اسم نیلا

معنی اسم نیلا

نام نیلا

معنی، ریشه و فراوانی تعداد اسم نیلا در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم نیلا

Nila's name
اسم نیلا Nila’s name

اسم نیلا همانطور که در قسمت اسم های دخترانه با ن نوشتیم اسم زیبای دختر با ریشه فارسی – سنسکریت است. واژه “نیل” ریشه سنسکریت دارد که از زبان های کهن و باستانی در دنیاست.

معنی اسم نیلا چیست؟

اسم نیلا یعنی چه؟ Nila name meaning

نام نیلا بسیار شبیه اسم النا و اسم الینا است که پیش از این درباره این اسم های دخترانه زیبا صحبت کردیم. ترکیب این اسم ها نام هایی مناسب برای اسم دوقلو دختر هم می باشند. مثلا نیلا و النا. اسم نیلا که از ترکیب “نیل” و “ا” هست به معنی نیلی، نیلی رنگ، به رنگ نیلی است. نیلی، رنگی از خانوادهٔ آبی بین آبی و فیروزه‌ای است که هم‌رنگ آسمان صاف در روزهای پرنور است.

ریشه اسم نیلا

همانطور که گفته شد نام نیلا یک اسم دختر با ریشه سنسکریت (سانسکریت) است. جالب است بدانید در دنیا این اسم را با ریشه هندی می شناسند که خیلی هم دور از ذهن نیست چرا که زبان سنسکریت زبان باستانی مردم هندوستان بوده است.

نیلا
معنی اسم نیلا

اسم نیلا در دیگر زبان ها Nila’s name

اسم نیلا در لاتین: ریشه اسم نیلا Nila را عبری می دانند و نیلا را دختر موفق معنی کرده اند. نیلا در برخی منابع که آن را اسم سنسکریت می دانند، آبی تیره و یاقوت کبود معنی کرده اند. هم چنین برخی نیلا را صورت کوتاه شده اسم دانیال Daniela می دانند که معنی آن می شود “خداوند قاضی من است.”

به همین دلیل می توان اسم نیلا را یک اسم بین المللی دخترانه دانست. اسم که در عبری، هندی (سنسکریت)، فارسی معنی دارد. نیلا به عقیده خیلی از دوستان، نامی ایرانی تعبیر می شود. چرا که در زبان ما از ترکیب “نیل” + الف نسبت فارسی ساخته می شود. اما شایان ذکر است که اسم نیلا Nila در منابع انگلیسی زبان، آبی معنی شده است و ریشه آن هندی ذکر گردیده.

اسم نیلا به انگلیسی

نام نیلا به انگلیسی برای پروفایل و عکس نوشته و اسمنوشته اسم نیلا Nila.

Nila
اسم نیلا به انگلیسی

اسم نیلا در ثبت احوال ایران

معنی نیلا در ثبت احوال به شکلی هست که در عکس نوشته این اسم نوشته ایم. این نام از جمله اسامی مورد تایید ثبت احوال برای انتخاب اسم دخترانه قابل ثبت است.

معنی نیلا در ثبت احوال: نیلا = سنسكریت ـ فارسی نیل + ا (پسوند نسبت) منسوب به نیل، ت نیل.

فراوانی اسم نیلا در ثبت احوال

تعداد اسم نيلا در ایران ۱۲۲۷۱ نفر طبق آمار ثبت احوال ایران است. که البته آماری هست که از سال ۱۳۹۶ بروز نشده است.

اسم نیلارز

نیلا رز از ترکیب نیلا (منسوب به نیل، نیلی) و رز (فرانسوی و لاتین، نام گل) ساخته شده است. نيلارز NilaRose را می توان رز آبی گل رز نیلی و یا رز آسمانی معنی کرد.

معنی اسم نیلا رز در ثبت احوال

نیلارز در ثبت احوال ایران معنی نشده است و فراوانی آن نامشخص هست. اما بر اساس استعلام حضوری تیم نام‌فارسی از ثبت احوال، این اسم دختر خارجی، مورد تایید ثبت احوال کشور است و فراوانی کمی دارد.

شعر برای اسم نیلا

❤️ از دوستان شاعر و خوش ذوق اگر کسی شعر زیبا در وصف نام نیلا دارد، در قسمت نظرات بنویسد. شعر اسم نیلا با نام خود شما در وبسایت نام‌فارسی منتشر خواهد شد.

