آریانا

معنی اسم آریانا

اسم آریانا

معنی، ریشه و فراوانی (تعداد) اسم آریانا در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم آریانا

همانطور که در قسمت اسم های بین المللی و قسمت اسم دختر با الف گفته شد اسم آریانا علاوه بر اینکه یک اسم با ریشه پارسی است، یک نام بین المللی به حساب می آید. که به دلیل استفاده یونانیان باستان از این نام، نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آریانا از زیباترین اسم های ایرانی دخترانه

معنی آریانا

اسم آریانا به چه معناست؟ Ariana name meaning

آریانا (لاتین‌شدهٔ واژهٔ یونانی آریانه Arianē) نامی است که برخی از تاریخ‌دانان و جغرافی‌دانان یونان باستان سرزمین‌های شرقی فلات ایران را می‌نامیدند. هم چنین آریانا یکی از نام‌های تاریخی افغانستان یاد می‌شود و کاربرد آن توسط مردم افغان بسیار متداول است. چرا که افغانستان در گذشته قسمتی از فلات بزرگ ایران و سرزمین پارس بوده است.
https://namefarsi.com

آریانا در لغت به معنای آریایی وفادار، دختر آریایی و هم چنین به معنای شقایق وحشی به کار رفته است. معنی خیلی مقدس نیز در زبان لاتین برای نام اریانا ذکر شده است. در منابع اسم لاتین هم، آریانا نام دیگر منطقه ای که در گذشته تحت فرماندهی پرشیا (پارس) بوده است ذکر شده است. که به احتمال زیاد آن منبع از ویکی پدیا که نسبتا منبع معتبری هست استفاده نموده است.

به نظر می رسد آریانا را نمی توان طبق نظر برخی دوستان، ترکیب “آریان” و الف تانیث دانست. چون خود واژه به تنهایی در گذشته مرسوم بوده است.

آريانا
معنی اسم آریانا

ریشه اسم آریانا

بدون شک ریشه اصلی اسم اریانا یک اسم فارسی است، خارجی زبان ها از نظر املای انگلیسی آریانا، برای معنی آن کمی فرق قائل هستند:

برخی معتقدند Ariana ریشه یونانی دارد و به معنی خیلی مقدس است و هم چنین معتقدند Aryana ریشه فارسی دارد و به معنی دختر سرزمین آریایی است. در منبع دیگری اسم آریانا ایتالیایی ذکر شده است. با همان معنی خیلی مقدس. در هر صورت چیزی که مسلم اسم آریانا از جمله اسم های با معنی و مفهوم ایران و ایرانی است.

آریانا سرزمین پارس
آریانا سرزمین پارس Persia

اسم آریانا در ثبت احوال ایران

اسم آریانا پسرانه است یا دخترانه؟

اگر چه در سال های گذشته، در ثبت احوال ایران تعداد کمی شناسنامه با نام آريانا برای فرزند پسر ثبت شده، اما در حال حاضر آریانا فقط برای دختر قابل ثبت هست. اسم آریان نیز برای پسر مورد تایید ثبت احوال کشور است.

فراوانی اسم آریانا در ثبت احوال

تعداد اسم آریانا در ایران ۹۲۲۳ نفر است. البته این رقم از سال ۱۳۹۶ به روز نشده است اما هنوز آريانا از جمله اسم های با فراوانی کم در ایران محسوب می شود.

معنی اسم آریانا در ثبت احوال ایران

آریانا:

  1. منسوب به آریا، آریایی.
  2. نامی است که جغرافی‌دانان یونانی به قسمتی از ایران یعنی سرزمین آریائی‌ها داده بودند. نام قدیم ایران. «اراتُستن» یونانی نخستین نویسنده‌ی خارجی است که این اسم (آریانا) را استعمال کرده و قسمتی از ایران را آریانا نامیده.
  3. نام دایرةالمعارف فارسی که در سالهای ۱۳۲۸-۱۳۴۸ شمسی در ۶ جلد به وسیله انجمن دایرةالمعارف افغانستان در کابل منتشر شده است.

عکس اسم آریانا

طراحی نام آرينا به فارسی و انگلیسی برای پروفایل:

آریانا
معنی اسم آریانا فراوانی در ثبت احوال

اسم آریانا به انگلیسی

نوشتن اسم آریانا به انگلیسی به صورت Ariana درست به نظر می رسد. شاید معروف ترین شخص با این نام در دنیا Ariana Grande خواننده محبوب پاپ باشد. خواننده آمریکایی که البته ریشه خانوادگیش ایتالیایی هست. در ادامه عکس اسم آریانا برای پروفایل را قرار داده ایم.

Ariana name
آریانا Ariana
اسم آریانا
معنی اسم آریانا

اسامی شبیه آریانا، اسم های مشابه و هم وزن

اسم پسر که به آریانا بیاد

آرین، آریان، آریا، آرمان، رایان، آدرین از نام های شبیه به آريانا هستند.

اسم دختر شبیه آریانا

اسم های آدرینا، آرنا، دیانا، هانا، سونیا از اسامی دخترانه مشابه می باشند.

عکس آریانا

آریانا، عزیز دل بامزه، که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

Ariana photo
عکس آریانا

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از پیج یا وبسایت نام‌فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برای ما ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم. در اینستاگرام به ما پیام دهید.

Ariana name
عکس اسم آریانا Ariana name

نظرسنجی اسم آریانا

اسم آریانا قشنگه؟

نظر شما درباره اسم آریانا چیست؟ آیا این نام را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

4.5/5 - (49 امتیاز)

188 نظر برای “معنی اسم آریانا”

  1. آریانا مساوی است با پاک نژاد، پاکی، مقدس و خیلی مقدس و نام یکی از فلات های خاوری ایران که در قدیم به تنهایی و کامل بصورت آریانا به کار میرفته و الف پایانی آن علامت مونث بودن نیست و در گذشته اسم آریانا بر روی پسرها گذاشته می شد پس جزو اسم هایی به حساب می آید که هم نام پسر می تواند باشد هم نام دختر

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.