اسم ارمیا

معنی اسم ارمیا

اسم ارمیا و آرمیا

معنی، ریشه، فراوانی و تعداد اسم ارمیا (آرمیا) در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم ارمیا و آرمیا

اسم ارمیا همانطور که در قسمت اسم پسر با آ و اسم پسر با ا گفته شد اسم پسرانه عبری است و آرمیا در بیشتر منابع معادل ارمیا است. ارمیا یکی از پیامبران قوم یهود و مولف کتاب‌های ارمیا، اول و دوم پادشاهان و مراثی ارمیا است (با همکاری کاتب و شاگردش باروخ بن). از دیدگاه یهودیت، ارمیا دومین پیامبر بزرگ تاریخ بشریت، و کتاب ارمیا توضیح دهندهٔ احکام شریعت دین یهود است. مسیحیان نیز ارمیا را یکی از پیامبران می‌دانند. هنگامی که بختنصر اورشلیم را در ۵۸۶ پیش از میلاد فتح کرد، دستور داد ارمیا را آزاد سازند و با وی به نیکی رفتار کنند. معنای ارمیا “گرامی داشته شده از سوی خدا” است.

اسم ارمیا درسته یا آرمیا؟

آرمیا Armia

در برخی وبسایت ها و صفحات اینترنتی، اسم آرمیا لقب حضرت علی (ع) ذکر شده است که منبع موثقی برای این فرضیه پیدا نکردیم. عده ای نیز واژه آرمیا را از ریشه آرمیدن می دانند که برای این نظر هم منبع موثقی موجود نیست.

نام آرمیا در لغتنامه دهخدا نیز وجود ندارد و مورد تایید ثبت احوال ایران نیست. اما ارمیا در کتاب لغت نامه دهخدا هست و از اسامی مورد تایید ثبت احوال کشور.

ارمیا در لغتنامه دهخدا

  1. [ اَ / اِ / اُ ] (اِخ) ارمیاء. نبی است. (منتهی الارب). نام یکی از پیغمبران بنی اسرائیل. (برهان). یرمیا. لفظ یرمیا یعنی یهوه بزیر می اندازد. وی پسر حلقیا و دومین از انبیای اعظم عهد عتیق بود.
  2. ارمیا [ اِ ] (اِخ) (سِفْرِ…) نام کتابی است از توراة. (الفهرست چ مصر ص ۳۴). ترتیب این کتاب در احکام نبوت های متنوعه و وعده های الهیه اش امری مشکل است.
  3. [ اِ ] (اِخ) (نیاحات…) مرثیهٔ منطوی است که ارمیا در زمان انهدام اورشلیم تصنیف کرد و مطالب ابواب آن چنین است: باب اول و دوم در بیان بلاهای محاصرهٔ اورشلیم.

از هم زبانان عزیز، پارسی زبانان ایرانی و غیر ایرانی گرامی نیز دعوت می کنیم اگر دیدگاه دیگری درباره اسم ارمیا و آرمیا دارند همراه با منبع در قسمت نظرات درج نمایند تا اطلاعات درباره نام ارمیا در صورت لزوم تکمیل تر شود.

در ادامه بررسی کامل تر اسم ارمیا را بخوانید:

ریشه اسم ارمیا

اسم ارمیا همانطور که گفته شد نامی عبری است. عبری را با عربی اشتباه نگیرید! بسیاری از نام های مرسوم در ایران و دنیا ریشه عبری Hebrew دارند.

تلفظ اسم ارمیا

تلفظ صحیح اسم ارمیا به صورت کسره روی الف است یعنی Ermia.

ارمیا اسم پسر یا دختر؟

خیلی از دوستان و همراهان نام‌فارسی در این سال ها از ما پرسیدند که اسم ارمیا نام دخترانه است یا پسرانه؟ در پاسخ باز هم باید عرض کنیم که ارميا اسم پسرانه است. این شبهه که ارمیا نام دختر است با پخش مسابقه استعدادیابی خوانندگی و شهرت کوتاه خواننده خانم با این نام ایجاد شد که البته بعدها مشخص شد که نام اصلی آن فرد چیز دیگری بوده است.

ارمیا اسم ارمیا
معنی اسم ارمیا

اسم ارمیا در ثبت احوال ایران

اسم ارمیا در ثبت احوال ایران به عنوان اسم پسر با تلفظ Ermia به ثبت می رسد و معنی زیر برایش آمده است:

معنی ارمیا در ثبت احوال

ارمیای نبی= یرمیا، ارمیا یعنی “یهوه به زیر می‌اندازد”.