اسم نیلا در سوره توبه

لفظ نَیل با تلفظ Nail در سوره توبه آیه ۱۲۰ قرآن آمده است و به نوعی معنی غنیمت دارد. به نظر می رسد هم ریشه از فعل نیل (رسیدن) باشد:

“ما کان لاهل المدینه و من حولهم من الاعراب ان یتخلفوا عن رسول الله و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه ذلک بانهم لا یصیبهم ظما و لا نصب و لا مخمصه فی سبیل الله و لا یطون موطئا یغیظ الکفار و لا ینالون من عدو نیلا الا کتب لهم به عمل صالح ان الله لا یضیع اجر المحسنین”
ترجمه: “مردم مدینه و بادیه نشینان پیرامونشان حق ندارند از همگامى با رسول خدا باز بمانند و نباید به خود بپردازند و در خوشى به سر برند و او را در خطرها واگذارند. این تکلیف در برابر این است که هیچ تشنگى و رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى رسد و در هیچ سرزمینى که کافران را به خشم مى آورد گام نمى نهند و از هیچ دشمنى غنیمتى به دست نمى آورند مگر این که براى آنان در برابر هر یک از آنها عملى شایسته نوشته مى شود و پاداش آن را مى بینند، چرا که آنان نیکوکارند و خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمى کند.”

اسم های ایرانی هماهنگ با نیلا

اسم دختر مشابه نیلا:

الینا، اسم نازیلا، لیانا، شیلا، هلنا، ملینا، هیلا، هلیا، لنا، دینا، لنیا، اسم شرمیلا، آنیل، اسم شکیلا، اسم لینا (به معنی آبشار کوچک) و نیلوفر از نام های دخترانه شبیه اسم نیلا هستند.

اسم پسر شبیه نیلا:

اسم آتیلا، میلاد، نویان، سینا و آریا از اسامی پسرانه زیبا مشابه نیلا هستند.

برای دریافت نام های مشابه و متناسب با نام های خودتون و هزینه تون با مشاور اسم ما تماس بگیرید.

Name meaning Nila
معنی اسم نیلا

نظرسنجی اسم نیلا و محبوبیت

اسم نیلا قشنگه؟

نظر شما درباره اسم نیلا چیست؟ آیا این نام را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۷۵
  2. کتاب قرآن: سوره توبه.
  3. ثبت احوال ایران.
4.6/5 - (42 امتیاز)

167 نظر برای “معنی اسم نیلا”

  1. اسم من نیلا هست و به نظر من اسم نیلا بهترین اسم دنیا هست و معنی زیبایی هم دارد ♥️

    28
    0
    1. دوتا دختر دارم اسم اولی لنا گذاشتم بعدی تازه تولد شده گذاشتم نیلا

      1
      0
  2. بسیار نام زیبایی است، من در خارج از ایران زندگی میکنم و این نام بسیار خوش لحن و خوش آواست، اسم دخترم را نیلا گذاشتم چون به معنای رنگ صلح و آرامش یعنی آبی دریاست، به معنای ماه کامل و ماه شب چهارده و ماه دلربا نیز معنا ندارد، نیلا از نام نیل که درختچه ای با گلهای بسیار زیباست برگرفته شده پس نیلا میشه گلی از درخت نیل، اگر به معنای رود نیل بگیریم میشود هدیه ای از رود نیل ، معجزه ای از رود نیل همانطور که حضرت موسی از نیل گرفته شد، اسامی آدمهای معروفی نیز با نام نیلا هست. من با تحقیق نام فرزندمو انتخاب کردم و از این انتخاب بسیار راضی هستم

    17
    0
    1. سلام، شما کدام کشور اقامت دارید؟ با اسم نیلا راحت هستند؟

      1
      0
  3. رنگ آبی تیره یا نیلا رنگ در روانشناسی رنگها نشانه قدرت، دانش جدیت و یکپارچگی است و رنگ نیلا از اصلی ترین رنگهای رنگین کمان است، اسمی با این همه معنای عمیق و زیبایی واقعا کمیاب است، دختر موفق من نیلا نام دارد.

    12
    0
  4. اسم دختر زيباي من نيلا هست. نيلا هديه اي از رود نيل. نيلا به رنگ آبي آسمان و دختر قدرتمند است

    1
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.