Iranian Women

زنان تاریخ ساز ایران معاصر

نام زنان تاریخ ساز ایرانی معاصر

زنان نامدار و موفق در عرضه علم، تکنولوژی و …

در پست های قبلی زنان نامدار تاریخ ایران (ایران باستان) را معرفی کردیم و در این قسمت نام دختران و بانوان تاریخ ساز معاصر ایرانی، زنان مشهور در زمینه علم، تکنولوژی، مدیا و ورزش را قرار داده ایم. عزیزانی که مایه مایه افتخار ایران و ایرانیان در تاریخ معاصر ایران زمین هستند.

دختران قهرمان ایرانی
زنان نام آور ایرانی

زنان قهرمان ملی تاریخ ساز در ایران معاصر

بانوان عزیزی که با هرچه عشق می توان نامشان را نوشت…

آلنوش طریان

فیزیک‌دان ایرانی ارمنی‌تبار بود که به “مادر نجوم” و “بانوی اختر فیزیک ایران” ملقب گردیده است.

مریم میرزاخانی

دانشمند ایرانی و بانوی ریاضیات جهان؛ خانم مریم میرزا خانی یکی از خانم های ریاضی دان جهان بود که در ایالات متحده زندگی می نمود. او در سابقه درخشان کاری خود از سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه استنفورد خدمت کرده است. پس از گذشت چندین سال در نهایت در سال ۲۰۱۴ میلادی به اولین زن و اولین ایرانی موفق به کسب و بدست آوردن مدال فیلدز که معتبرترین مدال در حوزه ریاضی است، شد. اما متاسفانه وی در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۹۶ در گذشت و جان خود را از دست داد.

پریسا تبریز

یکی دیگر از پر افتخارترین بانوان ایرانی که از شناخته ترین افراد در زمینه تکنولوژی است، خانم پریسا تبریز است که متولد سال ۱۹۸۳ میلادی می باشد و فوربس او را در لیست ۳۰ زن برتر جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی نام برد و علت آن هم این است که وی جزء مهم ترین نیروها و اشخاصی است که در امنیت گوگل کروم فعالیت دارد.
حالب است بدانید که وی تنها چند ماه بعد از فارغ التحصیلی اش توانست در گوگل استخدام شود و این روزها به عنوان شاهزاده امنیت Chrome Security شناخته شده است.

رکسانا ورزا

خانم رکسانا ورزا در حال حاضر در استارتاپ های شرکت معروف مایکروسافت در کشور فرانسه است که همزمان مدیریت دو برنامه Bizspark و Microsoft Ventures را برعهده دارد. در آوریل ماه سال ۲۰۱۳ میلادی، سایت بیزینس اینسایدر وی را به عنوان یکی از ۳۰ خانم موفق زیر ۳۰ سال در زمینه تکنولوژی معرفی کرد که این باعث افتخار تمام ایرانیان است. او همچنین قبل از ورود به مایکروسافت در زمینه های مختلف دیگری نیز فعالیت داشته است.

انوشه انصاری: اولین زن گردشگر فضایی؛

خانم انوشه انصاری متولد ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۶ “۲۱ شهریور سال ۱۳۴۵ ” در مشهد است که یک مهندس و نخبه ایرانی و بنیانگذار شرکت ” Prodea Systems ” می باشد. وی در سال ۲۰۰۱ تواسنت با سود ۱۰٫۸ میلیون دلاری روبرو شود که این منجر به ثبت اسم وی به عنوان یکی از تاجران و سرمایه داران خانم شود.

همچنین وی اولین خانم و چهارمین مسافر فضا که هزینه مسافرت را خودش پرداخت نمود، می باشد و این روزها نیز مدیرعامل شرکت ” Prodea Systems ” در کنار همسرش آقای امیر انصاری می باشد و بیزینس قبلی وی Telecom Technologies بود که بنیانگذار آن بود و توانست با استفاده از آن محبوب شود.

