Ryan name

معنی اسم رایان

اسم رایان

معنی، ریشه، فراوانی و تعداد اسم رایان در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم رایان

Rayan name
اسم رایان Rayan name

رایان یکی از محبوب ترین اسم های پسرانه در چند سال اخیر است. اسمی که به دلیل اینکه خیلی کم برای نامگذاری استفاده شده و فراوانی کمی داشته، از دید خیلی پدر مادر ها یک اسم جدید پسر محسوب می شود. دلیل دیگر محبوبیت این اسم، بین المللی بودنش است. به اصطلاح خیلی از دوستان، رایان یک اسم پسر شیک است.

رایان
معنی نام رایان

ریشه اسم رایان

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، خیلی از نام های ایرانی در دیگر کشورها نیز کاربرد دارند. بله در مورد اسم های بین المللی صحبت می کنیم. این نامها در خیلی از کشور ها یا به همان شکل یا با تلفظ کمی متفاوت به کار برده می شوند. مثل اسم مریم، سارا، مونا و خیلی از اسامی دیگر بین المللی. گاها نمی شود ریشه اصلی و اولیه آن نام را با یقین بیان نمود. مثلا اسم مریم را اعراب اسم عربی می دانند و اروپاییان عبری. اسم رایان هم همانند این نام ها یک اسم بین المللی است و دقیق نمی توان گفت که ربشه اصلی و اولیه آن از کجاست.

معنی رایان

اسم رایان به چه معناست؟ Ryan name meaning

اواخر دهه ۷۰ هجری، فرهنگستان زبان با معرفی واژه رایانه برای کامپیوتر، بسیاری از ایرانیان را با این واژه آشنا کرد و البته همان زمان عموم جامعه این واژه را علی رغم تبلیغات گسترده نپذیرفت. همانطور که امروزه کمتر کسی (یا شاید هیچ کس) از این واژه (رایانه) استفاده نمی کند و رسما کاربردی ندارد. اما جدا از این بحث فرهنگستان ادعا داشت که رایانه از ترکیب “رای” + “آنه” است. رای به معنی تفکر و اندیشه است. ترکیبی که در واژگان کارانه، یارانه و بعدتر به نوعی در واژگانی چون سامانه و … به کار برد!

در ویکی پدیا فارسی که مرجع به نسبت معتبری بود اسم رایان را همانند آنچه در نام‌فارسی آمده است معنی کرده بودن که اخیرا این صفحه حذف شده است! رایان نامی پارسی به معنی اندیشمند، فکر کننده و فکور، “مرکب از راه (فکر و اندیشه) + پسوند فاعلی” می داند. از طرفی اسم Rian یا Ryan با ریشه ایرلندی، بسیار پرکاربرد در انگلستان و ایرلند بوده و به معنی شاه کوچک می باشد. در منابع فارسی دیگر اسم رایان، راهنما نیز معنا شده است. (قسمت اسم پسر با ر را ببینید.)

جالب است بدانید در منبع آمریکایی نیز ریشه فارسی اسم رایان ذکر شده است. رایان در آن منبع دانا، خردمند و عاقل معنی شده است. هم چنین در منبع انگلیسی دیگر اسم Rayan با ریشه عربی معرفی شده است. با معنی سرزمین پر آب.

رایان رايان Rayan
معنی اسم رایان

اسم رایان در لغتنامه دهخدا

  1. اسم خاص: کوهی است به حجاز. (منتهی الارب) (از معجم البلدان).
  2. (اِخ) دهی است بناحیهٔ اعلم. (منتهی الارب). قریه ای است از قراء ناحیهٔ اعلم همدان. (از معجم البلدان).
  3. (اِخ) نام شهری است در خطهٔ راجپوتانا واقع در حوزهٔ جونپور و ۱۲۶هزارگزی شمال شرقی آن. رایان دارای قلعه ای بسیار بلند و باشکوه میباشد. (از قاموس الاعلام ترکی).

همانطور که می بینید، در کتاب لغت نامه دهخدا، برای نام رایان سه معنی آمده است و هر سه به عنوان اسم خاص (کوه، نام ده و نام شهر) هست.

