اسم آرتا

معنی اسم آرتا

آرتا

معنی ریشه و فراوانی اسم آرتا در ثبت احوال ایران

همانطور که در قسمت اسم پسر با آ در وبسایت و همچنین اینستاگرام نام فارسی گفتیم، اسم آرتا اسم پسرانه فارسی است. نامی خوش آوا و کوتاه (اسم پسر ۴ حرفی کوتاه دو هجایی) که چون در سال های اخیر کمتر مورد استفاده برای نامگذاری و انتخاب اسم قرار گرفته است این روزها یک اسم پسر جدید از دید پدر مادرها به حساب می آید.

همه چیز درباره نام آرتا را در ادامه بخوانید:

معنی آرتا Arta name meaning

اسم آرتا یعنی چه؟

اسم آرتا به معنی درستکار، راست گفتار است. هم چنین نام آرتا در اوستا (اوستایی) به معنی مقدس آمده است.

ریشه اسم آرتا

همانطور که گفته شده ریشه اسم آرتا فارسی است. اگر دقیق تر این واژه را بررسی کنیم در واقع ریشه اوستایی دارد. اوستایی از زبان های کهن ایرانیان است و بسیاری از واژگان ما در زبان فارسی امروزی تغییر یافته واژگان اوستایی است.

معنی اسم آرتا
معنی و ریشه آرتا

آرتا اسم دختر یا پسر؟!

بله این سوال خیلی از دوستان بود و بر اساس نظرات در اینستاگرام نام‌فارسی، هنوز هم برای خیلی ها سوال است! اما باید عرض کنیم که آرتا یک اسم پسرانه است.

اسم آرتا در ثبت احوال ایران

معنی آرتا در ثبت احوال ایران

آرتا = (اوستایی) مقدس، راست گفتار، درست کردار.

فراوانی اسم آرتا در ثبت احوال ایران

خیلی از دوستان تعداد اسم آرتا در ایران و فراوانی این اسم زیبای ایرانی را پرسیدند. اسم آرتا از جمله اسم هایی است که فراوانی نسبتا کمی دارد.

تعداد اسم آرتا در ایران ۷۸۲۶ نفر بر اساس آمار ثبت احوال ایران است و به این معنی است که تعداد اسامی ثبت شده “آرتا” در ایران کم است. اما با بیشتر شناخته شدن این اسم پسرانه زیبا، تعداد این اسم در ایران رو به رشد است.

اسم انگلیسی آرتا

نوشتن اسم آرتا به انگلیسی به شکل Arta درست به نظر می رسد. البته درباره نگارش درست نام های ایرانی در انگلیسی نمی شود قطعی نظر داد. در ادامه طراحی اسم آرتا به انگلیسی برای پروفایل (اسمنوشته ارتا Arta) را می بینید.

Arta
آرتا Arta

اسم های مشابه و هماهنگ با نام آرتا

اسم پسر مشابه اسم آرتا

آریو، اشکان، آرتین، آریا و قسمت اسم پسر با الف را ببینید.

اسم دختر مشابه آرتا

اسم آریانا، تیارا، مارال، آوا، تارا، آرمیتا، آرنوش، تیام و قسمت اسم دختر با الف را ببینید.

معنی اسم آرتا مهر

اسم آرتامهر از ترکیب آرتا و مهر ساخته شده است. مهر به معنی مهربانی و خورشید است. آرتا مهر را می توان خورشید مقدس یا مهربان پاک معنی کرد.

جمع بندی اسم آرتا

آرتا نام اصیل ایرانی، یک اسم کوتاه و خوش آوا با معنی بسیار زیباست. فراوانی این نام هم نسبتا کم هست و می تواند گزینه مناسبی برای پدر مادرهایی که به دنبال اسم های با اصطلاح جدید برای فرزند پسر خود هستند، باشد. آرتا برای خیلی ها یادآور واژه Art لاتین به معنی هنر است.

نظرسنجی اسم آرتا

اسم آرتا قشنگه؟

نظر شما درباره این اسم پسرانه زیبا چیست؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را بنویسید.

4.4/5 - (95 امتیاز)

190 نظر برای “معنی اسم آرتا”

  1. سلام، اسم آرتا اسم پسر هست واقعا؟
    ولی انگار اسم دختره در خارج از ایران….
    میشه یه توضیح بدید!