فراوانی ارمیا در ثبت احوال

تعداد اسم ارمیا در ثبت احوال ایران ۸۷۸۵ نفر است. البته این این رقم مربوط به سال ۱۳۹۶ است و آمار به روزی اعلام نشده است. ارميا از جمله اسم های با فراوانی کم در ایران است که در ۵ سال اخیر بیش از پیش شناخته شد و به همین دلیل یک اسم پسر جدید محسوب می شود.

تاریخچه اسم ارمیا

ارمیا نام یکی از پیامبران بنی اسرائیل (حدود ۶۵۰-۵۷۰ پیش از میلاد)، پسر حلقیا و دومین انبیاء اعظم عهد عتیق که در زمان سلطنت یوشیا و یهویاقیم و صدقیا و هم در زمان اسیری صدقیا نبوت کرده است. مدتی به وسیله‌ی شاه اسرائیل زندانی شد، سپس به اسارت به بابل برده شد، مدتی هم در مصر بود. مراثی ارمیای نبی در عهد عتیق منسوب به او و کتاب ارمیای نبی در عهد عتیق شرح حال اوست.

اسم ارمیا به انگلیسی

ارمیا در انگلیسی معادل اسم Jeremiah هست. اسم Jeremy که صورت دیگر این اسم هست به گوش ما ایرانی ها هم آشناست و معادل نام ارمیاست. جرمی به معنی “خداوند بالا می برد” است که به نوعی واژه ای در ستایش خداست.

طراحی اسم ارمیا به انگلیسی برای پروفایل

ارمیا
اسم ارمیا به انگلیسی

اسم مشابه ارمیا

اسمهای دختر که به ارمیا بیاد:

نام های دخترانه آرمانا، آریانا، رومینا، ریما، رونیا، مارال، هلیا، ملینا و مریلا از جمله اسم های دخترانه متناسب با نام ارميا هستند.

اسم پسر که به ارمیا بیاد:

نام های پسرانه رامیار، اروین، آریا، آروین، مهراد، مهیار و رامین از جمله اسم های پسرانه متناسب با نام ارمیا هستند. قسمت اسم های پسرانه با ا را نیز ببینید.

اسم ارمیا
معنی نام ارمیا آرمیا

عکس ارمیا

ارمیا، خوشتیپ بانمک که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

ارميا
عکس ارمیا

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از #نام_فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم.

نظرسنجی اسم ارمیا

اسم ارمیا قشنگه؟

نظر شما درباره اسم ارمیا چیست؟ آیا اسم ارميا را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را بنویسید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۴۱، خرداد  ماه ۱۳۸۹
  2. لغت نامه دهخدا: ارمیا.
  3. wikipedia.org/Jeremiah
4.5/5 - (46 امتیاز)

379 نظر برای “معنی اسم ارمیا”

  1. بازتاب: امین
  2. تو لغت نامه دهخدا اسم آرمیا به معنی آرامش دهنده و ریشه فارسی (آرمیدن)دارد و کاملا با اسم ارمیا که عبری است متفاوت است.

    0
    0
    1. اسم پسر منم آرمیاست
      اسم فارسی و به معنای ارامش دهنده است

      0
      0
      1. سلام اسم پسر اول من آرین هستش و اسم دومی که تو راهه رو میخوام بذارم آرمیا
        تو ثبت احوال اسم آرمیا رو میدن ؟ کسی تو شناسنامه اسمش آرمیا هست ؟

        0
        0
      2. سلام. من میخوام اسم پسرمو بذارم آرمیا اما ثبت احوال قبول نکرده، میگن باید منبع مورد تایید داشته باشی. شما آرمیا رو از توی کتاب انتخاب کردید؟ اگر آره چه کتابی؟ ممنون

        0
        0
      3. اسم من ERMIA از کتاب مفاتیح الجنان اعمال ام داوود ص ۳۰۳ فک کنم

        0
        0
      4. سلام من اسم دخترم ارمیا هستش من خارج از ایران زندگی میکنم ، ارمیا یک اسم عبری دخترانه به معنای برگزیده شده از طرف خداوند می باشد. اسم پسرانه نزدیک به آن آرمیا هست که ریشه ایرانی دارد. متاسفانه گاها اشتباه گرفته می شوند.

        0
        0
      5. سلام گلم اسم پسر شما در شناسنامه آرمیا ثبت شده یا ارمیا ؟؟؟؟؟
        اخه من میخوام اسم پسرم رو آرمیا بزارم و ثبت احوال گفت با آ نمیشه .

