Janan name

معنی اسم جانان

جانان

معنی، ریشه و فراوانی اسم جانان در ثبت احوال ایران

اسم جانان همانطور که در قسمت اسم دختر با ج نوشتیم اسم زیبای دخترانه با ریشه فارسی است. نام جانان یکی از اسم های اصیل پارسی دخترانه است که در سال های اخیر بیشتر از قبل مورد استفاده برای نامگذاری دختران بوده و هست. اکنون نیز محبوب هست و جزو انتخاب های پدر مادر های امروزی و به  نوعی به اصطلاح اسم دختر امروزی محسوب می شود.

جانان اسم دختر است یا پسر؟

برخی از دوستان، از ما پرسیدند که این اسم پسرانه هم هست یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم طبق منابع در اختیار تیم نام‌فارسی این اسم برای فقط دختر بوده و هست. علاوه بر این، به عقیده خیلی ها، به دلیل آنچه از معنای اسم برداشت می شود (لطافت اسم)، این نام برای دختر مناسب تر است. اما خب سلیقه ها متفاوت است و قابل احترام.

ممکن است پدر و مادری این نام را برای پسرشان در نظر بگیرند. کما اینکه برخی از والدین، جانان را برای نام فرزند پسر خود برگزیده اند و ثبت احوال هم در گذشته پذیرفته است. گرچه در لیست اخیر دریافتی ما از سازمان ثبت احوال کشور، این نام برای دختر قابل ثبت است و نه پسر. در ادامه درباره اسم جانان بیشتر بدانید:

همه چیز درباره اسم جانان

معنی جانان Janan name meaning

اسم جانان یعنی چه؟

نام جانان همانطور که در وب سایت NameFarsi.com و اینستاگرام نام فارسی نوشته ایم به معنی محبوب و معشوق است. معنی زیباروی هم برای اسم جانان آمده است. جانان را ترکیب جان + ان می دانند یعنی منسوب به جان و می توان معنی عزیز مثل جان و عزیزترین را برای این اسم فارسی دخترانه زیبا تعبیر کرد.

معنی اسم جانان در لغت نامه دهخدا

جانان: مرکب از: جان و ان (علامت نسبت). معشوق. محبوب. خوب (حاشیهٔ برهان چ معین). روی زیبا، دلکش، نازنین. معشوق. محبوب. شاهد. منبع.

عکس اسم جانان

عکسنوشته جانان به همراه معنی نام:

جانان
معنی اسم جانان

ریشه اسم جانان

همانطور که گفتیم، جانان اسم دختر فارسی (پارسی) اصیل است.

اسم های مشابه با جانان

اسم دختر مشابه جانان

نگین، نرجس، موژان، آریانا، آرمانا، نیلوفر، نرگس و قسمت اسم دختر با ج روی وبسایت مون رو ببینید.

اسم پسر مشابه و هم وزن جانان

نریمان، سامان، جلال، آران، آرمان، نیما و اسامی پسرانه مختوم به “آن”.

اسم جانان در ثبت احوال ایران

فراوانی اسم جانان در ثبت احوال ایران

تعداد اسم جانان در ثبت احوال ۳۷۷۳ نفر است که نشان از فراوانی کم این اسم در ایران دارد. جانان از جمله نام های کم و به قولی خاص در ایران بوده است. گرچه آمار ارائه شده از سال ۱۳۹۶ تا به امروز بروزرسانی نشده است و تعداد این اسم زیبای دخترانه رو افزایش است.

معنی جانان در ثبت احوال

جانان = ۱- معشوق، محبوب؛ ۲- خوب؛ ۳- زیباروی.

اسم جانان در دیگر زبان ها

اسم جانان و واژه جان به دلیل اینکه با نام پسرانه جان John در زبان انگلیسی تشابه دارد، شاید در نظر برخی از دوستان خارج از کشور و یا عزیزانی که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان را داشته باشند، نام مناسبی نباشد. البته از نظر ما دوستانی که به این نام علاقه دارند، می توانند در صورت ایجاد ابهام برای فرد خارجی زبان، اسم جانان را به تشابهش با نام Joanne ژوان و یا Joanna ژوانا نسبت دهند.

اسم جانان به انگلیسی برای پروفایل

نوشتن اسم جانان به انگلیسی به صورت Janan درست به نظر می رسد. البته قسمت نوشتار درست نام ها در انگلیسی را نیز می توانید ببینید.

Janan
اسم جانان به انگلیسی

تمسخر نام جانان

نکته دیگری که بد نیست در آخر اضافه کنیم. در نظرات این اسم در اینستاگرام نام‌فارسی بعضا دیدیم برخی از دوستان این نام زیبا را مورد تمسخر قرار دادند. به این صورت که جانان یعنی جای نان. چنین تعبیری و در واقع چنین رفتارهایی از نظر ما رفتاری احمقانه است. جالب است که افراد با سن بالا اسامی دیگران را مسخره می کنند. بعد همان افراد به ما پیام می دهند که فرزند ما در مدرسه اسمش مورد تمسخر واقع می شود. خب راه حل این مساله را باید از خودتان و در خانه خودتان شروع کنید. مقاله تمسخر نام ها را ببینید.

