اسم بابک

معنی اسم بابک

بابک

معنی، ریشه و فراوانی اسم بابک در ثبت احوال ایران

همانطور که در قسمت اسم پسر با ب و همچنین اینستاگرام نام فارسی گفتیم، اسم بابک اسم ایرانی پسرانه است که علاوه بر آوای زیبا معنی آن نیز زیبا و خاص است. بابک از نام های محبوب در بین ایرانیان است و یک اسم پسر شیک برای پسران که ریشه پارسی دارد به حساب می آید. توضیحات تکمیلی درباره نام بابک در ادامه:

Babak name meaning
Babak name

همه چیز درباره اسم بابک

معنی بابک

اسم بابک یعنی چه؟ Babak name meaning

اسم بابک به معنی پرورنده و پدر است، در قدیم فرزند از روی مهربانی، پدر را بابک می خوانده به معنی پدر جان “بابک”؛ اسم بابک را  استوار، پدر دوست داشتنی نیز معنی کرده اند. بابک معادل پاپک نیز هست: به گفته ریچارد فرای معادل نام بابک (نیای ساسانیان) در پارسی میانه “پاپک” و “پابگ” است.

تاریخچه اسم بابک

بابک نام دلاور ایرانی که از سوی اردوان فرمانروای اصطخر بود، هم چنین نام موبدی در روزگار انوشیروان که دیوان عرض و سپاه به دست وی بود؛ علاوه بر این بابک از شخصیتهای شاهنامه، نام دلاور ایرانی، پسر ساسان موبد معبد آناهیتا و پدر اردشیر بنیان گذار سلسله ساسانی و هم چنین تخلص شاعر کرد “علی اصغر سریری” نیز بوده است.

معنی اسم بابک خرمدین

بابک خرمدین نام جنگجوی ایرانی ساکن در شمال غرب ایران (آذربایجان فعلی) بوده است، رهبر اصلی مبارزان ایرانی خرمدین که بعد از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند. در دوران خلافت عباسیان شمال آذربایجان کانون شورش طولانی مدت و خطرناک علیه خلافت بود که توسط بابک خرمدین رهبری می‌شده‌است و بر شمال غرب ایران تأثیر گذاشت و بیش از ۲۰ سال طول کشید.

از نگاه باسورث این شورش قطعاً پایه‌های دینی داشته ولی ممکن است که پایه‌های سیاسی-اجتماعی نیز داشته باشد. شورش او به روشنی از حس ضد عربی ایرانیان در آذربایجان بهره می‌برده‌است. بابک خرمدین را به دلیل مبارزه برضد اشغالگری اعراب پس از حملهٔ اعراب به ایران می شناسند. تندیس بابک در جمهوری آذربایجان بنا شده است. منبع: ویکیپدیا.

معنی اسم بابک
بابک Babak

ریشه اسم بابک

ریشه نام بابک ایرانی اصیل است و البته خیلی ها ریشه اش را اوستایی، پهلوی و کردی نیز می دانند و از بابک به عنوان یک اسم کردی یاد شده است. البته خیلی هم چیز عجیبی نیست چرا که زبان ایرانی همانطور که قبلا هم گفته ایم ترکیبی از زبان های باستانی است و بسیار از کلمات در زبان های کردی، لری و فارسی مشترک هستند.

اسم بابک در ثبت احوال ایران

فراوانی بابک در ثبت احوال

تعداد اسم بابک در ثبت احوال ایران ۶۲۲۷۳ نفر است. البته این رقم از سال ۱۳۹۶ به روز نشده است. اما بابک از نام های با فراوانی خیلی کم در ایران است و یک نام پسرانه خاص محسوب می شود.

معنی اسم بابک در ثبت احوال ایران

بابک: ۱- پرورنده و پدر را گویند؛ ۲- (در قدیم) خطاب فرزند به پدر از روی مهربانی؛ پدر جان؛ ۳- (اَعلام) ۱) پدر اردشیر بابکان [قرن ۲ میلادی]؛ ۲) نام دلاور ایرانی كه از سوی اردوان فرمانروای اصطخر بود [قرن ۳ هجری]؛ ۳) نام موبدی در روزگار انوشیروان كه دیوان عرض و سپاه به دست وی بود؛ ۴) بابک خرّم دین [۲۲۳ هجری] رهبر ایرانی خرمدینان، که قیام آنان را در آذربایجان بر ضد خلیفه‌ی عباسی رهبری کرد. سرانجام افشین او را فریب داد و دستگیر کرد و او در بغداد کشته شد.