        0
        0
    2. من یه پسر دایی دارم که اسمش آرمیاست… چند وقت پیش هم با یه دختر به نام آرمیا آشنا شدم یعنی هم اسم دختره هم پسر؟؟

      0
      0
      1. سلام. اسم پسر آرمیاست ولی اسم دختر ارمیا با کسره میباشد عزیز.

        0
        0
      2. ارمیا اسم پسر و از پیامبران الهی است و نام آن در اعمال ام داوود صبح مفاتیح الجنان آمده است

        0
        0
    3. خواهش میکنم بگید کجای دهخدا نوشته. من میخوام اسم پسرم رو آرمیا بزارم ثبت احوال قبول نکرد. منم شکایت نوشتم. گفتن یه منبع بیار که فارسی هست برات میزاریم… اگه کسی دلیلی برای ثابت کردن داره کمک و راهنمایی کنه

      0
      0
  3. سلام ارمیا نام یکی ازپیامبران اعظم الهی بعداز حضرت ادم هست درعهدعتیق اسم پدرش حلقیا بوده ومعنی ارمیا در اصل یعنی یهوه به زیر انداخته ک یهوه بزبان عبری نام خدای یکتاست نام ایشان بسیار مبارک است ویهودیان ایرمیای نبی مینامند ممنون

    0
    0
    1. عزیزم آرمیا با اِرمیا فرق داره اونی که تو گفتی اِرمیاست اینجا بحث سر آرمیاست.

      0
      0
    2. سلام من اسم پسرمو میخام بزارم ارمیا ولی میگن اسم دختر هس

      0
      0
  4. بنا بر برخی روایات آیه 259 سوره بقره بازگویی سخن ارمیاست که به هنگام عبور از خرابه های شهری از چگونگی معاد وحیات مجدد مردگان آن پرسید:سپس خداوند او را می میراند وپس از صد سال به حیات باز میگرداند(1)گفته شده دو دوره افساد بنی اسراییل و دو بار انتقام الهی که در آیات 4تا7 سوره اسرا بدان اشاره شده ،دوره نخست افساد،مربوط به زندانی ساختن ارمیا(2)ودوره دوم نیز بنابرنقلی مربوط به حبس وشکنجه وی است(3)برخی مفسران ذیل آیات دیگری نیز از او یاد کرده اند.
    1-تفسیر قرطبی ج3ص188؛تفسیر قمی ج1ص117
    2-تفسیر الکشاف،ج2ص649؛جوامع الجامع ج2ص360
    3-المعارف ص47

    0
    0
  5. اسم ارمیا نام برادر پیامبر دانیال نیز بوده و مرقد مطهره ان پیامبر بزرگوار دراستان سمنان شهرستان شاهرود و در یکی از روستاهای ان نوایی مابین میامی و 45 کلومتری شاهرو میباشد که نام ان روستا از اسم همان پیامبر بر گرفته شده که ارمیا و لی با زبان محلی ارمیان خوانده میشود و این اسم از گذشتگان پیشین و اهل مذهب لز همان پیامبر از نیکان خود بیادگار دارند که حال رسیده به حال که بزرگان برای این گفته هم سند و هم شجره نامه ای نیز دارند و مورد تایید هم قرار گرفته و مقبره این پیامبر بزرگ شان در دل درختی بقطر 40 متر محفوظ و محافظت میشود و گفتنی هست اون پیامبر در زمان پادشاه ظالم ان دوران که هنوز اثار بنای حکومتیشان نیز وجود دارد پیگرد قرار گرفت و از تحدید جان خیش به دل درخت پناه برد و همانجا درخت ایشان راحفظ کرد و همانجا به ازن خدا ماند و ماندگار گشت و هرکسی دوست داشت میتونه به تاییدات و مراجع معتبر مراجه کنه و یا سفری به دل زیبای ان روستا به اسم ارمیان داشته باشه تا پی به صحبتهای من ببره و اسم فرزند بنده هم ارمیا است

    0
    0
  6. ميخام بدونم إرميا اسم پسره يا آرميا؟؟؟ من إرميا دوست دارم. :cry:

    0
    0
    1. اِرمیا اسم پسره،هم پسر دیدم که اسمش اِرمیا باشه هم پیامبر اسمش ارمیا بوده،اگر اِرمیا دوست دارى یعنى اسم همون پیامبرست و همچنین عبریه.
      ولى خب من آرمیا رو نمیدونم،نشنیدم تا حالا،مثل اینکه این فارسیه.از دخترونه پسرونه بودنش خبر ندارم!