معنی رایان به عربی

برای رايان در عربی معنی خاصی یافت نشد.

لوگوی اسم رایان

عکس نوشته اسم رایان را در بالا هم دیدید. طراحی اسم رايان برای پروفایل:

معنی اسم رایان
عکس نوشته رایان

اسم رایان در ثبت احوال ایران

اسم رایان بعنوان اسم پسرانه مورد تایید ثبت احوال ایران است.

معنی رایان در ثبت احوال

ثبت احوال ایران نام رايان را این چنین معنی کرده است:

رایان: (اعلام) نام کوهی در حجاز و نام شهر و روستایی است.

فراوانی اسم رایان در ایران

تعداد اسم رایان در ایران نزدیک به ۱۴٫۰۰۰ نفر طبق آمار ثبت احوال تا ابتدای ماه جاری است. البته این آمار از سال ۹۶ بروز نشده. اما اسم رایان از نام های با فراوانی نسبتا کم بوده است که البته در دهه اخیر رشد فراوانی نسبتا زیادی داشته است. (یعنی در دهه اخیر تعداد زیادی از پدر مادرها این اسم را برای فرزند پسر خود انتخاب کرده اند).

اسم های مشابه نام رایان

اسم دختر هم وزن و شبیه رایان:

از نام های دخترانه هموزن و شبیه رايان می توان به اسامی آیسان، رانا، یارا (اسم مشترک دختر و پسر)، آوان، دایان، دلان، باران و اسم های ختم شونده به “آن”.

اسم پسر هم آوا و مشابه رایان:

اسم های پسرانه شبیه رايان مثل یاران، ایمان، شاهان، ماهان، شایان، آدریان، کامران.

عکس رایان

❤️ رایان عزیز که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

Ryan رایان
عکس رایان

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از #نام_فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم.

محبوبیت اسم رایان

رايان را می توان جزو ده اسمی که در دهه اخیر خیلی زیاد مورد توجه پدر و مادرهای ایرانی برای انتخاب نام پسر قرار گرفت دانست. اسمی خوش آوا با معنی بسیار زیبا که یک اسم بین المللی هم محسوب می شود.

اسم رایان به انگلیسی

نوشتن اسم رایان به انگلیسی به صورت Ryan و Rayan هر دو کاربرد دارد. اما شکل Ryan صورت بین المللی تر این اسم در نوشتار لاتین است. رایان در فرانسه به صورت Rayan نوشته می شود و در انگلیسی به صورت Ryan.

Ryan
اسم رایان به انگلیسی

نظرسنجی اسم رایان

رایان همواره در سال های اخیر، در نظرسنجی های وبسایت، تلگرام و اینستاگرام نام‌فارسی امتیاز بالایی گرفته است.

نظرات درباره اسم رایان

نظر شما درباره اسم رايان چیست؟ دیدگاه خود را درباره این نام زیبا در قسمت نظرات بنویسید.

اسم رادین قشنگتره یا رایان؟

برای مشاهده نظرسنجی بین اسم رایان و رادین که هر دو از زیباترین اسم های پسرانه ایرانی محبوب هستند، اینستاگرام نام‌فارسی و نظرخواهی های روی پیج را ببینید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۲۴، بهمن ۱۳۸۸
  2. لغت نامه دهخدا: رایان.
  3. family.disney/baby-names
  4. ویکی پدیا: رایان.
  5. nameberry.com/Rayan
4.5/5 - (58 امتیاز)

379 نظر برای “معنی اسم رایان”

  1. اینطور که گفته شد، رایان یک اسم ایرانی و بین المللیه و در هر دو طرف معنی خوبی داره.
    همچنین اسمیه که حتما یه عده باهاش شوخی می کنند. اگه تحمل شوخی های احتمالی رو ندارید، قیدشو بزنید، اسم زیبا و خوش معنی کم نداریم. در ضمن، شاید هیچ اسمی از شوخی درامان نباشه، اسامی مثل لهراسب، طهماسب، هوشنگ،گودرز، غضنفر، قنبر و … که کم اسمی نبوده و نیستند.

