اسم سام

معنی اسم سام

نام سام

معنی، ریشه و فراوانی تعداد اسم سام در ثبت احوال ایران

اسم سام
معنی سام

در قسمت اسم پسر با س گفتیم اسم سام یک نام فارسی اصیل پسرانه است که در شاهنامه فردوسی نام پهلوان ایرانی، پدر زال و پدر بزرگ رستم بوده است. از این رو این اسم از نام های اصیل ایرانی به شمار می رود. نامی که ریشه در ادبیات و فرهنگ ایران باستان دارد. نام سام به دلیل کوتاهی (اسم پسر سه حرفی)، آوای خوش و معانی مناسبی که در فارسی دارد از اسم های محبوب پدر مادر ها برای نامگذاری فرزند پسر بوده و هست.

سام اسمی که می توان گفت از دهه هفتاد به بعد بیشتر مورد توجه برای نام گذاری کودکان ایرانی قرار گرفت. در ادامه توضیحات بیشتر این نام شیک ایرانی پسرانه را ببینید:

همه چیز درباره اسم سام

ریشه اسم سام

اسم سام در شاهنامه فردوسی آمده است و یک اسم پسرانه اصیل فارسی به حساب می آید. جالب است بدانید اسم Sam در لاتین (که البته سم تلفظ می شود) هم اسم پسرانه است. خیلی ها به همین دلیل این دو نام را معادل هم می دانند و اسم سام را یک اسم پسر بین المللی به حساب می آورند.

معنی سام

اسم سام به چه معنا است؟ Sam name meaning

اسم سام همانطور که در قسمت اسم های پسر NameFarsi و اینستاگرام نام فارسی گفتیم، اسم پارسی اصیل برای پسر است. سام به معنی آتش است. علاوه بر این معنی داستان خوشایند نیز برایش آمده است.

اسم Sam در لاتین و امریکایی به معنی پسر خورشید و پسر درخشان است. هم چنین Sam به عقیده بعضی مخفف Samuel است که به معنی اسم خداوند و شنیده خداوند می باشد.

Sam name meaning
Sam name معنی سام

معنی اسم سام در لغت نامه دهخدا

سام:

  1. اسم: آتش، چه جانوری که در آتش مسکون میشود او را سام اندر میگویند یعنی اندر آتش و سمندر مخفف آن است. (برهان) (آنندراج) (غیاث) (جهانگیری). آتش. (الفاظ الادویه). این اشتقاق عامیانه است، چه سمندر مأخوذ از «سالامندرا» یونانی است. رک. سالامندرا و …
  2. در عربی: اسم: رگ هایی را گویند که از زر و طلا در کان و معدن بهم میرسد. (برهان) (جهانگیری). رگ زر. (شرفنامهٔ منیری). زر ساده، یعنی زری که زرگری نشده و مسکوک نیز نگشته است. زر و سیم. (منتهی الارب).
  3. اسم در سانسکریت به معنی حدیث خوش است. (التفهیم ص ۶۲). رجوع به سام بیذ شود.
  4. اسم خاص: گرشاسب به اسم خاندانش سام گرشاسب خوانده شد. (فروردین یشت بندهای ۶۱ و ۱۳۶). حتی در کتب پهلوی هم گاهی فقط بنام خاندانش (سام) نامیده شده است. منبع.

تاریخچه اسم سام

سام پدر بزرگ رستم
شجره نامه رستم

در این قسمت لازم دانستیم کمی بیشتر درباره اسم سام و واژه سام صحبت کنیم. چرا که برخی دوستان که بعید میدانم ایرانی باشند سعی در تخریب این اسم ایرانی اصیل دارند. این افراد معتقدند سام به معنی بیماری است و هیچ توجهی به معانی این نام در فرهنگ دیرینه ایران و حتی فرهنگ لغات دهخدا ندارند. واژه سام در عربی معنی بیماری می دهد که البته هیچ بعید نیست به دلیل خصومت دیرینه ای باشد که اعراب به خصوص در گذشته با ایرانیان داشته اند.

چرا که سام به معنی آتش بعنوان اسم نزد ایرانیان رایج بوده است. آتش در گذشته در بین ایرانیان باستان (زردشتیان) بسیار مقدس بوده است. معنی سیاه هم در فارسی برای واژه سام آمده. اما بعنوان اسم نزد ایرانیان به معنی آتش بوده است. ما هم ایرانی هستیم مهم این است این نام ریشه در فرهنگ ایران زمین دارد و از شخصیت های بزرگ در کتاب شاهنامه فردوسی است. همانطور که در تصویر فوق می بینید سام نام پدر زال است و به قولی نام پدربزرگ رستم. که شاید از بزرگترین شخصیت های ادبیات ایران زمین و چه بسا ادبیات جهان باشد. NameFarsi.com

اسم سام در ثبت احوال ایران

فراوانی اسم سام در ثبت احوال

تعداد اسم سام در ثبت احوال ۲۶۵۵۷ نفر است. که البته این عدد از سال ۱۳۹۶ تا به امروز به روز نشده است. اما سام از جمله نام های با فراوانی نسبتا کم در ایران است و به اصطلاح عام یک اسم جدید محسوب می شود.

