اسم مانیا

معنی اسم مانیا

اسم مانیا

معنی، ریشه و فراوانی تعداد اسم مانیا در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم مانیا

خیلی از دوستان معنی اسم مانیا را در پست های قبلی نام فارسی و اینستاگرام نام فارسی NameFarsi@ پرسیدند، بنابراین در این پست معنی این اسم بین المللی را قرار داده ایم.

ریشه اسم مانیا

اسم مانیا یک اسم بین المللی است. برخی ریشه مانیا Mania را عبری (مراجعه شود به زبان عبری) می دانند. مانیا به این شکل Mania در لهستان بسیار برای نامگذاری دختران مورد استفاده قرار می گیرد و آن را شکل دیگر اسم مریم می دانند. اسم مانیا Manya در هندی به معنی شایسته احترام است. نام مانیا در فارسی به معنی علاقه بسیار زیاد است. اسم مانیا در روسی و اوکراینی نیز به معنی تلخ است.

معنی اسم مانیا

معنی نام مانیا Mania name meaning

همانطور که در قسمت اسم های دخترانه با حرف م گفتیم اسم مانیا در فارسی به معنای علاقه بسیار زیاد است. مانیا به شکل لاتین Mania و Manya یک اسم دخترانه بین المللی است. در عبری به معنی دریای تلخی که به یکی از معانی اسم مریم Mary (دریای غم) خیلی نزدیک است، اسم مانیا در لاتین به معنی تلخ، در هندی به معنی شایسته احترام و محترم است.

علاوه بر این اسم مانیا در پارسی باستان خانه و سرای معنا شده است این گونه که در زبان پهلوی برابر با واژه‌ “مان” به معنی خانه و مسکن است. در یونانی، Mania شیدایی، عشق شدید، شوق مفرط، شیفتگی معنی شده است.

مانیا
معنی اسم مانیا

اسم مانیا در ثبت احوال ایران

مانیا به عنوان اسم دختر مورد تایید ثبت احوال است. معنی مانیا در ثبت احوال ایران:

  1. در زبان پارسی باستان خانه، سرای.
  2. در پهلوی معادل واژه‌ی مان به معنی خانه و مسکن.

فراوانی اسم مانیا

تعداد از مانیا در ایران ۱۴۶۸۲ نفر است. از نظر تعداد و فراوانی از نام های با فراوانی نسبتا کم است.

مانیا در تاریخ

  • نام زن زِنیس حاکم ولایت اِاُلی جزو ایالات تحت فرماندهی فرناباذ (سردار بزرگ ایران در زمان اردشیر دوم هخامنشی).
  • مانیا نام خواهر ماری کوری، دانشمند مشهور لهستانی، نیز بوده است.
مانیا
معنی مانیا

مانیا در اساطیر روم

مانیا یا مانئا در اساطیر رومی و اتروسکی، ایزدبانوی مرگ بوده است. واژه مانیا با کلمه “مِنوس” در زبان یونان باستان (که به معنای زندگی، و قدرت است) و با کلمه اوستایی “ماینیو” به معنای روح، قرابت واژگانی دارد.

مانیا در علم روانشناسی

خیلی از همراهان نام‌فارسی معتقد بودند که اسم مانیا یک نوع بیماری (بیماری مانیک) است، لذا در این قسمت توضیحاتی درباره مانیا در علم روانشناسی می دهیم. مانیا یا شیدایی عکس حالت افسردگی است. در مانیا خُلق (mood) و انرژی بیمار بسیار بالاست. تظاهرات اصلی مانیا عبارت اند از سرخوشی، تحریک پذیری، پرکاری و عقاید خود مهم انگاری. مانیا به صورت شادی، خوش بینی افراطی و خوشحالی سرایت کننده تظاهر می‌کند.

ممکن است خیلی از اسامی مثل خیلی از واژگان در زبان های مختلف یا اصطلاحات علوم مختلف معانی متفاوتی دهند (معانی مثبت یا منفی). اسم مانیا، اسم با م، از اسم های با فراوانی کم و با معنی خوب در زبان فارسی است. به عقیده تیم نام‌فارسی، حیف هست که یک نام زیبای فارسی به خاطر اینکه در اصطلاحی پزشکی معنی مثبتی ندارد از فرهنگ و دایره اسامی و واژگان ما حذف شود. مسلما این نام خیلی پیش تر از اینکه اصطلاح پزشکی به وجود بیاید در زبان ما موجود بوده است و تاریخچه ای دیرینه تر دارد.