رکسانا مصلحی

پرفسور رکسانا مصلحی، اپیدمیولوژیست ژنتیکی محبوب جهانی است که مطالعه بسیار دقیق و مفهومی در پیش آگاهی از سرطان و پیشگیری از آن را در دفترچه زندگی نامه خود دارد. وی در ایران متولد شده است و اما در کانادا رشد کرد و در زمینه اپیدمیولوژی ژنتیک و مولکول مطالعه قابل تامل تاثیرگذاری نمود. وی در زمینه درک علت ارثی بودن بیماری ها و نیز تعاملات ژن و محیط در گسترش بیماری توانست نقش ایفا سازد.

ماریا خرسند

خانم ماریا خرسند، دارای کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر است که به عنوان مدیر اجرایی ” SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut ” در سوئد می باشد که اخیرا مدیرعامل مجموعه بزرگ Dell گردید. اما یکی از قابلیت هایی که هر گوشی ای از آن بهره مند است، قابلیت بلوتوث است که در گذشته نه چندان دور اختراع شد و برای اشتراک گذاشتن فایل ها میان گوشی های مختلف کاربرد داشت و دارد که مخترع آن خانم ماریا خرسند که یک خانم ایرانی است، می باشد.

پردیس ثابتی

خانم پردیس ثابتی یک زیست شناس محاسباتی ایرانی-آمریکایی است که در زمینه ژنوم ملاریا و ژنتیک پزشکی و تکاملی توانست مطالعه بسزایی را ایفا سازد و الگوریتمی را برای کار هر چه آسانتر مشخص نماید. او در دانشگاه هاروارد آمریکا تحصیل نموده است و سومین زن در تاریخ این دانشگاه است که موفق به کسب معدل ۱۰۰ از این دانشگاه گردیده است.

گلی عامری

یکی دیگر از افتخار آفرینان ایرانی در خارج از کشور خانم گلی عامری است که یک دیپلمات و تاجر ایرانی-آمریکایی می باشد. او رئیس و مدیرعامل ” Global Engagement” می باشد که این شرکت به منظور تقویت تعاملات میان آمریکا و دیگر نقاط جهان می باشد و هدف تاسیس این شرکت افزایش ارزش های مشترک و احترام متقابل می باشد.

وی معاون نخست وزیر سابق امور ارزش های انسان دوستانه و دیپلماسی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ بود. او همچنین معاون وزیر خارجه امور آموزشی و فرهنگی ایالات متحده بوده است. وی در سال ۲۰۰۷ میلادی از طرف “NW Women’s Journal” به عنوان یکی از ۱۰۰ زن قدرتمند شمال غرب آمریکا انتخاب شد.

مونا جراحی

پروفسور مونا جراحی متولد ایران است و یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین دانشمندان، ریاضیدانان، فیزیکدانان و محققان در ایالات متحده آمریکا می باشد. وی نشان “استعداد برتر حرفه ای جوان سال” را از کاخ سفید و به وسیله رئیس جمهور وقت به دلیل تحقیقات فراوان وی در فناوری “تراهرتز” دریافت نمود. این روزها وی به عنوان یکی از جوان ترین استادیارهای زن در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است.

فرح کریمی

فرح یا فرحناز کریمی یکی دیگر از موفق ترین زنان ایرانی در جهان می باشد و از مهم ترین سوابق کاری وی می توان به منصوب شدن وی در پارلمان کشور هلند در بین سال های ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۶ میلادی اشاره نمود.

کریستین امان پور

کریستین امانپور متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۵۸ (دی ماه ۱۳۳۶) می باشد که یکی از مشهورترین و نام آورترین زنان ایرانی در خارج از کشور است و این روزها به عنوان مجری در تلویزیون بریتانیا فعالیت دارد. وی یکی از افراد شاخص و مهم شبکه خبری CNN است و مصاحبه های شبانه توسط وی صورت می گیرد. همچنین وی یکی از معدود خبرنگاران زن در جهان است که بیشترین میزان دنبال کننده را در صفحات مجازی داراست.