    0
    0
    1. آرتا در کشور های غربی اسم دختر است ولی با املایش arta نیست فرق داره

      0
      0
    2. اسم دختر من ارتا
      و اینگه رو پسر یه اسم خوب نمی زارم جای عجب داره
      بابا ارتا

      0
      0
    3. در زبان ترکی ار به معنی شوهر میباشه و تا معنی جفت بهمین علت ارتا اسم دختره ولی آرتا اسم پسره و ریشه فارسی داره.

      0
      0
  2. اسامی پسرانه : آرتمن آرتان آرتا

    آرتا : نام پسرانه پارسی لری است .آرتا به معنی پاک ونام پهلوان ایرانی است. آرتا درزمان ایران قدیم ودوره هخامنشی نام پسربود و آرتادخت هم نام نام دختربود.اشه یا آرتا درزبانهای ایرانی ودین زرتشتی به معنای حقیقت ودرستی است.
    آرتا نام فرمانده کاسیان یعنی قوم لردرسپاه دوم خشایارشاه هنگام حمله به یونان بود. آرتا نامی پسرانه به معنای (اوستایی) مقدس راست گفتار درست کردار است. ولی ارتا با الف فتحه دار نامی دخترانه به معنای مقدس پاک راستی درستی ثبت شده است.

    آرتمن : اسم پسرانه پارسی . آرتمن یکی ازسه پندزرتشت به معنی پندارنیک می باشدازترکیب دو واژه آرت به معنی مقدس نیک پاک و واژه من به معنی پندار واندیشه وفکرایجاد شده است . آرتمن نام برادربزرگتر خشایارشاه پسرکوروش پادشاه هخامنشی است.

    آرتام : نام پسرانه پارسی است .آرتام نام والی فریگه درزمان کوروش هخامنشی است. نام آرتام هم نامی پسرانه به معنای (ایرانی باستان) دارای نیروی راستی ثبت شده است.

    0
    0
  3. سلام منم جای شنیدم که آرتا به معنی پیامبر هستش از آنجایی که اسم قدیمی شهر اردبیل، آرتاویل به معنی شهر پیامبر بوده، که البته مطمئن نیستم و برای همین تو اکثر سایت ها جست و جو کردم و به عنوان نامی برای پسر دیدم،حالا اینکه اسم دختر باشه رو نمدونم ولی با توجه به مطالب سایت ها به نظر میاد اسم پسر باشه.

    0
    0
  4. و البته اینکه نام بسیار زیبایی هستش و منم میخوام که اسم پسرم رو آرتا بذارم.

    0
    0
  5. این اسم پسرانه هست و در ثبت احوال هم پسرانه ثبت میشه، اما من دیدم یک سری ها این اسم رو اشتباها رو دخترشون هم گذاشتند

    0
    0
    1. اسم من هم آرتادخت هست صدام میکنن آرتا من که اسمم رو خیلی هم دوست دارم به معنی دختر پاک و شاد هست

      0
      0
  6. بنظرم اینکه اسم دختره یا پسر فقد کلیشه های ذهن ما هستش….اسم رها هم خیلیا فک میکنن مختص دختره ولی برا پسر هم ب کار میره… و من دخترایی رو دیدم ک اسمشون آرتا هستش… دلیل نمیشه چون تو ذهن ما نمیگنجه اشتباه باشه

    0
    0
    1. حرفات صحیح فقط خودت روت میشه مثلا بگی اسم بابابزرگم سپیده بود ؟

      0
      0
  7. اسمه دخترم آرتا هست و هشت سالشه وبسیاراسمه زیبایی برایی دخترم هستش من که خیلی خوشحالم ازاینکه اسمه دخترم آرتا هستش خوشحالم و راضی به این اراجیفه بعضیها گوش ندین وببینین دلتان چی میگه براساس اون اسم انتخاب کنین همه اینا که اسمه پسرشان گذاشتن آرتا همین سه چهار سال اخیر گذاشتن وگرنه قبلنا اسم دختراشونو آرتا میذاشتن

    0
    0
  8. خیر من اسمم ارتا هست پسر هستم و ۱۱ سالم است و مطمئنن سه چهار سال پیش به دنیا نیومدم اسم ارتا بین دختر پسر مشترک است

    0
    0
    1. نه تو اسمت اشتباهه برو اسمتو عوض کن ولي نميتوني قانونو عوض کني

      0
      0
  9. همه فرزندشان را دوست دارند و به نظر من انتخاب نام جدای از زیبایی و دلنشین بودن بخاطر شروع یا ایجاد خلق و خوی مثبت در تربیت فرزند است . اما فرزند همیشه بچه نیست و زمانی میرسد که او باید در اجتماع سرفراز باشد و هنگامی که صدایش میکنند نام او با سن و شخصیتش تعادل داشته باشد . اما در قدیمی ترین کتیبه هایی که از جیرفت بدست آمده نام مرغی که در رشته کوههای غربی ایران بوده و از ایران در مقابل دشمنان محافظت میکرده ارتا بوده و این بهترین نشانه است ضمن اینکه در کل کشورهایی که از این نام استفاده میکنند ارتا نامی دخترانه است . چه دلیلی است که ما باید جدا از همه عالم باشیم . موفق و موید باشید .

