نامگذاری ایرانی اسلامی

نامگذاری بر اساس فرهنگ اسلامی‌ – ایرانی

سند سیاست‌ها و اقدامات مربوط به تقویت و ترویج نامگذاری متولدین جدید بر مبنای فرهنگ اسلامی‌ ـ ایرانی به تصویب رسید.

نام‎گذاری متولدین جدید

تیتری که در بالا مشاهده می کنید، در سوم آذر ماه توسط خیلی از خبرگزاری ها منتشر شد که به نظر می رسد بیان کننده این است که مصوبه جدیدی (که نمی توان آن را از نظر حقوقی قانون نامید)، درباره انتخاب اسم و نامگذاری فرزند به وجود خواهد آمد که روال ثبت اسم ها را در ثبت احوال تغییر می دهد. در این باره باید اشاره کنیم که درباره این سند تحقیق کردیم، اما متاسفانه هیچ کدام از پایگاه های خبری مربوطه هم، هیچ صحبت دقیقی از جزئیات این سند نکرده اند که دقیقا متولدین جدید در ایران، مشمول چه سیاستی در نامگذاری می شوند.

همانطور که در قسمت شرایط تغییر اسم هم گفتیم، پیش از این نیز سازمان ثبت احوال ایران با خیلی از نام های غیر ایرانی مخالفت می‌کرد و حتی در اقدامی مثبت که حدود ۱۰ سال پیش انجام داد، اسامی نامتعارف (مثل اسامی اشیا و …) که سبب ایجاد مشکل برای افراد در جامعه می شد را غیر قابل ثبت کرد تا حتی اشتباها کسی نام فرزندش را واژه‌ای با بار منفی ثبت نکند.

قانون جدید نامگذاری
نام‌‎گذاری مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی

سند ترویج نام‎گذاری متولدین جدید

درباره این سند اطلاعاتی در دسترس نیست اما تنها چیزی که از متون خبر منتشر شده برداشت می شود، تمرکز مصوبه اخیر روی انتخاب اسامی عربی ایرانی هست و شاید برخی نام های غیر ایرانی که در این سال ها مورد پذیرش بوده اند در روزهای آتی و با عملی شدن این مصوبه دیگر قابل ثبت نباشند. که البته امیدواریم اینطور نباشد.

نامگذاری اسلامی ایرانی

از نظر ما بعید به نظر می‌رسد که نام های ایرانی (شامل اسامی فارسی، کردی، ترکی، لری، لکی، شمالی، بلوچی و حتی ارمنی) در آینده مشکلی در ثبت احوال و اخذ شناسنامه داشته باشند.

اما بی شک در صورت عملی شدن این مصوبه، ثبت احوال هم با موجی از مخالفت ها و درگیری های پدر مادرها روبرو خواهد شد و دردسر زیادی برای خود این نهاد ایجاد خواهد شد…

در انتها متن کامل منتشر شده این خبر در سایت های خبری (که همگی دقیقا یک متن مشترک هستند) را قرار داده ایم که البته تنها یک جمله مرتبط با موضوع (تیتر) خبر در آن وجود دارد!

متن خبر

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور، سند سیاست ها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی به تصویب رسید.

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز سه شنبه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک و گرامیداشت هفته بسیج، از نقش برجسته و ممتاز این مجموعه عظیم برآمده از متن مردم و خون پاک شهیدان تجلیل و قدردانی کرد و اظهار داشت: فرهنگ و تفکر بسیج از ویژگی ها و شاخصه های ارزشمندی برخوردار است که ترویج و نهادینه کردن آن در بخش های مختلف جامعه،‌ از جمله در مسائل فرهنگی بسیار سازنده و تاثیرگذار بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت ایجاد تحول در ساختار، وظایف و ماموریت های شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در پیوست حکم اعضای جدید شورا، از کارگروه تحول خواست با دقت همه پیشنهادات موجود در این زمینه را جمع بندی و برای تصمیم گیری در جلسه بعدی ارائه دهد.

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع شرح وظایف قرارگاه فرهنگی در راستای اجرائی شدن رهنمودهای مقام معظم رهبری در پیوست حکم اعضای جدید برای ایجاد تحول در وظایف و ماموریت ها و راهبرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی شورا موکول گردید.

همچنین در این جلسه سند سیاست ها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی به تصویب رسید.

در جلسه امروز شورای انقلاب فرهنگی همچنین سید محمد مقیمی بعنوان رئیس دانشگاه تهران، حسین قناعنی بعنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و عبدالرضا پازوکی بعنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شدند.

نظر شما

نظر شما درباره این سند چیست؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را در این باره بنویسید.

منابع (که البته همگی متنی مشترک دارند):

4.9/5 - (10 امتیاز)

5 نظر برای “نامگذاری بر اساس فرهنگ اسلامی‌ – ایرانی”

  1. سلام اسم خارجی حرام است
    چهل نفر از کابینه دولت جدید که ادعای حلال حرام می‌کند با پول مردم رفتن بهترین هتل تو اروپا به بهانه «مذاکرات!!!» رفتن عشق و حال. دستاوردش چی بوده؟؟؟؟؟؟ عن زدین به کشور. به زودی بهتون عن میزنن

    2
    0
  2. دیگه کور خوندن این ستمگر ها. آخه اسم بچه رو چی کار دارن دیگه. کم مونده با آدم بیان توالت بگن اینجوری برین

    1
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.