مینو اختر زند

مینو اختر زند فرماندار فعلی منطقه “Jönköping” در سوئد است که وی در تهران متولد شد و در سن ۱۷ سالگی به استکهلم سفر کرد تا در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل نماید. وی دارای سابقه کاملا درخشانی در طول عمر کاری خود است و از مهمترین آنها می توان به منصوب شدن وی به عنوان مدیرکل راه آهن سوئد اشاره نمود و در ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی معاون رئیس اداره زیرساخت های راه آهن اروپا تبدیل گشت.
در نهایت پس از مدت ها کار در سال ۲۰۱۰ به عنوان فرماندار منطقه ” Jönköping ” منصوب شد و تا اکنون در این سمت جای دارد.

ترانه رضوی

ترانه رضوی یک پزشک معمولی نیست و وی پزشک شرکت بزرگ و جهانی گوگل در “Mountain View” کالیفرنیا می باشد و وظیفه وی حفظ سلامت کارکنان این شرکت بزرگ می باشد. همچنین وی به این علاقمند است تا بتواند تاثیر ترفندهای علمی و تکنولوزی را در سلامت انسان را آگاهی بیابد.پ

رودابه بختیار

رودابه یا رودی بختیار این روزها تولید کننده تلویزیون تامسون رویترز است. وی فعالیت خود را از شبکه CNN آمریکا آغاز کرد و بعد از مدتی مجری بخش ” CNN Headline News Tonight” گردید. با این وجود وی دارای بیش از یک دهه تجربه کاری در رسانه های بزرگ جهان اعم از رویترز، CNN و … را در سابقه کاری خود داشته است.

زنان نامدار و قهرمانان ورزش ایرانی

اتومبیل‌رانی

لاله صدیق: قهرمان اتومبیل‌رانی (مشترک زنان و مردان) در ایران؛ او به «شوماخر ایرانی» معروف است.
زهره وطن‌خواه

موتور سواری

شیما مهری
نورا نراقی
شهرزاد نظیفی
شیرین احمدی ادیب

اسکی

فروغ عباسی
مرجان کلهر
فرزانه رضاسلطانی

کوهنوردی

لیلا اسفندیاری هیمالیانورد سرشناس ایرانی که در قله گاشربروم ۲ به علت سقوط کشته شد.
مهری جعفری
فرناز اسماعیل‌زاده

چوگان

گلناز وکیل‌گیلانی

تنیس

ارغوان رضائی قهرمان تنیس ایرانی‌تبار که هم‌اکنون در فرانسه بازی می‌کند. او به «ملکه تنیس ایران» معروف است و مدال آور و برنده کاپ قهرمانی است.
یاسمین سعادت، اولین زن تنیسور ایرانی با حجاب اسلامی در مسابقات بین‌المللی.

تنیس روی میز

ندا شهسواری

قایقرانی

هما حسینی: قایقران و بازیکن بسکتبال؛ پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن.
مینا علیزاده
آرزو معتمدی
آرزو حکیمی (حضور در المپیک ۲۰۱۲)
سولماز عباسی (حضور در المپیک ۲۰۱۲)
حمیرا برزگر
مهسا جاور
نازنین ملائی
هدیه کاظمی
فرحناز امیرشقاقی (مدیر تیم‌های ملی)
مائده طهماسبی
سارا زینالی (کاپیتان و مربی تیم ملی دراگون بوت)

