Mahour name

معنی اسم ماهور

اسم ماهور

معنی، ریشه و فراوانی (تعداد) اسم ماهور در ثبت احوال

همه چیز درباره نام ماهور

معنی ماهور

معنی اسم ماهور چیست؟ Mahour name meaning

Mahour name meaning
اسم ماهور Mahour name

اسم ماهور از جمله اسم های فارسی زیبا است که در اینکه این نام یک اسم دختر است یا نام پسر بین خیلی ها اختلاف نظر هست. برخی آن را کاملا نام دختر می دانند و اندک افرادی هم معتقدند چون اسم ماهورا (ماهور + الف تانیث یا نسبت) دخترانه است، پس ماهور اسم پسرانه است که تعبیر لزوما درستی نیست. چرا که مثال نقض زیاد دارد و برای مثال مسیح و مسیحا، هر دو نام پسرانه هستند. یا مثلا سلین و سلینا هر دو نام دخترانه هستند. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

Mahour
ماهور اسم دختر یا پسر

ماهور اسم دختر است یا پسر؟

اسم ماهور طبق منابعی که در اختیار تیم نام فارسی قرار داشت یک نام مطلقا دخترانه بود. اما چون در سال های اخیر در ثبت احوال ایران، این اسم برای پسران هم به ثبت رسیده و انتخاب این نام برای پسران در کنار نام دختران صورت گرفته، اسم ماهور را همانند خیلی از اسم های ایرانی (رها، تیام، عزت، رها، صفا و …) نام مشترک بین دختر و پسر به شمار می آوریم.

ماهور در کتاب اسم

در کتاب آوای نامها از ایران زمین نوشته پری زنگنه (نشر سال ۱۳۸۵) علاوه بر شرحی در معنی اسم ماهور، به عنوان اسم دختر آمده و اشاره شده که این اسم برای نامگذاری دختران مورد پسند است.

اسم ماهور در کتاب
ماهور در کتاب نام ها

بر اساس نظرسنجی انجام شده در مرداد ماه ۱۴۰۱ در اینستاگرام نام فارسی (بین حدود ۱۷۵ هزار عضو که حدود ۱۰ هزار نفر رای دادند)، بیش از ۷۰ درصد معتقد بودند که اسم ماهور برای دختر مناسب تر است:

نظرسنجی ماهور
نظرسنجی اسم ماهور

بررسی کامل تر نام ماهور:

ریشه اسم ماهور

 در مورد ریشه نام ماهور شک و شبهه ای وجود ندارد و ریشه اسم ماهور فارسی است و نام پارسی اصیل به حساب می آید. این نام زیبا چون سال هاست برای نامگذاری کمتر استفاده شده یک اسم خاص، شیک و جدید از دید خیلی والدین محسوب می شود. NameFarsi.com

معنی ماهور

معنی اسم ماهور همانطور که در قسمت اسم دختر با م و اینستاگرام نام فارسی نوشتیم به نام یکی از دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی است. علاوه بر این ماهور (در زمین شناسی) به برآمدگی های دامنه کوه یا برآمدگی هایی که در دشت پدید می آید می گویند.

ماهور
معنی اسم ماهور

اسم ماهور در لغت نامه دهخدا

برای نام ماهور در کتاب لغتنامه دهخدا، دو معنی آمده است. یکی به عنوان اسم خاص (نام محل) و دیگری به عنوان واژه اسم:

  1. ماهور (اِ) تپه های مسلسلی که در دامنهٔ کوه پدید باشد. (ناظم الاطباء). هریک از تپه های پیوسته که در دامنهٔ کوه پدید باشد. حصهٔ پیش آمدهٔ کوه. (فرهنگ فارسی معین). || گل ماهور. (فرهنگ فارسی معین). خرگوشک .
  2. ماهور (اِخ) دهی از دهستان عقیلی است که در شهرستان شوشتر واقع است و ۳۰۰ تن سکنه دارد که از طایفهٔ بختیاری هستند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۶).

اسم ماهور در ثبت احوال

ماهور در ثبت احوال در این سال ها هم برای دختر و هم برای پسر به ثبت رسیده است. دوستانی که اصرار بر پسرانه بودن این اسم دارند، ادعا دارند که این اسم با تلفظ متفاوتی اسم دختر است. اما متاسفانه آن تلفظ متفاوت را هیچ کس نشنیده، در هیچ منبع موثقی وجود ندارد و در واقع کسی با آن اسم وجود خارجی ندارد.