    0
    0
  2. ویکیدپدیا فارسی مرجع معتبره؟؟؟؟؟ یعنی شما به عنوان یک منبعی که باید اعتبار و اعتماد داشته باشه از ویکیدپدیا برای دلیل و برهان استفاده میکنید؟ ای دریغا

    0
    0
    1. عرض شد مرجع به نسبت معتبر تر
      اگر مرجع معتبر تری دارید بفرمایید حتما استقبال می کنیم
      از دوستان دیگر هم اگر کسی مرجع و منبع موثقی درباره نام رایان می شناسد معرفی کنند.

      0
      0
  3. منم پسرم ۲۷ فروردین میشه یک سال.اسمش رایان خیلیم بنظرم مناسب و معنی خوب و زیبایی داره.البته من دوست داشتم بزارم چون شبیه اسم خودم بود.بعدی حتما میزارم انوشیروان

    0
    0
    1. اسم پسر من هم رایان هست .من خودم دنبال اسم شیک و کم پیدا با معنی زیبا بودم . خیلی این اسم رو دوست دارم و بازخوردهای بسیارعالی دیدم

      0
      0
  4. اسم خودم شایان اسم همسرم رضوان اسم پسرم رو هم گذاشتیم رایان امید وارم از اسمش راضی باشه

    0
    0
  5. اسم پسر منم رایان هست البته هم وزن اسم برادرش گذاشتم که پویان هست

    0
    0
    1. اگه اسم ایرانی بگذاریم و بعد بفرستیمش مراسم های پوچ عزاداری و سینه بزنه برای عربها فایده ای نداره همون اسم عربی بزاریم بهتره کمتر مسخره به نظر میرسه

      0
      0
      1. یاد بگیرین به اعتقادات مردم توهین نکنیم

        0
        0
  6. منم اسم پسرمو که مرداد بدنیا آمد رایان گذاشتم خیلی این اسمو دوست داشتم و دوست دارم و منم امیدوارم خودشم در آینده از انتخابی که کردیم راضی باشه . هم با استقبال مواجه شدم هم با تمسخر!!! اینکه تلفظش سخته و یاران میگفت یا رایانه که ناراحتم میکرد ولی خب جا افتاد دیگه

    0
    0
  7. من الان ۱۹ سالمه و اسمم رایان هست .
    و از کتاب اسم انگلیسی توی خود انگلیس اسمم رو گذاشتن و بسیار عادی بود و اسم پر تکراری بود تا اینکه اومدیم ایران – اهواز
    خب اون موقع تو مدارس چون اسم خیلی کمی بود و اهواز هم بودیم از سوی دوستان مورد تمسخر قرار میگرفتم
    اما خب مشکلی باش نداشتم چون شوخی بود . فقظ اینکه میگفتن بم رایانه خیلی رو مخ بود. اما خب همیشه دخترا خوششون میاد :D
    به انگلیسی که میخوایین اسم رو برگردونین rayan غلطه و ryan درسته دقت کنین به این لطفا

    0
    0
  8. ارادتمند همه دوستان نیک اندیش و گرامی
    در فرهنگ دهخدا و سایر دایره المعارف ها در مورد ریشه ی ارزشمند اسمم که به معنی شجاع و نیکو و نیک اندیش هست سخن بسیار است،البته که ظاهرن باید افتخار کنیم به مورد تجاوز قرار گرفتن توسط اعراب و نرمشی قهرمانانه در مقابل اعراب که این بزرگواراند نیز نام رایان رو باافتخار بر روی یکی از کوه های بلند آوازه و یکی از شهرهایشان و چند قریه شون گذاشتند …
    به امید روزی که به وجود ارزشمندمون و فرهنگ کهن بانوی زمین ،سرزمین آریا افتخار کنیم تا آماده ی تغییر شویم

    0
    0
    1. سلام سحر شکوهی هستم از استان بوشهر نی نی کوچولو دارم که هنوز تو شکمم هست ۶ ماهمه.منو شوهرم تصمیم گرفتیم رایان بذاریم که تو خونه تلفظ ریان کنیم و تو شناسنامش رایان.ریان تلفظ انگلیس ها هم میشه گفت .ریان یکی از درهای بهشت است.امیدوارم همه ی عزیزان وارد بهشت بشوند