      0
      0
      1. سلام ممکنه بفرمایید شما کجای ایران هستید .من میخوام اسم پسرم رو آرمیا بزارم میترسم ثبت احوال قبول نکنه .اسم دخترم آرمیتاست

        0
        0
    2. ارمیا با کسره اسم دختر هستش کافی فقط در اینترنت به صورت انگلیسی معنی Ermia رو چک کنید

      0
      0
    3. سلام ارمیا اسم پسره چون من پسرم ۱۲سالشه
      واسمشم ارمیا هستش اصلا تو ثبت احوال ایران اسمی ب آرمیا نداریم اما متاسفانه بعضیا ارمیا را آرمیا تلفظ میکنن

      0
      0
  7. سلام من میخوام بدونم آرمیا فقط اسم پسره . اگه اسم دخترم نباشه میخوام بذارم رو پسرم

    0
    0
    1. از اینکه آرمیا اسم پسره کاملا مطمئن هستم

      آرمینـا اسم دختر و مونث آرمین هستش

      از معانی آرمیا کاملا مشخصه که یک اسم پسرانه ست
      درضمن از القاب حضرت علی (ع) و خضر پیامبر هم هست …

      0
      0
  8. واقعا اسم قشنگیه.اما من فکر میکنم ارمیا فقط اسم دختر باشه!!!مگه نه؟؟؟

    0
    0
    1. نه نیست،بابا اسم پیامبرخدا بوده دیگه،معلومه که برا پسره :roll:

      0
      0
  9. ممنون از راهنمایی ماه جبین خانم. درضمن منظور من با حرف آ هست نه ا

    0
    0
  10. اگه پیمان اسم ایرانی باشه پیمان را قبول میکنم و لی اگه نباشه اسم دختر سحر اسم پسر رضا

    0
    0
  11. ارمیا هستم 18 سالمه اسم کاملا پسرونست بحث نکنید تورو خدا… اینکه آرامش بخشیم 100% درسته و گرامی داشته شده از سوی خدا ام هستیم دیگه…
    با تشکر از برنامه ی خوبتون :shock: :razz:

    0
    0
    1. اسم دختر من ارمیا هست ثبت احوال گفت هم دخترونست هم پسرونه

      0
      0
    1. ارمیا با کسره معادل انگلیسی Ermia نام عبری و به معنای بزرگ داشته شده و نام یکی از پیامبران عهد عتیق و لقب حضرت خضر و حضرت علی می باشد و از آنجائیکه پیامبران از جنس مرد انتخاب شده اند یقینا و مطمئنا اسم پسرانه می باشد

      0
      0
  12. درود هموطنان
    بیاین یه ذره هم که شده اطلاعاتمون رو تو درس زبان فارسی ارتقا بدیم :
    بن واژه: آرمیدن
    بن ماضی: آرمید
    بن مضارع : آرم
    آرمیا : آرامش دهنده ، آرام کننده ، مایه ی تسلی خاطر ، مایه ی خشنودی
    ارمیا. [ اَ / اِ / اُ ] : ارمیاء. نبی است ؛ ذکر عیسی و عروجش بر سما /ذکر ذوالقرنین و خضر و ارمیا.

    همانطور که می بینید نام آرمیا دارای ریشه ی فارسی و نام ارمیا دارای ریشه ی عبری ست ؛ نام آرمیا با توجه به معنی می تواند هم نام پسر و هم نام دختر باشد اما به دلیل تشابه آن با ارمیا که اسم پسرانه ست و با توجه به اینکه آرمیا می تواند پارسی شده ی ارمیا باشد این نام بیشتر برای پسران مورد استفاده است .

    0
    0
      1. مرجع صرف فعل : کتاب های زبان فارسی درسی + به این سایت مراجعه کنید و در مکان صرف فعل ، بنویسید آرمیدن . بعد مصدر ، بن گذشته ، ماده ی گذشته ، بن حال و ماده ی حال رو به شما میده .
        آرمیا مثل کوشا و مثل پویا یک صفت فاعلی هستش طرز ساخت صفت فاعلی بن مضارع +پسوند است ؛ حالا در کلمه ی آرمیا به خاطر سهولت تلفظ و زیبایی کلمه ، یک یای میانجی(ی) هم داریم که میشه : آرم (بن مضارع)+ی (یای میانجی)+ا (پسوند صفت ساز)
        که یعنی آرامش دهنده یعنی آرام کننده ، تو سایت زیر هم معنی گفته واسش:
        حالاآرامش یعنی تسلی و آرامش دهنده یعنی مایه ی تسلی خاطر تو فرهنگ فارسی معین معنی تسلی یعنی خشنودی پس یعنی مایه ی خشنودی

        0
        0
      2. ممنون از راهنمایی شما
        اما آرمیا اگر از مصدر آرمیدن ساخته شود، Aramia تلفط میشود نه Armia
        در مورد سایت دوم که فرمودید متاسفانه منبع قابل اطمینانی نیست

