nice name for baby

تاثیر رسانه ها روی انتخاب اسم

در روزهای عصر ارتباطات هرگز نمی شود از نقش رسانه ها بر زندگی انسان چشم پوشی کرد. تاثیر عمیقی که روی فرهنگ، سبک زندگی و سایر جوانب زندگی افراد هر جامعه دارند و حتی این تاثیر به مقوله نامگذاری فرزند هم می رسد. رسانه ها خواسته یا ناخواسته می توانند ذهنیت درباره یک اسم را در ذهن افراد منفی کنند. تصویر ذهنی افراد را در مورد اسم های دیگر مثبت نمایند. در نتیجه محبوبیت یک اسم دختر یا اسم پسر را در یک جامعه کم یا زیاد کنند و یا به اصطلاح عام اسمی را امروزی و جدید معرفی نمایند. متاسفانه جامعه ایران به دلیل عدم مطالعه، بسیاری از شخصیت های بزرگ تاریخی خود را فراموش کرده است. شخصیت هایی که سال های سال به نیکی از ایشان یاد می شده و از ایشان نام نیکو به جا مانده. اما متاسفانه با پخش یک سریال، فیلم یا محبوبیت یک سلبریتی یا بدنامی یک اینفلوئنسر حتی تمام ذهنیت قبلی و تاریخی آن نام فراموش می شود و ذهنیت جدید درباره آن نام در اذهان شکل می گیرد.

choosing name
تاثیر رسانه ها در انتخاب اسم

نقش رسانه ها روی انتخاب اسم فرزند

تلویزیون و سینما

تلویزیون و سینما بخصوص در دهه های قبلی خواسته یا ناخواسته نام های فارسی اصیل مثل ایرج (به معنی یاری دهنده آریایی ها، که البته کمتر کسی معنی این نام را میداند!)، سیروس (صورت دیگر نام کوروش)، خشایار (به معنی مرد دلیر)، رستم (به معنی قدرتمند و نام اولین ابر قهرمان ادبیات دنیا) و … را افرادی نامتعارف جلوه دادند. و طبق مشاوره هایی که مشاور اسم ما با افراد داشت، پدر مادر ها هرگز تمایلی به انتخاب این نام ها در حال حاضر ندارند.

دو بحث در این مورد مطرح است:

نقش مثبت و منفی در فیلم ها

بحث نقش منفی و نقش مثبت در فیلمها. که خیلی ها معتقدند در سال هایی اسامی فارسی در خیلی فیلم ها نقش منفی (جنایتکار، خائن، دزد، بزهکار، موادفروش، قاتل و یا …) داشته اند و اسامی مذهبی عربی در نقش افراد مثبت و نقش اول فیلم ها.

معرفی شخصیت مثبت با اسم

اتفاقی که برای مثال برای نام گندم افتاد. اسمی که در سریال شاهگوش، طناز طباطبایی داشت و شخصیت دوست داشتنی او باعث شد مدت ها این اسم از نام های محبوب برای پدر مادرهایی باشد که به دنبال اسم های خاص تر برای نی نی دختر خود هستند. این امر در مورد سریال های ترکی بیش از پیش در جریان است.

تمسخر نام ها

نمونه های از فکاهه هایی که از تلویزیون پخش شده و طبق پیام مستقیم افراد با ما در این سال ها، نشان دهنده تغییر نظر ایشان در انتخاب اسم کودک شان بوده است. برای مثال نام زیبای یاسمن. نامی که در یکی از سریال های مهران مدیری یاسمن گولا معرفی شد. کودکان با نام یاسمن در مدارس مورد تمسخر قرار گرفتند. البته تمسخر اسم بچه دو جنبه دارد و جنبه دیگرش فرهنگسازی است که اتفاقا از طریق همین رسانه ها باید در زمینه عدم تمسخر نام ها صورت بگیرد که نمی گیرد.

نمونه دیگر مثلا به اسم زیبای بهروز می توان اشاره کرد. اسمی که با قرار دادن پسوند نا مناسب “خالی بند” برای شخصیت بهروز در سریال زیر آسمان شهر، سبب کاهش زیاد محبوبیت این اسم در آن سال ها شد. چرا که برخی افراد زمانی که این نام را می شنیدند در ادامه پسوند خالی بند را به وی نسبت می دادند.

ماهواره

اسم بازیگران سریال ها و فیلم ها

ماهواره بخصوص سریال های ترکی (ترکیه ای) در دهه اخیر بصورت وسیعی در نامگذاری نام فرزند دختر و پسر در ایران تاثیر داشته است. اسم های ترکی بسیاری در این سال ها خیلی زیاد محبوب شده اند. نام هایی که اسم شخصیت های مثبت و کاراکتر های نقش اول سریال های ترکی بوده و یا هستند. اسم هایی نظیر:

آیهان (اسم ترکی پسرانه) و نام های آیسو و دنیز که اسم های ترکی دخترانه هستند.