مانیا در لغت نامه دهخدا

دهخدا مانیا را این چنین معنی کرده است:

مانیا: (یونانی یا لاتینی، اِ) نوعی از جنون است که صاحبش را خصلت درندگان باشد، اکثر غضبناک بودن و قصد ایذای مردم نمودن خاصیت او بود. (کفایهٔ منصوری، بنقل غیاث و آنندراج). قسمی از جنون و دیوانگی.

اسم مانیا دخترانه است یا پسرانه؟

مانیا یک نام دختر است! (برخی دوستان پرسیدند!).

اسم مانیا به انگلیسی

فونت اسم مانیا به انگلیسی Mania و عکس نوشته (اسمنوشته نام مانيا)

Mania
اسم مانیا به انگلیسی

اسامی مشابه مانیا

اسم دختر که به مانیا بیاد

نام های دخترانه مانا، مونا، مینا، آرمانا، مانیسا، آریانا، نیلا، مهرانا، ماهورا و منیر از جمله اسم های دخترانه متناسب با مانیا هستند. قسمت اسم با م را نیز ببینید.

اسم پسر که به مانیا بیاد

نام های پسرانه شبیه مانیا: مانیار، آریان، آرمان، رامیار، زانیار و مهیار از جمله اسم های پسرانه متناسب و مشابه نام مانیا هستند.

اگر شما هم به دنبال متناسب ترین نام ها با معیار های مد نظر خود هستید قسمت مشاوره اسم را ببینید.

عکس مانیا

مانیا عزیز دل بانمک که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

عکس مانیا
مانیا

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از #نام_فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام‌فارسی قرار بدیم.

نظرسنجی اسم مانیا

اسم مانیا قشنگه؟

نظر شما درباره اسم مانيا چیست؟ آیا این نام را برای فرزند می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

4.4/5 - (169 امتیاز)

540 نظر برای “معنی اسم مانیا”

  1. دوستان عزیز فقط کافیه که کلمه مانیا بدون هیچ پسوند و پیشوندی مربوط میشه به حالت روانی مانیا، به احتمال بسیار زیاد زمانی که پاسپورت گرفت و از این کشور پاش رو بیرون گذاشت به مشکل جدی بر خواهد خورد، در زبان انگلیسی که عملا زبان اصلی ارتباطات بین‌المللی هست این لغت تنها معنیش بیماری روانی شیدایی هست که اکثرا به صورت اختلال دوقطبی شیدایی-افسردگی بروز پیدا می‌کنه. من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم خواه پند گیر خواه ملال

    0
    0
    1. حرف شما درست هرچند هم این اسم بین الملی و بامعانی مختلف، ولی مهم اینه ما ایرانی هستیم
      و با معنی ایرانیش کار داریم…
      اگر تو کشورای دیگه با معنیش مشکل دارن ما باید معنی ایرانی رو ترویج بدیم!
      اسم فوق العاده است بااصالت چندین هزارساله پارسی.

      0
      0
    2. با سلام من مانیا هستم و در دبی به دنیا آمده ام اگر کمی بیشتر تحقیق می کردین نام مانیا بین المللی است

      0
      0
    3. اون بیماری که شما می فرمایید مینیا تلفظ میشه و مینیک به کسر میم نامیده میشه صاحبش، من هم تو کانادا زندگی کردم و اما هیچ وقت مشکل پیدا نکردم با معنی اسمم ، اگر درست تلفظ کنید

      0
      0
  2. سلام من ۷ سال پیش اسم دخترم رو از روی کتاب فرهنگ لغت واسامی زیر نظر ثبت احوال انتخاب کردم به اسم مانیا کلا ریشه فارسی دارد وهیچ کدام از این معانی توش نبود تنها معنی که توش بود یعنی یگانه وبی نظیر معنی سده بود نمیدونم ریشه هندی ویونانی ولهستانی وبیماری روانی رو از کجا در اوردن

    0
    0
    1. اسم یه بیماری روانی خیلی معروفه معنی فارسیش میشه جنون
      به کسایی که این بیماری رو دارن هم میگن مانیک

      0
      0
  3. به نظرمن خاص ترین وتک ترین اسم ایرانی مانیاست.دخترمنم ۶سالشه ومن باعشق وعلاقه اسمش رومانیاگذاشتم چون هم خیلی کمیابه هم اصیل ایرانیه هم معنی عشق وجاودانگی داره وخیلی برام زیباست.