    0
    0
  10. اسم آرتا خیلی خوشگله و چون من لر بختیاری هستم و این اسم ریشه لری داره ، میخام اسم دخترم رو بزارم ، اینک خیلیا میگن پسرانه است اینطور نیس حقیقتن بین هردو مشترکه ببینید دلتون چی میخاد همونو انتخاب کنید ، ایشالا هروقت خدا بهم بچه داد اسم هاشونو میزارم ، آراد و آوا ، آرتین و آرتا

    0
    0
    1. از کجا معلوم جنسيت هاشون به اسمشون بخوره خب اخه تو احمقي چه دختر باشه چه پسر هر چي دلت بخواهد ميزاري اسکلي ديگه جاي اين کارو برو شفا بگير

      0
      0
  11. آرتا اسم پسرونه است اَرتا دخترونه ولي بعضی ها اشتباهي ميزارن

    0
    0
  12. ديگه دختر پسر فرق نداره هرچي بخواد ميزاره هه
    بايد اسم بچه تو بزاري برنو کوتاه

    0
    0
  13. آرتا اسم پسرانه است جای بحث نداره دیگه.حالا پاشین دونبال هم بگریدن با برنو کوتاه یا برنو بلند همدیگرو سوراخ سوراخ کنید هه هه

    0
    0
  14. من وقتی اسم آرتا به گوشم میخوره احساس میکنم بیشتر به اسم پسر میاد تا دختر ولی خیلیا اسم دختراشون گذاشتن آرتا مثل یه زمانی در گروه تلگرامی اسم آرام بود من فکر کردم دختره بعد خودش گفت پسرم تعجب کردم گفت اسم من همیشه آدما رو گول میزنه فکر میکنن دخترم ولی این اسمای اسپرت رو دوست ندارم اسم باید جوری باشه که طرف بفهمه دختره یا پسر بعضی به معنی اسم توجه میکنن اگه دنبال معنی اسم باشیم در اسمای دخترونه و پسرونه معنی مشترک هم وجود داره من میگم زمانی که ازدواج کردم و بچه دار شدم اسم اسپرت روی بچه هام نمیذارم اسم باید مشخص بشه دختره یا پسر من دوست دارم اسم دخترم بذارم آرا اسم پسرم بذارم آراد البته اسم های مذهبی هم خیلی قشنگن مثلا اسم دختر ضحا (ضحی) اسم پسر طاها (طه)

    0
    0
  15. آرتا قسمت اول اسم آرتاوازد پادشاه اشکانی هست.چون این روزها تلفظ آرتاوازد سخت هست فقط از قسمت اولش استفاده میشه.به معنی پاک و مقدس

    0
    0
    1. هر کسی سلیقه ای داره شما نمیتوانید توی زندگی مردم دخالت کنید که این اسم زشته و فحش بدید شاید اصلا یه نفر داره این مقاله رو میخونه و اسمش آرتا باشه خب اونم ناراحت میشه به نظر شما زشته خب سلیقه ی شما اینه مجبوری نظر بدی

      0
      0
    1. آرتا زيباست هر کی گفته خوب نیست خر است گاو نراست کودن واحمق است‌

      0
      0
      1. آرتا واقعا اسم با معنی و با کلاسیه

        0
        0
    1. اگه دوسنداری نظرت برای خودت باشه توهین نکن بهترین نام هست آرتا خیلی

      0
      0
      1. حالا میشه اسم با کلاستو بگی ما هم بدونیم
        تولوخدا

        0
        0
    2. باید اصالت ایرانی داشته باشی که نظر بدی ،مطمئنا تبعه هستی

      0
      0
    3. تو همون شخص که هر روز میای تو این سایت و امتیاز یک ستاره به این اسم میدی تا از چشم مردم بیافته

      0
      0
    1. ادم باش توهین نکن …. تو قرون وسطا زندگی نمیکنیم الان تو قرن نو هستیم اگه نمیتونی مث انسان ها رفتار کنی بهتره یه فکری برا خدت بکنی

      0
      0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.