جانان
معنی اسم جانان

نظرسنجی اسم جانان

اسم جانان قشنگه؟

نظر شما درباره نام جانان چیست؟ در قسمت نظرات، دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

4.5/5 - (73 امتیاز)

194 نظر برای “معنی اسم جانان”

  1. به نظر منم واقعا اسم دخترونست, واقعا به پسر نمیاد, فقط نباید به الان بچه نگاه کرد, بلاخره بزرگ میشه و اسمش باید متناسب باشه. در مورد مسخره کردن اسم هم باید بگم اگه بخوای مسخره کنی هر اسمی رو میشه مسخره کرد, حالا هر چی میخواد باشه.

    0
    0
    1. بله در مورد بحث تمسخر اسم بچه قبلا صحبت کرده ایم. در واقع هر واژه ای رو میشه تبدیل به یک واژه زشت یا بی ربط کرد که اصلا هنر نیست و این کار از افراد بی هنر بر می آید.

      0
      0
    2. بنظرمن برای دخترهاخیلی اسم باکلاسی مخصوصا وقتی بزرگ میشه بین دوستاش خیلی باکلاس. گورپدر اونایی هم که مسخره میکنن

      0
      0
  2. والا من نه اسم پسرم جانان هست نه تعصبی دارم اما واقعا بیشتر به پسر میاد به لحاظ آوایی شبیه جهان هست و معادل خارجی این اسم هم جان هست . به نظرم به اسم دختر زیاد نمیخوره

    0
    0
    1. جانان دخترونست مولوی میگه…مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد ..مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد……از اون طرفم حافظ میگه:مرا عهدیست باجانان که تا جان در بدن دارم ..هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم…..ببینید یکم ادبیات بخونید درست میشه میتونید از شعر خوندن لذت ببرین یعنی بفهمینش..جانان از عشق میاد از محبت میاد..و این حجم از احساسات تو جنس مونث جریان داه ن مذکر….. شما نام بهار رو روی پسر میزارین …خب مصلمه ن ….پس خیلی مسخرست که جانان روی پسر بره………بله جان معادل نام دخترانه جانانه و یک اسم خارجی و البته پسرانست … مثل مهدی و مهدیه….. شما باید نام پسرتون رو جان میزاشتین،ن جانان :)

      0
      0
    2. من اصلا درک نمیکنم چطوری از نظر شما اسم پسرونه است جانان یعنی معشوقه توی تمام شعرها جانان به عنوان معشوقه از طرف شاعر مردبه کار رفته شده مثل این میمونه بگین اشرف اسم مرده چون از لحاظ آوایی به مرد میاد بعدم معادل خارجی یعنی چی؟؟؟ جان یه اسم خارجیه با یه معنی دیگه جانان اسم ایرانیه با یه معنی دیگه جالبه فقط از نظر شما اسم پسره جانان همه میگن دخترونه است ولی انقدر استقامت دارین که همه اشتباه میگن

      0
      0
  3. جانان اسم دختره.معنیش دختر زیبا روی هم اومده.اسم لطیفیه.

    0
    0
  4. اسم دختره منم جانان هست من واقعا این اسم رو خیلی دوست دارم واصلا نظر دیگران برام‌مهم نیست .خیلیا هستن که همه اسم ها رو مسخره مکنن وواقعا متاسفم براشون

    0
    0
    1. سلام، منم میخوام اسم بچمو جانان بزارم با همسرمم سر این اسم به تفاهم رسیدیم اما یکی از خواهراش برگشت گفت این چه اسمیه آدم یاد جا نونی میفته و الان نظرش برگشته و میگه آینده بچه رو خراب میکنیم.. منم گفتم افتخارم اینه که اسم بچمم جای برکت خداست اما گوشش بدهکار نیست و داره دنبال یه اسم دیگه میگرده….

      0
      0
  5. بنظرمن برای دخترهاخیلی اسم باکلاسی مخصوصا وقتی بزرگ میشه بین دوستاش خیلی باکلاس. گورپدر اونایی هم که مسخره میکنن

    0
    0
  6. من میخام اسم دخترمو بزارم جانان.اونایی ک اسم پسراشون گذاشتن جانان باید ب عقلشون شک کرد فردا با ی من سیبیل بهش بگن جانان جان خخخخ.اقا جانان ؟ داش جانان.