تیراندازی

لیدا فریمان: اولین پرچم‌دار زن کاروان ورزشی ایران در المپیک و اولین بانوی شرکت‌کننده از ایران در رشته تیراندازی در تاریخ المپیک و همچنین اولین بانوی ورزشکار ایرانی شرکت‌کننده در المپیک پس از انقلاب اسلامی ایران
نسیم حسن‌پور: شرکت‌کننده ایرانی در المپیک یونان
منیژه کاظمی: شرکت‌کننده ایرانی در المپیک سیدنی
نسیم حسن پور (حضور در المپیک ۲۰۰۴ آتن)
شیوا سوری
اسما ضیایی
نجمه آبتین: شرکت‌کننده ایرانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن
الهه احمدی
مه‌لقا جام بزرگ (حضور در المپیک ۲۰۱۲)
نرجس امامقلی‌نژاد
نجمه خدمتی
ساره جوانمردی
گلنوش سبقت الهی

تیر و کمان

زهرا نعمتی
زهرا دهقان
ملیکا عبدالکریمی
مهناز عبدالکریمی

شمشیربازی

ژیلا الماسی (حضور در المپیک ۱۹۷۶)
گیتی محبان (حضور در المپیک ۱۹۷۶)
مریم آچاک (حضور در المپیک ۱۹۷۶)

NameFarsi.com

ژیمناستیک

جمیله سروری (حضور در المپیک ۱۹۶۴)
سپیده رحیمی

دو میدانی

ژانت کهن-صدق (متوفی در سانحه رانندگی در سال ۱۹۷۲)
سپیده توکلی
لیلا رجبی
مریم طوسی
فرزانه فصیحی
مارال فیض‌بخش
پریسا بهزادی

سنگنوردی

نسیم یوسفی سرمربی سابق تیم ملی سنگنوردی زنان ایران؛ دوچرخه‌سوار
الناز رکابی

شطرنج

آتوسا پورکاشیان: استاد بین‌المللی بانوان شطرنج و قهرمان شطرنج دختران زیر ۱۲ سال جهان؛ نماینده ایران در مسابقات جام جهانی روسیه
شادی پریدر: استاد بزرگ بانوان شطرنج
میترا حجازی پور
شایسته قادرپور
غزل حکیمی فرد
مونا سلمان ماهینی: صدرنشین مسابقات شطرنج زنان
نینا همتی زاده
سارا خادم الشریعه

شنا

سوسن شیرزادی
شیرین گرامی

دوچرخه‌سواری

نسیم یوسفی
فرانک پرتوآذر
زینب ساسانیان

هاکی

مارال راسخی

هندبال

سارا عبدالملکی (عضو تیم ملی راگبی و مربی و داور هندبال) نشمین شافعیان [سرمربی هندبال](چندین سال مربیگری تیم ملی و قهرمانی درلیگ برتروقهرمانی غرب آسیا باتیم شهیدچمران لارستان باعنوان سرمربی)

والیبال

زینب گیوه
فرنوش شیخی
مائده برهانی
نگار کیانی
نگین شیرتری
نیلوفر ابراهیمی
نیلوفر ابراهیمی (مربی)

فوتبال

مریم ایراندوست
زهرا قنبری
سارا قمی
شبنم بهشت
عزیزه کریمی پور
وحیده ایثاری

فوتسال

نیلوفر اردلان
سارا شیربیگی
فرشته کریمی
نغمه مرادی

کاراته

حمیده عباسعلی
سمانه خوش قدم (مربی)

تکواندو

ناهید کیانی (برنز قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ فیلیپین)
سارا خوش‌جمال فکری: کسب نشان برنز و سهمیه المپیک در رشته تکواندو در رقابت‌های آسیایی ویتنام؛ شرکت‌کننده ایرانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن؛
راحله آسمانی (تکواندو)
سوسن حاجی‌پور (تکواندو – حضور در المپیک ۲۰۱۲)
کیمیا علیزاده (کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ برای اولین بار زنان ورزشکار ایران)
اکرم خدابنده
بهاره قادریان
شکرانه ایزدی

