اسم زرتشت

معنی اسم زردشت

در پست های قبلی در مورد اسم های اوستایی، زبان اوستایی، اسم دخترانه زردتشتی و … که قسمتی از ایران باستان و فرهنگ ایران کهن بوده است صحبت کردیم در این قسمت درباره معنی نام زردشت (زرتشت) صحبت خواهیم کرد.

زردشت (زرتشت)

زَرتُشت یا زَردُشت یا اشوزَرتُشت، پیامبر ایران باستان بوده است.

معنی زرتشت Zoroaster / Zarathustra name

نام زرتشت بر اساس نوشته‌های زبان اوستایی «زراثوشترا» بوده‌است. این نام ترکیبی است از «زَرَت» که ممکن است معنی زرد و زرین یا پیر داشته باشد و «اشترا» که برخی آن را شتر و برخی معنی آن را «آسترا» به معنی ستاره در نظر گرفته‌اند. «دارنده شتر زرد»، «دارنده شتر پیر»، «دارنده شتر با جرأت»، «درخشان و زرد مثل طلا»، «پسر ستاره»، «ستاره درخشان» و «روشنایی زرین» معانی گوناگونی است که تا به حال پژوهشگران برای نام زرتشت ذکر کرده‌اند.

املای نام زرتشت در انگلیسی (به انگلیسی: Zoroaster)، از املای یونانی آن (به یونانی: Ζωροάστρης) گرفته شده‌است که واژه Aster یا «ستاره» را در خود دارد و ممکن است به این دلیل باشد که این پیامبر را بعدها سرچشمه دانش ستاره‌شناسی دانسته‌اند. نام اوستایی او «زره ثوشتره» به تعبیری به معنی «کسی که می‌تواند شتران را اداره کند» است. شکل فارسی باستان نام او «زره ئوشتره» Zaraushtra و شکل مادی آن «زره توشتره» Zaratushtra بوده‌است که زره ئوشتره اوستایی و زردشت پهلوی از آن پدید آمده‌است. اسم پسر با ز را نیز ببینید.

تاریخچه زرتشت

زرتشت یا زردشت، یک رهبر و اصلاح‌گر دینی، فیلسوف و شاعر ایرانی بود. او به پیروانش آموخت که هستی میدان نبرد نیروهای خیر و شر است و انسان آزاد است جایگاه خود در این مبارزه را انتخاب کند. آموزه‌های او، هستهٔ اصلی مزدیسنا  (دین زرتشتی) را می‌سازد.

زرتشت در اوستا بعضاً “سپیتمان زرتشت” یا “زرتشت سپیتمه” هم خوانده شده‌است. این نام طایفه‌ای بود که او در آن تولد یافت که از اسم سپیتمه، نیای طایفه، آمده‌است. در لغت، سپیتمه به معنای سفید یا درخشان است. منبع.

معنی مزدیسنا

مَزدَیَسنا (مزداپرستی)، دین زرتشت و زرتشتیان است. ریشه‌های مزدیسنا به هزاره دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این دین به همراه ادیان مرتبط با آن یا شاخه‌های دیگرش، نظیر مهرپرستی و آیین زروانی، برای بیش از هزار سال، از حدود ۶۰۰ پیش از میلاد تا ۶۵۰ پس از میلاد، دین رسمی شاهنشاهی‌های باستانی ایرانی بوده‌است. تا اینکه در نهایت با ورود مسلمانان به ایران جایگاه خود را از دست داد.

از آن پس قوانین تبعیض آمیزی علیه زرتشتیان وضع شد و آنان مورد آزار و اذیت توسط مسلمانان قرار گرفتند. برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار زرتشتی در سراسر جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها در هند، ایران و کردستان عراق زندگی می‌کنند.

اسم زرتشت / زردشت
معنی، ریشه و فراوانی اسم زرتشت زردشت در ثبت احوال

نام کتاب زرتشت پیامبر

اوستا مهم‌ترین کتاب دینی زرتشتیان است. این کتاب گاتاها، سروده‌های زرتشت که به شرح جنبه‌های گوناگون دین بهی می‌پردازد را نیز شامل می‌شود.

معنی اسم زردشت و زرتشت در ثبت احوال ایران

اسم زردشت به هر دو شکل زردشت و زرتشت به عنوان اسم پسر مورد تایید ثبت احوال ایران است و نامی با فراوانی بسیار کم در ایران است. فراوانی اسم ها را ببینید.

معنی اسم زرتشت

ثبت احوال نام “زرتشت” را این چنین معنی کرده است:

دارنده‌ی شتر زرد، زردشت؛ پیامبر ایران باستان از خانواده‌ای سپیتمه.

معنی اسم زردشت

هم چنین نام “زردشت” را این چنین معنی کرده است:

(= زرتشت)، زرتشت؛ نام بخشی از رودخانه‌ی دِهوج در استان کرمان؛ زردشت بهرام پژدو (زنده در سال ۶۷۷ قمری) شاعر زرتشتی ایرانی، سراینده‌ی منظومه‌ی اَرداویرافنامه.

زردشت
معنی اسم زردشت زرتشت

فراوانی اسم زردشت و زرتشت در ثبت احوال ایران

تعداد اسم زردشت در ایران ۲۳۹ نفر است و تعداد اسم زرتشت بر اساس آمار ثبت احوال در ایران ۲۴۴ نفر. البته این رقم از سال ۱۳۹۶ به روز رسانی نشده است. اما زرتشت و زردشت هر دو از اسم های پسرانه با فراوانی بسیار کم در ایران محسوب می شوند.

زادروز زرتشت

روز تولد زردشت ششم فروردین ماه است که این روز از زمان ایران باستان “روز امید” و “روز شادباش نویسی” نیز نامیده می شده است. گفته می شود در این روز ایرانیان آرزوها و خواسته های نیک خود را برای دیگران می نوشتند و به دست آن ها می سپردند.

اسم زرتشت به انگلیسی

زرتشت در میان غربی ها به لاتین به صورت Zarathustra شناخته می شود. اما به صورتی که ما ایرانیان اسم زرتشت را تلفظ می کنیم نوشتن زرتشت به انگلیسی می شود به صورت: Zartosht.

Zartosht
اسم زرتشت به انگلیسی

نظرسنجی اسم زردشت (زرتشت)

اسم زرتشت قشنگه؟

نظر شما درباره این اسم چیست؟ آیا این نام را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

یک نظر برای “معنی اسم زردشت”

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.