    0
    0
  4. Esme manam maniyas va tu passportam in shekli neveshte shode maniya.
    Amma chon tu keshvare turkey zendegi mikonam inja esmamo ba un bimarie eshtebah migiran talafozash kheyli shabie hame va oona hamash az in kalame bara afrade biaghl estefade mikonan va man kheyli narahatam babate in mozu..tu iran hame doos dashtan esmamo vali inja baese narahatim mishe

    0
    0
    1. سلام شما اصلا ب خودتون نگیرید ک دیگران درباره اسم شما چی فک میکنن و چطور معنیش میکنن.
      خیلی ها نقاشی های زیبای میکشن اما ب چشم نمیاد حالا یکی میاد با چهار تا خط و رنگ بدترین شکل رو ب تصویر میکشن ک با دیدنش مو ب بدن آدم سیخ میشه از ترس اما مردم اینو بیشتر مورد پسند قرار میدم تا اون نقاشی زیبای ک روش کار شده
      حالا اسم مانیا یکی میگی معنیش روانی یکی میگ عشق و علاقه یکی میگ خانه و آرامش یکی میگی آدمی ک مشکل روحی داره اما اینا ب نظر من همش یه تشبح اسمی ک خودمون ب اون اسم دادیم

      0
      0
  5. سلام اسم مانیا ریشه از اسم های چند هزار ساله پارسی داره
    من خودم اسمم رسول هست و آدم مذهبی هستم ولی دلیل نمیشه اسم مانیارو دوس نداشته باشم
    اتفاقا اسم دختر اولم مانیاست و اسم دومی که چند روز دیگه بدنیا میاد نادیاست انشالله
    ضمنا مانیا اسم دختر جناب مانی نقاش و شابد پیامبر بعد از زرتشت ایران هست و الهه معبد مانویون هم نام داره

    Maniya اینم لاتینش

    اسم فقط برای تمایز بین صداهاست سعی کنیم انسان باشبم

    0
    0
  6. این اسم ی اسم ایرانیه اصیله .ما کاری ب معنیه بیرونیش نداریم در ضمن همون بیرون هزاران صفت قشنگ بهش دادن شماها چرا گیردادین ب همین ی معنی.اگه شما ایرانی هستین پس باید ب معنیه ایرانیش توجه کنید.درضمن اگه قرار بود مشکل پیدا کنه اونایی ک تو کشورای مختلف اسمشون اینه واسشون مشکل پیدا میشد.چ بهتره ک افکار عمومی رو خراب نکنیم و ادای فیلسوفا رو درنیاریم

    0
    0
  7. منم دلم میخواد که اسم دخترم رو بزارم مانیا

    نظر شما چیه

    خوبه??

    0
    0
  8. سلام
    اسم من هم مانیا هست البته فکر کنم جزو قدیمی ترین مانیاهای ایران باشم تو ۴۳ سالگی، این توضیح بابت اسم رو می نویسم تا معنی دقیقش رو بدونیم، اسم من رو شوهر خاله مادرم آقای دکتر حسن حجازی پیشنهاد دادند، اون زمان خودشون در حال جمع آوری هزار اسم ایرانی بودند که متاسفانه فوت شدند و به چاپ نرسید، مانیا از لحاظ تاریخی درست اینجا گفته شده که همسر زنیس حاکم ایالت اعولی بود که بعد از همسرش حکومت رو به دست گرفت و در نهایت دامادش به قتل رسوندتش اما در ایرانی معنی اش یعنی مانی + الف ندای ایرانی یعنی همون جاودان بمانی یا بمانی خودمون هست.

    0
    0
  9. اسم من مانياست و به خاطر همين حرفاي پوچ و مضخرف ديگران ميخواستم اسممو عوض كنم ولي پشيمون شدم و اسممو خيلي هم دوست دارم قابل توجه كسايي كه ميگن مانيا اسم بيماري روانيه لطفا راجب هر موضوعي كه ميخواين صحبت كنين كامل تحقيق كنيد بعد نظر بدين اسم اون بيماري مانيك ديپِرسيو هستش كه اصطلاحا و به صورت مخفف ميگن مِيْنيا ولي تو ايران و به لطف ايرانيزه كردن همه كلمات بهش ميگن مانيا يا بيماري مانيايي و مانيك ولي اگه كسايي كه ادعاي سواد دارن يكم تحقيق كنن متوجه موضوع ميشن و كمتر دل بقيه رو كه صاحب اين اسم هستن ميشكنن.
    التماس كمي تفكر و شعور مضاعف براي همه ي مدعي ها!