ووشو

فیروزه دهقان: کسب نشان برنز ووشوکاران زن در رقابت‌های جهانی چین – کسب دو سهمیه مسابقه غیررسمی ووشو در بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن
هانیه رجبی
هدیه تهرانی
مریم هاشمی
خدیجه آزادپور
حمیده برخور
نفیسه پورگنجی
الهه منصوریان

کونگ فو

زهرا دهقان

کیک بوکس Kick Box

اسماء بیات پور

در انتها اگر نام شخصیت تاریخی و یا تاریخ ساز خانم می شناسید که در لیست بالا از قلم افتاده در قسمت نظرات بفرمایید تا به لیست زنان تاریخ ساز ایرانی اضافه گردد.

4.6/5 - (19 امتیاز)

10 نظر برای “زنان تاریخ ساز ایران معاصر”

  1. خب عالی شد. حالا فهمیدم چطور زن قهرمان ملی تاریخ ساز در ایران بشم! روسری برمی دارم میرم اونور آب به اجنبی خدمت کنم.

    0
    17
    1. اگر ایرانی هستید،
      جهت اطلاع،
      این عزیزان که با سعی و تلاش فردی خود به جایگاه جهانی رسیده اند و سبب سربلندی شما در جهان شده و می شوند، خواهران شما هستند. در مورد خانواده خودتان این طور صحبت نفرمایید.
      البته باز هم عرض می کنم، اگر ایرانی هستید.

      13
      0
    2. آخه بی ناموس!
      با این مغز جلبکت معلومه که باید روسریت و سفت بچسبی
      چون کار دیگه ای از دستت بر نمیاد!
      بی وجود!!!!

      5
      0
  2. زنان موفق ایرانی از نظر شما فقط اونان که خارج از ایران هوش و استعدادشونو خرج کردن؟
    از اونایی که تو وطن سرآمدن و دارای جایگاه جهانی اند و مقاله های معتبر دارن چند تا شو میشناسی؟
    اونا هم همسر داری و هم خانه داری و فرزند داری میکنند و هم در جهت پیشرفت علمی قدم بر میدارن .
    گاهاً چهار یا پنج بچه هم دارن . نمیشناسی؟یا نمی‌خوای ببینی و بشناسی؟
    این مطالب شما یعنی هر کس رفت ، موفق شد . منصف باش ، شجاع باش و از زنان مسئولیت پذیر و وفادار به سرزمینمون مطلب بذار

    1
    8
    1. خیر. اکثر اسامی ذکر شده در حال حاضر هم در ایران هستند (اول کمی تحقیق و مطالعه بفرمایید سپس اینگونه دهان باز کنید). اگر در حال حاضر برخی از این زنان مجبور به ترک ایران شدند، بحث دیگری دارد و به جای محکوم کردن ما ببینید مشکل چه بوده که از ایران خارج شدند، اگر دغدغه تان خروجشان هست، در پی حل مشکل باشید.
      ضمن اینکه بهتر بود اگر نام خاصی از زنان فرهیخته و تاریخ ساز ایرانی مدنظر دارید که در لیست بالا نیامده، در قسمت نظرات بنویسید تا به لیست اضافه کنیم، همانطور که در انتهای همین مطلب به زبان فارسی سلیس نوشته بودیم.

      9
      0
    2. در پاسخ به “تنهایی” >> دوست گرامی به جای دو پهلو سخن گویی شما هم میتوانید همیاری کرده و یک فهرست از نام و کار های این بانوان گرامی را که در ایران زندگی میکنند و دیگرانی که بیرون از ایران هستند با آنها آشنایی ندارند را آماده کنید و پخش کنید و دیگران را هم آگاه کنید
      با سپاس پیشین

      2
      0
  3. خطاب به اون پلانکتون‌ تک سلولی ، بهتره هر چه سریعتر خودتو به یه روان پزشک نشون بدی چون شدت عقده و حسرت و حسادت داره از همون یدونه سلولت میزنه بیرون تک سلولی بی وجود

    1
    1

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.