فراوانی اسم ماهور در ثبت احوال ایران

تعداد اسم ماهور ۳۹۳۰ نفر در ایران است که بعنوان اسم دختر ثبت شده اند. تعداد ۳۶۹۳ نفر نیز طبق طبق آمار ثبت احوال در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ماهور به عنوان اسم پسر ثبت شده است. البته این ارقام اعلامی چند سالی است ثابت مانده است و به روز نشده.

معنی اسم ماهور در ثبت احوال ایران

ماهور = در علوم زمین هریک از برآمدگی های دامنه ی کوه یا برآمدگی هایی که در دشت پدید می آید؛ ۲- (در موسیقی ایرانی) یکی از هفت دستگاه؛ ۳- (در قدیم) (در موسيقي ايراني) از شعبه های بیست و چهارگانه ی موسیقی ایرانی.

ماهور یعنی چه
معنی اسم ماهور

درباره دستگاه ماهور

دستگاه ماهور از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است و در ردیف‌های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد و به علت حالت و ملودی روانش اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود. این دستگاه دارای گوشه‌های متنوعی است که با مقام‌های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا می‌شود. ناگفته نماند تمام گوشه‌ها به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت می‌کنند. موسیقی در دستگاه ماهور با طمانینه و باوقار است و اگر با شعر مناسبی همراه باشد ابهت و شکوه خاصی خواهد داشت.

اسم های شبیه و مشابه ماهور

اسم دختر که به ماهور بیاد

ماهرو، مهرو، ماهانا، مهری، مهرناز، هوران، مهرسا، مهسا و رها از اسامی دخترانه مشابه و متناسب با ماهور هستند. قسمت اسم های دخترانه با م را نیز ببینید.

اسم پسر که به ماهور بیاد

ماهان، همایون، مهراد، ماتیار، اهورا، هرمان، مهرزاد و مهیار از اسامی متناسب و مشابه با ماهور هستند. قسمت اسم جدید با م را نیز ببینید.

اگر شما هم به دنبال متناسب ترین نام ها با معیار های مد نظر خود هستید، قسمت مشاوره اسم را ببینید.

اسم ماهور به انگلیسی

نوشتن ماهور به انگلیسی به شکل های Mahoor و Mahour درست به نظر می رسد. گرچه درباره نگارش اسم ها و واژگان فارسی در دیگر زبان ها نمی توان قطعی نظر داد.

Mahour
اسم ماهور به انگلیسی

اسم ماهور در قرآن

برخی از دوستان پرسیدند که آیا اسم ماهور در قرآن آمده است یا نه. در پاسخ باید بگوییم که ماهور در کتاب قران نیامده است.

عکس ماهور

ماهور، عزیز دل بانمک که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

عکس ماهور
عکس ماهور | نام فارسی

ماهور بامزه در میدان نقش جهان که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

Mahoor
ماهور در اصفهان

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از وبسایت یا پیج نام‌فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون در تلگرام یا اینستاگرام ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم.

نظرسنجی اسم ماهور

اسم ماهور قشنگه؟

نظر شما درباره اسم ماهور چیست؟ آیا به نظرتون اسم ماهور پسرانه است یا دخترانه؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم بنویسید.

منابع:

نام فارسی | مرجع تخصصی اسم های ایرانی | از سال ۱۳۸۸

4.6/5 - (133 امتیاز)

552 نظر برای “معنی اسم ماهور”

    1. ماهور زیبا ترین نام دخترانه فارسی است
      نغمه عاشقانه
      نغمه زندگی

      1
      0
  1. من دختر هستم و اسمم ماهور هس ،، نظرم اینکه ماهور هم میتونه اسم پسر باشه هم دختر

    1
    0
  2. آدم های که خودشان را به نفهمی میزنند و اصرار دارند ماهور اسم پسر است. چشماشون رو باز کنند ماهور الوند هنرپیشه خانومه

    1
    0
  3. من اسمم ماهوره و دختر هستم. من مطمئنم که ماهور اسم دختره چون ماهور به معنای دستگاه موسیقی و گل هست و هیچ کس برای پسر اسم گل نمی ذاره مثل نرگس یا سوسن. حتی تمامی اسم های دختر با م ماهور جزو اونهاست ولی در تمامی اسامی پسر ماهور نیست ولی ماهو هست و به همین دلیل هم ماهور رو با ماهور اشتباه می گیرن و برای پسر هم اسم ماهور رو می ذارن.