    0
    0
  10. سلام دوستان مانیا اسم یک زنبور هست که اخیرا دیده شده زن بور
    سه روزه نزدم رو پام بند نیستم

    0
    0
  11. من اسمم مانیا ست و خیلی دوسش دارم . و حدود۴۰سال پیش این اسم واقعا عتیقه بود

    0
    0
  12. اسم دختر کوچیکم منم مانیاس خیلی دختر ناز و دوست داشتنیه واقعا هرموقع اسمشو صدا میکنم لذت میبرم خدا همه بچه ها رو حفظ کنه مانیا کوچولوی منم همیشه سالم و سلامت باشه

    0
    0
    1. سلام من مانیا مهرپرور هستم ممنونم از اسم زیبایم

      0
      0
  13. اسم دختر ۱۳ ساله ی منم مانیاست‌
    بسیار دانا و مودب هست
    به داشتنش افتخار میکنم

    0
    0
    1. همانطور که نویسنده این مطلب به خوبی نوشته، یک اسم ممکنه در قبیله ای در کشوری دور افتاده معنی بدی بده اما مهم اینه ما ایرانی هستیم و در ایرانی معنی زیبایی میده. مگر اینکه شما ایرانی نباشید یا ضعف شخصیتی و فرهنگی داشته باشید و ذوب در فرهنگ دیگر

      0
      0
  14. اسم دختر من هم مانیا است دخترم بسیار شیرین و دوست داشتنی و مودب است مانیا یعنی علاقه شدید قلبی و من واقعا خوشحالم که دخترم رو به این اسم صدا می کنم عشق و قلب منه

    0
    0
  15. اسم دختر منم مانیاست
    مانیا یه دنیا یه دنیا مانیا
    اینم شعر اسم مانیا

    0
    0
    1. منم چند روز دیگه دخترم به دنیا میاد میخوام بگیرم مانیا دنبال معنی اش هستم مانیا به مرصاد میاد

      0
      0
  16. اسم دختر گله من عشق زندگیم دختر اول منم مانیاست خیلی خانم مودب دوست داشتنیه خیلی هم دوسش دهرم

    0
    0
  17. من هم اسم مانیا رو خیلی دوست دارم انشاالله۵ماه دیگه دخترم به دنیا میاد میخوام اسمش رو مانیا بزارم ❤

    0
    0
    1. سلام اسم من هم مانیاست واسم خودم را دوست دارم. اهنگ مانیا مانیاجان کن بده *** بده بخورمت شیرشیری بده بیاد *** تو بخورم من من بیتو
      میمیرم من بدون *** وشیرشیری تو ممیرم منن **** فقت *** شیرشیری فقت شیرشیری

      0
      0
    2. اونی که میگفت مانیاها روانیم بنده خدا خودش روانیه احتمالا

      0
      0
  18. امروز دخترم متولد شد و نامش مانیا گذاشتم
    چون علاقه شدید به دختر دارم و عشقم بهش گفتنی نیست
    مانیا انتخاب کردم ک هربار خواستم صداش کنم باعشق صداش کنم
    درضمن پسراولم اسمش ماهان هست که با مانیا خیلی بهم میان
    ماهان و مانیا
    یک شعر محلی هم درست کردم براشون
    ماهان و مانیا خانم هردوشون خواهربرادرن
    درحضور خداجون یک به یک عزیزترن
    دعا کنید فرزندانم عاقبت بخیر بشن و افراد مفیدی برای جامعه بشن
    انشاالله

    0
    0
  19. اسم رفیق منم مانیا هست و واقعا مانیا اسم قشنگی است من خیلی از این اسم خوشم میاد

    0
    0
  20. اسم دخترعموی منم مانیاس ولی درکل اسم مانیا به عنوان بیماری ۲ قطبی هست ( بیمار روانی)

    0
    0
  21. روانی جد و آبادته
    اون بیماری مینیاک هست تلفظش بی سواد
    مانیا تو فارسی خیلی قشنگه
    شما غرب زده ای به ما چه؟؟؟

    0
    0
    1. دهنت رو کاگل می گیرما اسم فقط فاطمه و زهرا ولا غیر
      روانی بیمار باید بری بیمارستان

      0
      0
  22. اتفاقا یکی از چیزایی که بیماران روانی دارن این هست که نمیخوان بیماری خودشونو قبول کنن شما هم الان حق داری باشه شما نه اسمت روانیه نه خودت روانی هستی به خودت حالا آسیب نزن خخخخ

    0
    0
    1. توهم روانشناس بودن داری…. خخخ…..
      دیدگاه متوهم و بیمارگونه..

      0
      0
  23. اسم دختر منم مانیاس خیلی اسم قشنگ و بین المللیه
    چرا فقط باید نیمه خالی لیوان رو ببینیم معانی قشنگی هم داره
    در ضمن از القاب حضرت مریم هم هست

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.