معنی سام در ثبت احوال ایران

سام: (در اوستایی) ۱- به معنی سیاه؛ ۲- نام خانواده‌ای ایرانی؛ ۳- (اعلام) (در شاهنامه) ایرانی نواده‌ی گرشاسب جهان پهلوان پدر زال و جد رستم جهان پهلوان؛ ۴- (در عبری) سام به معنی “اسم” و آن نام فرزند ارشد نوح نبی (ع) می‌باشد، که قوم سامی به او منسوب است.

اسم سام به انگلیسی

عکس اسم سام برای پروفایل به صورت اسم نوشته و عکسنوشته Sam به انگلیسی:

Sam
اسم سام به انگلیسی

اسم سام در قرآن

واژه سام در کتاب قران به صورت مستقل نیامده است. سامرا و سامری در قرآن آمده، اما “سام” نه.

اسامی مشابه با نام سام

اسم پسر  و دختر شبیه سام

معنی سام یعنی
معنی اسم سام

اسم های زیبای ایرانی شامل واژه سام

چند اسم پسر زیبا که واژه سام را دارند و از ترکیب با “سام” ساخته شده اند:

سامیار، آرسام، سامراد، برسام و … از نام های زیبای پسرانه ایرانی هستند.

اسم های دختر شبیه و متناسب سام

مهرسا، سیما، سمانه، سمیرا، ساغر و … از جمله اسم های مشابه و هماهنگ با نام سام هستند.

نظرسنجی اسم سام

اسم سام قشنگه؟

نظر شما درباره اسم سام چیست؟ آیا این نام را می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم زیبا بنویسید.

4.3/5 - (112 امتیاز)

225 نظر برای “معنی اسم سام”

  1. زیباترین و با اصالت ترین اسم ایرانی سام است به معنی آتش و در لاتین به معنای خورشید درخشان

    45
    3
    1. سام محمد؟ اسمت محمده یا سام؟ عشقم بیا فردا بریم کافه

      1
      0
      1. ترکیب عربی با فارسی خوب نیست
        دهنتو اب بکش

        3
        1
    2. سام نام یک پیامبر است سام ع پسر حضرت نوح ع و وصی و جانشین ایشان.

      2
      1
  2. سام به هر معنایی که باشه قشنگترینش روشنایی در خونه ما هست که بعد از ۲۰سال روی خوش زندگی رو به من و همسرم نشون داد از خدا ممنونم

    39
    0
  3. یکی از قشنگترین اسم هایی که میشه برای پسر ها گذاشت هم وقتی کوچک هستند زیباست هم وقتی بزرگ میشوند زیباست من که عاشق اسم سام هستم و امیدوارم پسرم در آینده از اسمی که برایش انتخاب کردم راضی باش

    30
    0
  4. سام حتما اسم خوبیه که هم حضرت نوح واسه پسرش انتخاب کرده وهم از اسامی قهرمان شاهنامه اس چه فارسی چه عربی فرقی ندارد مهم اینه که از اسامی برگزیده است به نظرم از زیبا تریییین اسم های دنیاس

    19
    0
    1. بهترین و زيباترين اسم سام
      هم معنی خیلی زیبایی داره هم خود اسم سام زیباترینه

      15
      0
  5. من به یکی به نام ملیکا علاقه دارم به نظرتون اسممامون به هم میخوره؟
    سام و ملیکا
    s.m

    7
    1
    1. اسم پسر من سام و اسم دخترم سلدا است ، سلدا نام ترکی است ، گفتم چون هم قافیه هستن شاید خوشتون بیاد.

      7
      0
  6. اسم من سام است اما من بااین اسم حال نمی کنم می خوام ۱۸سالم شد اسممو ارتین می کنم

    0
    12
  7. من اسم عربی مسعود داشتم اسمم عوض کردم سام گذاشتم و بسیار راضیم

    10
    1
  8. اسم پسر من به فارسی سام است و انگلیسی ساموئل و بسیار اسم زیباییست

    5
    0
  9. ممنون از توضیحات جامع شما من اسم خودم نریمان هستش و از دوران جوانیم که شاهنامه رو خوندم و متوجه شدم اسم پسر نریمان سام هستم رو همین حساب بنا به معنی اسم زیبای سام اسم پسرم رو گذاشتم سام و الان هرجا که اسمش رو مینوسین و نام پدر رو می‌نويسن من عشق میکنم واسه خودم سام نریمان و اینم باید در نظر گرفت که فامیلی من هم مهرگان هستش یه اسمو فامیلی زیبا که میتونم تشکر کنم از پدر و مادرم و منم سعی کردم تو انتخاب اسم برای پسرم خیلی دقیق و ریزبینانه پیش برم در نظر گرفت اهمیت اسم برای فرزند خیلی مهمه برای پدر مادر با سپاس فراوان نریمان مهرگان

    3
    0
    1. اسم سام زیباست و تشکر از راهنمایی خوب این سایت نام فارسی

      3
      0
  10. کاملترین توضیحی بود که از اسم سام روی اینترنت دیدم. عالی.

    3
    0
  11. منم خودم سعید هستم اسم پسرمم میخوام بزارم سام
    به نظرتون خوبه؟

    2
    0
  12. اسم پسر منم سام هست و خیلی اسم زیبایی داره. خودشم اسمش رو دوست داره

    1
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.