    1
    0
    1. ماهور اسم پسرانه کردی به نام تابناکه
      پس شما نمیتونی فقط بگی یه دستگاه موسیقی و گل

      0
      1
    2. با شما موافقم اسم دخترانه ی زیباییه
      البته اگه دختری اسمش یکم پسرونه باشه بعدا گله نمیکنه ولی اسم پسر باید کاملا پسرونه باشه، بهتره برای پسرها نذارن که بعدا گله مند بشه از خانواده

      1
      0
    3. تبریک میگم اسم بسیار زیبایی ست و برازنده ی لطافت و اصالت دختران این سرزمین.. کاش خانواده اصرار نکنند و این اسم زیبا رو برای پسرانشان انتخاب نکنند.

      1
      0
  4. اسم دخترانه ی زیباییه اولین کسی که دیدم اسمش ماهور بود هم دختره”ماهور الوند” و اینکه اسم گل هم هست پس بیشتر میتونه دخترونه و لطیف باشه
    و اینکه معنی دیگش زیبارو هست که اونم یه صفت دخترونه ست

    1
    0
  5. واقعا از نظر منم ماهور اسم پسرونه هست الان من دوس دارم اسم پسرمو ماهور بزارم میترسم بزرگ که شد ازم شاکی باشه که چرا اسم دخترونه گذاشتی خیلی بد هستش که بعضی اسامی رو هم رو دختر هم رو پسر میزارن

    0
    1
    1. سلام حالا چون سالار عقیلی اسم پسرش رو گذاشته ماهور باید بگیم اسم پسرونه هست
      ماهور کاملا یه اسم دخترونه هست

      1
      0
  6. سلام . من دخترم ده روز دیگه متولد میشه و اسم ماهور رو براش انتخاب کردیم . اسم پسرم هم مانی هست
    ماهور و مانی
    معتقدم با توجه به لطافت اسم . نامی دخترانه است و ماهو . شاهو و … اسم پسرانه کردی هستن

    1
    0
  7. دختر جناب احمدرضا احمدی از استادان ادبیات فارسی و شاعر بزرگ معاصر ماهور نام دارند. در کنار انتخاب نام این استاد و ادیب فارسی برای دخترشون که الان بیش از ۴۰ سال سن دارن، درخصوص اسم پسر سالار عقیلی حرف نزنین. افتخار سالار عقیلی خواندن اشعار این استاد بزرگه.
    استناد کسانی که میگن این اسم پسرانه ست یکی پسر سالار عقیلی و دیگری نام گذاری ثبت احوال ایرانه که به دلیل انتخاب کم نام ماهور برای دختران، اونو برای انتخاب پسرانه هم تایید کرده، یکم دقت کنین میبینین که با همین کارا، اسامی زیبا رو به چالش میکشن که بتونن آمار انتخاب اسامی عربی مذهبی رو بالا نگهدارن و صندلی مدیریت رو حفظ کنن.

    1
    0
    1. چه تحلیل خوب و مستندی. اینکه اسم دختر استاد احمدرضا احمدی هم ماهور هست. تایید خوبی ست. و برخی دوستان در نظرات گفته بودند ماهو اسم پسرانه کردی ست. به هر روی من خودم هم دکتری زبان و ادبیات فارسی دارم و با تحقیقی که داشتم این نام بسیار زیبا و لطیف و دخترانه ست.. نامی اصیل و برازنده برای دختران این سرزمین.