اسم بابک در لغت نامه دهخدا

برای نام بابك، ۷ معنی در کتاب لغتنامه دهخدا آمده است:

  1. بابک [ بَ ] (اِ مصغر) پرورنده و پدر را گویند. (برهان) (انجمن آرا). به معنی پدر بود: یکبار طبع آدمیان گیر و مردمان گر آدمست بابت و فرزند بابکی. (فرهنگ اسدی چ اقبال ص ۳۰۴).
  2. بابک [ بَ ] (اِخ) یا پاپَک پادشاه عظیم الشأنی که اردشیر دختر زادهٔ او بود و او را بدان سبب اردشیر بابکان گفتندی. (برهان) . شاه عظیم بود که اردشیر را بدان بازخواندند. (فرهنگ اسدی چ اقبال) (اوبهی). نام پادشاه پارس.
  3. بابک [ بَ ] (اِخ) ابن بهرام، شاگرد شیلی بود. از مغتسله، فرقه ای از صابئین. (الفهرست ابن الندیم چاپ مصر ص ۸ -۴۷۷).
  4. بابک [ بَ ] (اِخ) ابن ساسان الاصغر، نسبش به بهمن بن اسفندیار می رسد. رجوع به بابک (پاپک) و رجوع بحبیب السیر چاپ خیام ج ۱ ص ۲۲۱ و تاریخ سیستان ص ۲۰۱ و ایران باستان چاپ ۱۳۱۷ ج ۳ ص ۲۵۶۸ شود.
  5. بابک [ بَ ] (اِخ) نام معبری که ساسان را بشارت تولد اردشیر داده بود. (آنندراج)(غیاث، ذیل بابکان)، و ظاهراً براساس نیست. رجوع بمادهٔ قبل شود.
  6. بابک [ بَ ] (اِخ) نام موبدی در زمان انوشیروان به استخر. (فرهنگ شاهنامهٔ دکتر شفق ص ۳۴). ورا [ انوشیروان را ] موبدی بود بابک بنام هشیوار و بینادل و شادکام. فردوسی.
  7. بابک [ بَ ] (اِخ) نام شهری به حوالی کرمان: و شهر بابک از بناهای اوست (بابک) و هنوز در حوالی کرمان معمور است. (آنندراج). این بابک از قبل اردوان حاکم فارس بود و شهر بابک میان فارس و کرمان به او منسوب است.

اسم شبیه بابک و هماهنگ با نام بابك

اسم های پسرانه مشابه بابک که به بابك بیاد:

برنا، بهرام، بنیامین، اتابک، کاوه، پاشا، پوریا، برسام، باراد، بهزاد، بردیا از اسم های شبیه بابک هستند. قسمت اسم های پسر با ب را نیز ببینید.

اسم های دخترانه که به بابک بیاد:

بهار، بارانا، ماهک، کتایون، بنیتا، قاصدک، بیتا و قسمت اسم های دختر با ب را ببینید.

اسم بابک به انگلیسی

نام بابک به انگلیسی طراحی عکس بابك برای پروفایل و عکس نوشته و اسمنوشته اسم بابک Babak.

Babak
اسم بابک به انگلیسی

اسم بابک به چینی

نوشتن اسم بابک به چینی به صورت 巴巴克 است.

شخصیت شناسی اسم بابک

برای مشاهده شخصیت شناسی بابک قسمت رنگ اسم ها و یا ابجد اسم را ببینید.

نظرسنجی اسم بابک

اسم بابک قشنگه؟

نظر شما درباره اسم بابک چیست؟ آیا این نام را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۲۸
  2. لغت نامه دهخدا (نسخه مکتوب).
  3. ثبت احوال ایران.
4.8/5 - (13 امتیاز)

26 نظر برای “معنی اسم بابک”

  1. متشکرم . سلام به تمام کسانیکه اسمشان بابک است امیدوارم با توجه به معنی اسممان همه ما خودساخته و اهل مطالعه و دارای دانش کافی باشیم چون تربیت کننده و پرورش دهنده و مربی هستیم

    4
    0
  2. بابک اسم خیلی زیباییها.اسم پس رای من بابک و بهریار هست که عاشقشونم

    2
    0
    1. سلام عرض ادب و تشکر از شما دوستان عزیز که شما به اسم بابک انقدر با محبت و با رویه خوش این اسم را قبول دارید خداوند را شاکرم که پدر مادر خوبی دارم که اسم من رو بابک گذاشتن از این بابت خدا رو هزار بار شکر و سپاس میگویم و از شما هم سپاس که اسم بابک را زیبا توصیف کردید
      موفق پیروز باشید

      1
      0
  3. بابک اسم خیلی زیبایی هست.اسم پسرای من بابک و بهریار هست که عاشقشونم.

