امروز شنیدم ومن فقط روی اسم پسرانه این اسمو شنیدم

      0
      0
  17. از نام های قشنگ ایرانی همین نام شروین و شیدوش میباشد که نا سردارن ساسانی و هخامنشی هستن. واقعا زیبان

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.