      1
      0
  8. سلام اسم دختر من ماهور و بنظر من بسیار زیباست ودوستان کرد زبان برا پسر میزارن به خودشون مربوطه من کرد نیستم و اافتخار میکنم پارسی زبانم

    1
    0
  9. با سلام استناد به اینکه فلان شخص اسم بچه اش را ماهور گذاشته اصلا دلیل خوبی برای اثبات دخترانه یا پسرانه بودن اسم نیست. ماهور هم از اسامی مشترک بین دختر و پسر است البته سنگینی ترازوی آمار و نظرات و مستندات موجود به لطافت و ظرافت این اسم برای دختران می باشد ولی واسه پسر هم میشه استفاده کرد البته اگر در آینده فرزند شما بخاطر این انتخاب از شما دلخور نشه. من هم واسه دخترم ماهور را انتخاب کردم

    1
    0
    1. ماهور در زبان کردی به معنی تابناک و اسم پسرانه است ، در زبان ترکیmahoor / mahuor ، ‌ اسم
      پسرونه است، اما درفارسی ماه ور دخترونه است،
      در فارسی‌ اسم پسرانه ماهور نداریم….

      0
      1
      1. دوست عزیز آقا حمید جوک های زیبایی تلاوت کردی
        یه جوری اول حرف زدی فکر کردم کرد هستی
        اما آخرش هم یه جوری گفتی “در فارسی نیست” که انگار صد در صد یعنی فارس هستی!!!! و سبب خنده حضار شد
        اما مسلمه از پشت کوه اومدی. ما فارس هستیم و فارسی حرف می زنیم. ۲۹ سال پیش اسم دختر همسایه ما که فارس بودن ماهور بود. ماهور رو معنیش رو کامل نوشتن اینجا به فارسی هم نوشتن نه به ترکی و کردی

        1
        0
  10. خیلی غلط کردن اونایی که اسم دختراشون رو گذاشتن ماهور.این اسم کاملا پسرونست

    0
    1
    1. تو غلط کردی چقد بی ادبی، بهتره فکر تربیت بچه ات باشی تا اینکه شور اسم دخترونش بزنی… چه فشاری بهتون میاد خب ماهور اسم دختره!

      1
      0
  11. منم قصد داشتم اسم دخترم که ایشالله یک هفته دیگه به دنیا میاد ماهور بزارم ولی به خاطر اینکه هم پسرونه است هم دخترونه منصرف شدم
    البته به نظرنم ماهور برای دخترا مناسبتره

    0
    0
  12. من با خوندن نظرات و یکم مطالعه متوجه شدم ماهور دخترانه و اسم کردی پسرانه ماهو است. بنظرمن اسامی مثل جانان و ماهور دخترانه هستن و ظریف و بهتره واسه پسرا اسامی مردونه تری انتخاب بشه

    1
    0
  13. همه میدونیم که اسم هایی که کلمه ماه دارن کاملا مشخصه که دخترونه هست مثل پریماه، ماهرخ همچنین اینکه معنی ماهور یعنی ماه و خورشید و خورشید هم که باز دخترونه هست و اینکه ماهور اسم گل هست و مثل گل‌های دیگه باید روی دختر گذاشته بشه بعدم اصلا از تلفظ این اسم و لطافت و ظرافتی که داره کاملا و صد در صد مشخصه که دخترونه هست….شما به هر کسی که حتی اگر یکبار هم این اسم به گوشش نخورده باشه بگی ماهور بنظرت اسم دختره یا پسر میگه دختر

    1
    0
  14. ماهور اسم پسرانه است. اصلا جور در نمیاد بگی ماهور خانم.. ولی آقا ماهور خیلی درست صحیح به زبان میاد. تازه ماهور اسم گل هست.. یکمی بیشتر مطالعه داشته باشید.. ماهور به معنی به روشنایی ماه. ودستگاه موسیقی ایرانی هست

    0
    2
  15. در پاسخ به نظرات صفحه قبل
    کارخوبی میکنی شاید تا بچه اس بهش بیاد اما واقعا مناسب یه پسر جوون نیست ،ازهرزاویه این اسم دخترونه تره

    1
    0
    1. اسم اسمه و بنظرم مناسب ی پسر هست و اینک میشه اسم پسر بزاری ماهور دخترم ماهورا خیلی اسم قشنگین البت هرکی ی نظری داره:)

      0
      1
  16. دقیقا با شما موافقم…به نظرم خیلی اسم ظریف و نازداری هستش که بیشتر به دختر میاد‌.من هرجور تصور میکنم به پسر نمیاد اصلا.من دوست داشتم اسم دخترمو بذارم ماهور از وقتی که شنیدم رو پسر هم میذارن نظرم عوض شد.