    0
    0
  7. با سلام.
    به نظر من اسم جانان یه روح لطیف داره که به دختر بیشتر میاد و واقعا یه پسر که چهار روز دیگه بزرگ میشه و ریش و سیبیل درمیاره بهش اسم جانان نمیاد و به نظرم به فکر بچه هاتونم باشید این پسر قرار نیست که تا ابد یه بچه ی ناز و خوشگل و مامانی بمونه و یه جورایی قطا در آینده میتونه مورد تمسخر اطرافیانش قرار بگیره پس بازم میگم به فکر روحیه بچه هاتون باشید و یه نکته دیگه منم همون نکته ایه که بیشتر افراد بهش اشاره کردن که اونم اشعار فارسی باستانه که از جانان به عنوان معشوقه مونث فردی مذکر یاد شده.
    باز هم تصمیم با خودتونه
    من یه آدم ۱۳،۱۴ ساله ام از یه گوشه از جهان و این حرفامم به دختر بودنم ربطی نداره به شعورمه که ربط داره.

    0
    0
  8. با سلام مجدد.
    حرفم با اون عزیزانیه که اسم افراد رو مورد تمسخر قرار میدن؛به نظر من مورد تمسخر قرار دادن نام هر شخص نه تنها مساویه با بی احترامی به اون شخص و آرزرده کردنش بلکه مساویه با بی احترامی و زیر سئوال بردن شعور افرادی که نام اون شخص رو انتخاب کردن و لطفا قبل انجام هر کاری به اون کار فکر کنید ؛ مثلا وقتی میخاین به اسم یه نفر بی احترامی کنین چند لحظه ای خودتون رو جای اون فرد قرار بدین و ببینین چه حس و حالی بهتون دست میده و به این فکر کنید که روی تمامی نام های موجود در جهان میشه القاب بد و زشت گذاشت مثلا اسم خودتون پس لطفا این کار رو نکید به اضافه اینکه اون فرد سرخرده هم میشه.
    با آرزوی اینکه دیگه هیچ کس مورد تمسخر قرار نگیره (و با آرزوی نابودی کرونا).
    شب و روزتون خوش :)☆

    0
    0
  9. ببخشیدا
    ولی جانان اسم دختره
    شما فکر کن اسم یه پسری رو بزارن جانان
    بزرگ شد رفت مکه
    همه بهش میگن حاج آقا جانان
    پوففففففف
    خنده دار نیست؟

    0
    0
  10. من و همسرم میخایم اسم دخترمون بزاریم جانان واقعا عاشقتم عشق زیبای مامان و بابا

    0
    0
  11. من و همسرم میخایم اسم دخترمون بزاریم جانان عشق بابا و مامان

    0
    0
  12. سلام من وخانمم اسم دخترمون را جانان گذاشتیم کاملا هم راضی هستیم از انتخابمون اونایی هم که اسم بقیه را مسخره می کنند کلا کمبود دارند بعدش هم مهم فقط خود آدمه که دوست داشته باشه مابرای بقیه زندگی نمی‌کنیم، وای خدا جون ۴روزه دیگه دنیا میاد

    0
    0
    1. به نظر من این دختر جانان یا باران قشنگه و اسم پسر هم کیان
      ممنون

      0
      0
  13. شما اسم پسرت دخترانه گذاشتی نقطه ج رو میگذاشتی بالاش میشد خانان جمع خان مردونه وپسرونه تر

    0
    0
  14. من اسم دخترم رو گذاشتم جانان بخاطر اینکه حس می کنم هر کسی که صداش میزنه داره قربون صدقش میره ناخواسته و به نظرم لطافت این اسم بیشتر به یک دختر میاد تاپسر در ضمن اگر بخوایم به این فکر کنیم که ممکنه کسی مسخره کنه این اسم رو نصف اسمهای دنیا رو مردم مسخره میکنن پس اسمی که مورد علاقه مونه رو بزاریم و ازش لذت ببریم♥

    0
    0
    1. من ی پسر دارم به اسم جهان یه دختر تو راهی هم دارم میخام اسمشو بزارم جانان

      0
      0
  15. سلام من هم اسم دخترم کذاشتم جانان خیلی اسمشو دوست دارم ومعنی زیبایی هم داره به معنی محبوب ،معشوق،زیبا روی و همین طور اسم اصیل پارسی است وبا گفتن این اسم لذت میبرم

    0
    0
    1. سلام …منم میخوام اسم دخترمو جانان بزارم اما هنوز خب جنسیتش مشخص نیستیه پسر دارم اسمش فردین هست ما از چند ماه قبل گفتیم دختر بشه اسمشو جانان میزاریم حتی هنوز که نیومده تو خونه اسمشو صدا میزنیم حالا ببینیم خدا چی میخواد دختر میشه یا نه

      0
      0
  16. منم‌میخوام اسم دوقلوهامو بزارم جانان و جانیار اصلا هم مهم نیست بقیه خوششون میاد یا ن چون ما ب دنیا نیومدیم ک باب میل مردم زندگی کنیم باید از زندگیمون لذت ببریم هرجور ک دوست داریم

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.