      0
      0
    2. آقا سید شما هم که خودت اصلت برمیگرده به اعراب. ..من اگر جای شما بودم و به ایرانی بودن افتخار میگردم هرگز نمیگفتم سید هستم. ..سید یعنی تجاوز اعراب به ایرانی. ..و الا ایرانی که سید نمیشه

      0
      0
  9. سلام.من یک سال هست اسم پسرم رو رایان گذاشتم. خیلی پشیمونم. پسر اولم کیان هست. اصلا نمیتونه تلفظ کنه. همش میگه یاران بعضی از بزرگترها هم میگن یاران…. من ک خیلی پشیمونم.

    0
    0
  10. منم خیلی دوست داشتم اسم پسرم رو رایان بذارم ولی با مخالفت خانواده عوض کردیم و اسمش رو راتین گذاشتیم

    0
    0
    1. من قبلأ خیلی اسم رایان رو‌ دوست داشتم ولی همونطور که بعضیا نوشتن به اشتباه یاران تلفظ میشه که جالب نیست، و اینکه به نظر من رادین خیلی زیباتر هست نسبت به راتین

      0
      0
  11. رایان اسم خیلی قشنگ و خوش آوا و پرمعنی هست چون بعضیا خنگ هستن میگن یاران و بعضیام عقده ای میگن یارانه دلیل نمیشه از انتخابمون پشیمون بشیم گل پسر منم رایان هست خیلیم راضی هستیم

    0
    0
    1. آفرین. منم دو ماه دیگه نینیم دنیا میاد. اسم رایان رو انتخاب کردم.

      0
      0
  12. درسته اسم پسر منم رایان هست.خیلیا اشتباهی میگفتن یاران یا به تمسخر میگفتن یارانه.ولی اونهایی هم که به اشتباه تلفظ میکردن الان دیگه براشون عادت شده.و اسمشو درست تلفظ میکنن.رایان یک اسم بین المللی هست و نام بسیار زیبایی هست و توی همه فرهنگها معانیه زیبایی داره.اصلا از انتخاب این اسم برای فرزندم پشیمون نیستم و خیلی خوشحالم که تونستم یه اسم به روز و زیبا برای فرزندم انتخاب کنم.امیدوارم خودش هم در اینده از این انتخاب استقبال کنه.

    0
    0
  13. سلام من پسرم انشاالله تیر به دنیا میاد.میخاستم رایان بذارم .ولی الان دودل شدم با حرفهایی که گفته شد.

    0
    0
    1. منم پسرم تیرماه به دنیا میاد. من و همسرم هم اسم رایان رو انتخاب کردیم. به نظر من مهم رضایت پدر و مادر و در آینده رضایت فرزند از اسمشه و چون این اسم مفهوم خیلی زیبایی چه در فرهنگ فارسی و چه انگلیسی داره حتما خوشش میاد.

      0
      0
  14. پسر من سه سالشه، با وجود مخالفت اطرافیان رایان رو انتخاب کردیم، چون هم فارسی اصیل هست، هم میخواستم نزدیک به معنی اسم دخترم هم باشه، (ویانا) ، هم کوتاه نمیشد، آوای مردونه داره، علاوه بر این بین‌المللی هست ودر هر زبانی که این اسم اومده اسم زیبا و با معنی خوب و پر طرفداری هست. بله درسته ممکنه یاران تلفظ بشه ولی توی خانواده ما افراد مسن این مشکل رو داشتن که بعداز مدت کوتاهی دیگه درست تلفظ میشد.
    درمورد مسخره کردن اسم هم فکر نمیکنم هیچ اسمی از مسخره کردن اطرافیان و دوستان مدرسه در امان باشه.خصوصا بین پسرها. پس زیاد سخت نگیرید
    و در ضمن در زبان فارسی هر اسم مردونه که بخوای با فامیل همزمان بخونی، همراه با ه، میشه، رایان هم همینطوره وبه رایانه شبیه میشه و این کاملاً جا افتاده.
    ما کاملن از انتخابمون راضی هستیم ،اغلب هم خوششون میاد. امیدوارم پسرم راضی باشه.