    1
    0
  17. به نظر من ماهور ( دختر) همان ماهرو بوده که به دلیل ه ساکن بین ماه + رو , در محاوره تبدیل به ماهور شده.

    0
    0
    1. واقعا موافقم فقط به دختر میاد اسم ماهور چون از معناشم میشه فهمید که خیلی به دختر بیشتر میاد
      معنی ماهور یعنی ماه زیبا

      0
      0
  18. در پاسخ به نظرات صفحه قبل
    این بنده خدا اسم پسرشو اسم دخترانه گذاشته حالا میخاد بگه اگر برای دختر بگذارید ازدواج نمیکنه یا باردار نمیشه که یه تلقین غلط بندازه بین مردم مثلا! زشته نکنید اینکار هارو.. ماهور اسم دخترانه هست

    1
    0
    1. بله بنظر منم ماهور اسم ظریفی هست کاملا دخترانه است همسایه ی ما اسم پسرش ماهور بود دوستاش مسخره کردند اونا هم تغییر دادن ب ماهان

      1
      0
    2. چقد بی فرهنگ هستین‌. اولا که اسم دخترانه این نظر شماست و این نظر رو با قطعیت نباید بگین. اسم مشترک بین دختر و پسر هست. اما خوب در آینده ممکنه بی فرهنگ هایی مثل شما بچه رو مسخره کنن. چون ایرانی جماعت سرش به‌ زندگی همه هست رو راحت راجع به هر چیزی نظر کارشناسی میده.

      0
      0
  19. به نظر من اگر کسی ۱درصد هم فکر کنه وببینه اطرافیان اسم ماهور رو رودخترا گذشته نباید این اسمو رو پسر بزارن
    چون به مرور بچه بزرگ میشه از اطرافیان دوستان …وحتی خود برخوردهایی با این موارد خواهد داشت که در روحیه فرد تاثیر فراوانی بجا خواهد گذاشت .من با تجربه عرض میکنم اسمهای
    اشرف___معصوم__بابقیه کاری ندارماین دوموردهم براپسر وهم برا دختر است که هردو پسر بعد از ازدواج اسمشونو عوض کردن یکی اسمشو گذاشت سعید اون یکی هم مهدی نهاد.با تشکر

    1
    0
  20. بابا اصلا به شماها چه اخه وقتی میگن هم اسم دختره هم پسر پس یعنی از جایی شنیدن
    من خودمم خیلی جاها دیدم هم دختر اسمش ماهور باشه و هم پسر
    من خودمم اسم پسرمو میخام بزارم هیراد لطفا کمتر نظرای بیخود بدین…

    0
    0
  21. این اسم فقط پسرانه است هر کی رو دخترش بذاره از رو نعش من رد میشه

    0
    0
  22. بعضیا چه چرندیاتی از خودشون میبافن! ینی چی هر اسمی ماه یا مه داره دخترونس؟؟
    برید اسم دختراتونو بزارید ماهان ،مهبد ،ماهیار ،مهدی ،

    0
    1
    1. مهدی اسکول! مهدی توش ماه داره؟ بی سواد. مهدی عربیه از هدا و هدی و هدایت میاد. لا اقل اسم خودت رو یاد بگیر بعد بیا در مورد اسم های دیگه نظر بده

      0
      0
  23. منم اسم پسرم می‌ذارم ماهور
    به نظرم کاملا یه اسم پسرونس
    ماهور الوند پسر هست

    0
    2
  24. باسلام خدمت دوستان
    عزیزان از نظر من اسم ماهور بیشتر دخترونه هست
    اگه رو پسرتون این اسم رو میذارید مطمئن باشید وقتی بزرگ شد دانشگاه رفت مورد تحقیر قرار میگیره

    2
    0
    1. اسم ماهور پسرونه و ریشه عبری دارد و اصلا ایرانی نیست اسم پدربزرگ حضرت ابراهیم ماهور بوده و اسم کسی که دستگاه ماهور رو اختراع کرده ماهور بوده که اسم خودش رو برای اختراعش انتخاب کرده و این شخص مرد بوده . اسم ماهور یک اسم پسرونه است که در کشور ترکیه و آذربایجان برای پسر ها استفاده میشه.

      0
      2
    2. خنده حضار در پاسخ به جوک خانم مونا
      دستگاه ماهور …. خدایا خودت ظهور کن :)))

      1
      0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.