گاها اشتباهاتی نیز از سوی شبکه های ماهواره ای سبب مشکلات بسیار می شود. اشتباهی که در دوبله سریال ترکی صورت گرفته است. برای مثال شخصیت محبوب فیلم سریالی که اسمش Mahir (ماهیر = ماهر) بود ماهور نام گرفته و تا سالیان سال دوستان به ما پیام می دهند که اسم ماهور اسم دختر است یا پسر!

این روزها نیز هفته ای دو یا سه بار دوستان می پرسند اسم علیهان از نام های مورد تایید ثبت احوال هست یا خیر! اسمی که نام شخصیت مثبت یک سریال ترکی جدید است. که البته اسم زیبایی هم هست اما ای کاش در رسانه ها نام های اصیل ایرانی معرفی می شدند. اسم هایی که در زمان معرفیشان توسط وبسایت یا اینستاگرام NameFarsi، بعضا افراد کم سواد نگویند “این چه اسمی است دیگر! یا چنین جملاتی”.

دو مثال دیگر که یکی مجدد در مورد جنسیت اسم است و دیگری درباره تلفظ یک نام. اسم ارمیا و اسم فریال. نام هایی که در شوی استعدادیابی خوانندگی خیلی زیاد مورد توجه و محبوبیت واقع شدند.

اسم ارمیا

در حالی که این اسم از نام های خاص پسرانه بود و به پدر و مادر هایی که به دنبال به اصطلاح اسم پسر جدید بودند پیشنهاد می شد. با حضور خانمی با این نام در یک مسابقه این شبهه را ایجاد کرد که این اسم نام دخترانه است. در حالی که ارمیا همیشه اسم پسر بوده و هست.

اسم فریال

تلفظ اسم فریال به صورت Faryal درست است. اما به دلیل معروف شدن خواننده به این نام و تلفظ نامش به صورت Feriyal تلفظ این نام به صورت دوم، در بین عموم رایج شده است. در صورت علاقه درباره تلفظ درست اسم ها بیشتر بخوانید.

social media affects' on names
تاثیر رسانه های اجتماعی در انتخاب اسم

نام سلبریتی ها و اینفلوئنسر ها در شبکه های مجازی

نام فرزند سلبریتی ها

سلبریتی (هنرمندان و ورزشکاران) با اعلام نام فرزندشان در رسانه ها، یک اسم را بر سر زبان ها می اندازند و محبوبیتش را به دلیل علاقه ای که مردم به خود ایشان دارند، افزایش می دهند. برای مثال نام های جانان، پناه، ماهور و هانا. خیلی از نام ها نیز از این طریق بیشتر شناخته می شوند. مثلا اسم نیروانا که با اعلامش توسط بازیگر سریال های طنز خیلی بیش از پیش شناخته شد. در این بین نیز سلبریتی ها مسائلی مشکل ساز برای مردم ایجاد می نمایند. اسم دختر را برای فرزند پسر خود یا برعکس انتخاب می کنند و ثبت احوال می پذیرد. در حالیکه زمانی که مردم برای ثبت آن اسم به ثبت احوال مراجعه می نمایند درخواستشان رد می شود. چون جنسیت آن اسم دختر یا پسر بوده. اتفاقی که برای نام های جانان، پناه و … افتاد و دوستان زیادی پیام می دادند که چطور فلان بازیگر این اسم را برای پسرش انتخاب کرده اما ثبت احوال فقط برای دختر می پذیرد. این هم از نمونه تضادهای ایران امروزی هست که تقریبا بدان عادت کرده ایم!

مساله بعدی حضور افراد نامتعارف (به اصطلاح عام شاخ های مجازی!) در شبکه های اجتماعی، محبوبیت پوشالی آنها و متاسفانه تغییر نامی است که به اسم های ایرانی اصیل داده اند. علاوه بر تخریب های فرهنگی که از سر نادانی انجام داده و می دهند، تصویر ذهنی افراد نسبت به آن اسم اصیل ایرانی که در واقع لقبشان هست را تخریب می کنند.

Nice Name for Baby
اسم بچه امروزی

اسم امروزی

این عوامل و سایر مسائل دیگر مثل فراوانی نام ها، اصطلاح اسم امروزی یا اسم جدید را بیشتر در جامعه مرسوم می کند. نیک است که این نکته ها را در کنار دیگر نکات انتخاب اسم در نظر بگیریم. تا علاوه بر حفظ فرهنگ خود، هدیه ای مهم و ارزشمند به فرزند خود دهیم. یک نام نیکو.

نام فارسی ❤️ مرجع تخصصی نام های زیبای ایرانی | از سال ۱۳۸۸

4.7/5 - (14 امتیاز)

5 نظر برای “تاثیر رسانه ها روی انتخاب اسم”

  1. کاملا درسته…. شدیدا تحت تاثیر هستیم همگی ما حتی شاید ندونیم

    2
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.