    2
    0
    1. اسم پدرم بابک است خیلی دوسشدارم يه دونه است پدرفداکار مهربان ازخدامیخام همیشه سالم سربلند باشه باهمه بابک ها

      1
      0
      1. اسم گربه بین هاشم و قاسم و مجید شک دارم. از شهرستان هست. کمک کنید.

        0
        3
  4. درود بر خداوند بابک و بابکان ،بهترین ها برای بابک و بابک ها

    3
    0
    1. بابک اسم قشنگیه بر میگرده به ایران باستان به دوره آریاییان بزرگ

      3
      1
    2. چند اسمی که به هم میخوره مثلا از نظر تلفظ بنظرم: بابک، روشنک، پوپک، مزدک

      0
      0
    3. توروخدا چندتا اسم شیک و قشنگ و ایرانی ویا آذری بگید که هم وزن بابک باشه، ویا به اسم بابک بیاد.من خودم اسمم بابک و چندماهه دیگه خدابخواد پسرم بدنیا میاد.میخواستیم اسم انتخاب کنیم براش با مادرش ولی موندیم چه کنیم؟
      ممنون میشم از جوابها و راهنماییهاتون و از لطفتون.

      0
      0
  5. بابک اسم داداشم بود که متاسفانه فوت کرده اند و واقعا مثل اسمش یدونه بود خیلی از این اسم خوشم میاد خوشبحال کسایی که اسمشون بابک هست

    3
    0
    1. سلام اسم من بابک هست خیلی ناراحت شدم روحش شاد و یادش گرامی باد

      3
      0
    2. اسم من بابک هست، خدا برادر عزیزتون رو بیامرزه روحش شاد.

      0
      0
  6. بابک به معنی ابرقهرمان (بابک خرمدین)
    اسم دوقلوهای من بابک و پرهام هست که تمام هستی من هستن ومنم مثل همه ی مامان ها عاشق پسرهام هستم.

    2
    0
  7. مرسی از این سایت واقعا من اسم خودم بابک هست و ایشالله همه بابک ها سر بلند باشن❤

    0
    0
    1. اسم همسر من بابک هست و اسم دخترام اسا و اسو و باوان ما کورد هستیم و اسم بابک یکی از زیباترین اسم هاست

      0
      0
  8. منم انشالله پسرم که بدنیا اومد اسمشو میزاریم بابک این اسمو خیلی دوست دارم

    1
    0
  9. سلام من اسمم بابک هست؟ اسم بابک خیلی کم هست منم دنبال اسم میگردم که به اسم خودم بیادیه عزیزی هم اسم داداشش بابک بوده که فوت کرده جا داره بهتون تسلیت میگم روحش شاد ویادش گرامی

    0
    0
  10. عالی توضیح میدین اسم ها رو، نام بابک هم که اصیل و ایرانی و بابک خرمدین مایه افتخار فارسی زبانان دنیا

    0
    0
  11. سلام عرض ادب واحترام من خیلی خوبه که میبینم همه بابک با زن و علاقه شدیدی به اسم بابک مخففه بابی دارن دمه همتون گرم که همه بابی بازین من هم کوچیک شما یه بابک هستم کنار شما بقه بابک بازا دمه همتون گرم همه بابکا مشتی هستن

    0
    0
  12. در مراجعه به دیوان الغات ترک کاشغری هزار سال پیش، (بای) را به معنی “انسان دارا” و (بک/بگ) را “انسان بزرگ منصب و جایگاه” می یابیم و در مراجعه به نسخ تاریخی و خطی، شکل نوشتار “بابک”را به صورت (بای بک) مشاهده می کنیم.
    حال اظهر من الشمس است که ریشه نام بابک یعنی “انسان والامقام ثروتمند” است و نامی است ترکی

    2
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.