        0
        0
      3. در فارسی کلمه های زیادی وجود داره که به خاطر سهولت تلفظ یا کثرت کاربرد ، حرکت ها ادغام میشن و تلفظ صحیح همان Armiya ست .
        در ضمن فکر نمیکنم درست باشه با یک دانشجوی دکترای ادبیات در این مورد بحث کنید …

        0
        0
      4. :) خوشحالیم که در خدمت شما هستیم. اما مگر دانشجویان دکترا با هم بحث نمی کنند؟!
        فرمایش شما تا حدود زیادی قابل قبول است.. اگر یک منبع موثق در ادبیات فارسی (متون قدیمی) هم معرفی کنید که واژه آرمیا در آن باشد شک ما هم برطرف می شود.

        0
        0
      5. اگه خودم یه کتاب نوشتم و توش اسم آرمیا رو آوردم چی ؟ اونوقت آسوده خاطر میشید یا نه ؟!!!

        0
        0
      6. دوست عزیزم. عرض کردم متون قدیمی… برای مثال کتاب شاهنامه فردوسی شامل نام های فارسی (پارسی) اصیل است.
        من هم خودم به شخصه دوست دارم که اسم آرمیا با معنی که شما می فرمایید باشد و فارسی. چون ۱ اسم فارسی زیبا به لیست اسم های فارسی معرفی شده در وبسایت اضافه می شود. اما نیاز به منبع موثق فارسی داریم که در آن آرمیا ذکر شده باشد.

        0
        0
      7. نام کارن که شما اعتقاد دارید در شاهنامه هست ، به شکل قارن در شاهنامه اومده ، به اطلاعاتی که طی یک عمر تحصیل بدست اومده شک نکنید ، مثلا اسم کی آرمین که در شاهنامه هست ، معنای آرام گیرنده ست خود فردوسی با زبان بی زبانی معنی اون رو بیان میکنه :
        نخستین چه کاوس باآفرین
        کی آرش دوم بد، سوم کی پشین
        چهارم کی ارمین ، کجا بود نام
        سپردند گیتی به آرام و کام .
        دقیقا مثل آرمیا از بن مضارع آرم تشکیل شده و Aramin خونده نمیشه بلکه Armin خونده میشه درست به خاطر همون دلایلی که گفته بودم
        اگه دقت کنید همه ی اسم ها که از یک متن فارسی قدیمی برداشته نمیشن ، حکیم فردوسی در اینجا برای اسم آرمین از یه پسوند استفاده کرده و در اسم آرمیا از یه پسوند دیگه ، که هردو جزء پسوند های صفت ساز هستند … فردوسی از سرودن شاهنامه هدف های خیلی بزرگتری از کتابی برای انتخاب نام داشت …

        0
        0
  13. اسم پسر من ارمیا است ودوست دارم فقط اسم پسر من ارمیا باشه هرکس میخواست اول ازمن اجازه بگیره.

    0
    0
  14. سلام بی زحمت نظرمو تایید کنید همونی که توش منبع و ریشه ی اسم آرمیا رو کامل توضیح دادم … :?: :!:

    0
    0
  15. به این سایت مراجعه کنید و در مکان صرف فعل بنویسید آرمیدن ، بعد مصدر ،بن گذشته ، ماده ی گذشته و بن حال و ماده ی حال رو به شما میده .
    آرمیا مثل کوشا و مثل پویا یک صفت فاعلی هستش طرز ساخت صفت فاعلی ، بن مضارع + پسوند است ؛ حالا در کلمه ی آرمیا به خاطر سهولت تلفظ و زیبایی کلمه یک یای میانجی(ی) هم داریم که میشه : آرم (بن مضارع) + ی (یای میانجی) + ا (پسوند صفت ساز)
    که یعنی آرامش دهنده ، یعنی آرام کننده ؛ حالا آرامش یعنی تسلی و آرامش دهنده یعنی مایه ی تسلی خاطر تو فرهنگ فارسی معین هم تسلی یعنی خشنودی پس یعنی مایه ی خشنودی

    0
    0
    1. ماه جبین جان پس تلفظ “آرمیا” یی که شما می گید اینجوری باید باشه: aaramia درسته؟
      اما اسم آرمیا با این تلفظه: Armia ؟؟؟

      0
      0
  16. من اسمم ارمیاست پسرم خوانندم واقعا امیدوارم درکنارشمادوستان همه به ما افتخارکنن فداااااااااااااااای همتوووووووووووووون آرمیا

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.