    0
    0
  15. من کلی دنبال اسم گشتم اما اسم رایان بنظرم خیلی قشنگ و شیک هستش.نزدیکان هم خوششون اومده بود واسه همین منم اسم پسرمو رایان گذاشتم.

    0
    0
  16. به نظر من اصلا اسم رایان با رادین قابل مقایسه نیست. رایان خیلی زیباست. اسم پسر من رایان هست. از مهد کلاس دوستان همه میگن که چه اسم زیبایی برای پسرت انتخاب کردی و من واقعا از انتخابم راضیم. چون اطمینان دارم که پسرم رو برای تحصیل به خارج از کشور می فرستم و برام مهم بود که اسمش بین المللی باشه الان که می خوام واسه پسر دومم اسم انتخاب کنم هیچ اسمی به نظرم خوب نیست. اگه پیشنهادی دارین بگین

    0
    0
    1. اسم پسر اول من کیان هست ومیخوام اسم پسر دوم رو رایان بزارم اما نگران دوران تحصیلش هستم

      0
      0
    2. سلام ۶ سال قبل اسم پسر اولم رادین و ۲ سال قبل اسم پسر دومم رایان گذاشتم. منم معتقدم هر کی بخواد اسمی رو مسخره کنه میکنه و نمیتونی بخاطر اون سری از آدما بچه ات رو از اسم زیبا محروم کنی.به رادین میگفتن رادیو / رادو / رادی … ولی الان هیچکی جز رادین چیز دیگه ای نمیگه. به رایانم میگفتن رادان / یایان / یاران … الانم افراد مسن مشکل دارن و بیشتر میگن یایان ولی اونم درست میشه. همینکه میدونم اسم پسرام معانی زیبایی داره ، خورد نمیشه ، امروزی هست و مابین دوستاشون میتونن به داشتن اسمشون افتخار کنن واسه من رضایت بخشه. امیدوارم اسمی رو انتخاب کنین که خودتون به دلتون بشینه تلفظ بعد چند وقت واسه همه عادی میشه.

      0
      0
    3. اگه اسم بین المللی می خاین آیدن هم هست Aiden
      سوال من این هست که برای رایان پاسپورت گرفتین یا نه؟ اگه گرفتین ryan نو شتن یا rayan?

      0
      0
    4. منم همین مشکل و دارم. به نظرم قشنگتر از رایان وجود نداره. برا دومی دارم روی کارن فکر میکنم.

      0
      0
  17. سلام
    اسم یکی از پسرهام رادین هست و این یکی که به دنیا بیاد دوست داریم بذاریم رایان.
    به نظرم اسم خوبیه ، هم ایرانیه و هم بین المللی.

    0
    0
  18. با سلام
    پسر ما اردیبهشت به دنیا میاد، خودم که خیلی از اسم رایان خوشم میاد مخصوصا اینکه فامیلی ما هم با حرف “ر” شروع میشه ولی به خاطر همین موضوع که ممکنه توی مدرسه “رایانه” صداش کنند گزینه هایی مثل کارَن و ماهان و سام هم مطرح هست؛ اگه دوستان نظر بدن ممنون میشم

    0
    0
    1. درود بر شما دوست عزیز، من بین نام های پیشنهادی خودتون ماهان و سام رو بهتر میدونم،من خودم توی ایران زندگی نمیکنم و به این دلیل اسم سام رو هنوز بیشتر بهتون پیشنهاد میکنم چون علاوه بر فارسی بودن بین المللی هم هست. البته به جز نام های پیشنهادی خودتون، پارسا هم اسم قشنگیه.

      0
      0
    2. پسرم ۸ فروردین به دنیا اومده الان ۳ سالشه اسمش رایان هست خیلی هم راضیم اگه ۱۰۰ بار دیگه برگردم عقب و بخوام براش اسم انتخاب کنم همین اسمو میذارم فکر همه چیزم از اول میکردم اما پشیمون نیستم حرف دیگران برام مهم نیست همینکه یه اسم بین المللیه و ریشش ایرانیه وعربی نیست

      0
      0
      1. دقیقاااااا گل گفتی اسم پسر منم رایان ، خیلی اسم خاص و شیکیه ، اینکه اسم بین المللی

        0
        0
      2. منم پسرم دوماهشه و اسمشو گذاشتم رایان .خیلی هم از نظر خودم اسم قشنگیه و همین که عربی نیست خوبه.

        0
        0
    3. انتخاب اسم خیلی سلیقه ای هست و به خیلی فاکتورها بستگی داره. پسر من سه سالشه واسمش رایان هست. اسم بسیار زیبا و پرمعنایی هست. بچه‌ها به راحتی هر اسمی که بخوان مسخره یا مخفف میکنن خصوصا پسرها. پس خیلی فرق نمیکنه به نظرم نگران نباشید. علاوه بر اینکه این اسم رو تقریبا این اواخر زیاد شنیدم و به گوش مردم آشنا تر شده.

      0
      0
      1. اسم منم رایان هست مادر و پدرم
        این اسمو بخاطر ریشه داشتنش انتخاب کردن

        0
        0
    4. سلام دوستان، پسر بزرگ من که متولد هشتاد و ششه اسمش “رامان”ه که یه اسم کردیه یعنی تفکر، پسر دومم که نود وشش به دنیا اومد اسمش رو گذاشتم “رایان” چون هم به رامان میاد هم ریشه کردی هم داره، جدا از اینکه دوستان فرمودن در انگلیسی یعنی شاه کوچک و در فارسی یعنی اندیشمند در عربی هم اسم یکی از درهای بهشته و در کردی هم به معنی راهنما و دانا اومده

      0
      0
    5. به سامم میگن سام سرویس منم میخواستم سام بزارم چون قشنگه ولی تو این مملکت واسه هر اسمی حرف در میارن

      0
      0
  19. سام اسم پسر اول حضرت نوحه . لفظش قشنگه ولی معنیش نمیدونم چیه. ریشه عبری داره

    0
    0
  20. من اسم پسرم را میخواهم رایان بگذارم به نظر بسیار خوش آهنگ و سلیس هستش اینکه بچه ها بخواهن اسمی را مسخره کنند مطمئن باشین هر اسمی باشه بالاخره مسخره می کنند ولی به نظرم این اصلا مهم نیست مهم اینکه اسم با مسما و با معنی باشه

    0
    0
  21. کسایی که اسم بچه هاشونو رایان گذاشتند هیچکدوم براشون پاسپورت گرفتند؟اگه گرفتند میشه رایان به انگلیسی رو که در پاسپورتشون نوشته اینجا بنویسند،ممنون میشم

    0
    0
    1. اسم رایان به انگلیسی Ryan نوشته میشه. حالا دیگه مطمئن نیستم بخوان Rayan بنویسن یا نه.

      0
      0
    2. من پاسپورت گرفتم و RYAN نوشته میشه دقیقا مطمنم
      تو پاسپورت کانادایی اش ام دقیقا همین جوری نوشته شده

      0
      0
    3. سلام اسم پسر منم رایان هست وقتی رفتم واسش پاسپورت بگیرم خودم فرم رو پر کردم و Ryan نوشتم بهم گفتن اشتباه نوشتی گفتم میخوام اینجوری باشه گفتن مسئولیتش با خودت اگه قبول نکردن گفتم آره و الان Ryan هست,اگه Rayan رو اینجوری بنویسید ریشه اش عربی میشه.

      0
      0
  22. با سلام
    میخواستم بدونم گسی تا حالا برای اسم رایان پاسپورت گرفته؟ پلیس گذرنامه Ryan در پاسپورت می نویسه یا Rayan? ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارین در اختیارم بذارین

    0
    0
    1. هرجور شما بخواهید تو پاسپورت مینویسن ،منم اسم پسرمو رایان گذاشتم و تو پاسپورت و شناسنامه المانیشم هم rayan میزاریم

      0
      0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.