Arad name

معنی اسم آراد

اسم آراد

معنی، ریشه، فراوانی و تعداد اسم آراد در ثبت احوال ایران

معنی نام آراد
اسم آراد

اسم آراد یک اسم پسرانه پارسی ایرانی اصیل است. همانطور که در قسمت اسم پسر با الف نوشتیم اسم آراد اسم پسر ایرانی است که ریشه فارسی دارد. بنا به درخواست هم زبانان عزیز در این قسمت به توضیحات بیشتری درباره نام آراد می پردازیم.

همه چیز درباره اسم آراد

Arad name meaning
Arad name meaning

معنای اسم آراد Arad name meaning

برای نام آراد ۲ معنی یاد شده است: اسم آراد در دین زرتشت نام فرشته موکل بر دین و تدبیر امور و هم چنین مصالح مربوط به روز آراد است و روز آراد: روز بیست و پنجم ماه شمسی به نام اوست (معنی اسم ماه ها را ببینید). هم چنین در زبان پهلوی آراد معادل آرای است و معنی آراد می شود: آراینده. در برخی منابع آراد معادل ارد هست و معنی خوشبختی برایش آمده است.

بد نیست اضافه کنیم که “اردی” نیز که مخفف اردیبهشت است و نام ماه دوم سال، اسم فرشته‌ مدبر کوه‌ها هست و در فرهنگ ایران باستان فرشته‌ای که نماینده‌ی پاکی است و نگهبانی آتش با اوست.

معنی اسم آراد در زبان ترکی

اگر اسم آراد در ترکی معنی دارد، دوستان ترک زبان اگر معنیش را در ترکی می دانند در قسمت نظرات بنویسند. ضمنا لطفا حتما بنویسند که آراد به عنوان اسم در زبان ترکی کاربرد دارد (اسم ترکی هم هست؟) یا فقط به عنوان یک واژه.

ریشه اسم آراد

همانطور که گفتیم ۲ ریشه زرتشتی و پهلوی برای نام آراد یاد شده است. در واقع شاید بهتر باشد که بگوییم آراد یک اسم اوستایی پسرانه است.

اسم آراد در قرآن

برخی از دوستان پرسیدند که آیا اسم آراد در قران آمده است یا نه. که تا جایی که ما بررسی کردیم این نام در قرآن نبود. اما از دوستان اگر کسی در این باره اطلاعات دارد، در قسمت نظرات با ذکر آیه و سوره بنویسد.

آراد
معنی اسم آراد

آراد اسم پسر زیبا اصیل و خوش آوا

اسم آراد یکی از محبوب ترین نام های ایرانی است و دلیلش پارسی اصیل بودن، تلفظ راحت و خوش آوا بودن این اسم زیبا و البته معنی نام آراد است.

اسم آراد در ثبت احوال

معنی اسم آراد در ثبت احوال ایران

آراد:

  1. در آیین زرتشتی نام فرشته‌ موکل بر دین و تدبیر امور و مصالحی که به روز آراد متعلق است، روز بیست و پنجم ماه شمسی به نام اوست.
  2.  (در پهلوی) آرای، آراینده.

فراوانی اسم آراد در ثبت احوال ایران

تعداد اسم آرتان در ثبت احوال ایران ۲۶۱۶ نفر است. که البته این رقم از سال ۱۳۹۶ به روز رسانی نشده است. یعنی نام آرتان فراوانی کمی در ایران دارد که البته با بیشتر شناخته شدن این نام در دهه اخیر فراوانی این اسم پسرانه زیبا رو به رشد است.

اسم آراد در لغت نامه دهخدا

آراد = (اِخ) نام فرشته ای است موکل بر دین و تدبیر امور و مصالحی که بروز آراد متعلق است. || (اِ) روز بیست وپنجم از هر ماه شمسی که آن را ارد نیز گویند و در این روز نو بریدن و نو پوشیدن را نیک و سفر و نقل و تحویل شوم شمردندی.

اسامی مشابه آراد

اسم دختر شبیه آراد که به آراد بیاد:

نام های دخترانه آریانا، آرینا، آدرینا، آترا، آتریسا، آرمانا، آرمیتا، دلارا، دلارام از جمله اسم های دخترانه متناسب و مشابه با آراد هستند.

اسم پسر که به آراد بیاد:

نام های پسرانه آرمان، آریو، آریا، باراد، آریان و اسم های شروع شونده با آر از جمله اسم های پسرانه شبیه اراد و متناسب با نام آراد هستند. قسمت اسم جدید با آ را نیز ببینید.

اسم آراد به انگلیسی برای پروفایل

نوشتن اسم آراد به انگلیسی و طراحی اسم اراد برای پروفایل و عکس نوشته (اسمنوشته) نام آراد:

Arad
اسم آراد به انگلیسی

ارتعاش اسم آراد

حروف ابجد اسم آراد

برخی از دوستان درباره فرکانس و ارتعاش اسم آراد از ما پرسیدند که به نظر می رسد منظور این عزیزان ابحد اسم بوده است. می توانید ابجد نام آراد را در قسمت ابجد اسم محاسبه نمایید.

نظرسنجی اسم آراد

اسم آراد قشنگه؟

نظر شما درباره این اسم چیست؟ آیا این نام را برای فرزند می پسندید؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را بنویسید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۲۲، آذر ماه ۱۳۸۷٫
  2. لغت نامه دهخدا: آراد.
4.3/5 - (78 امتیاز)

628 نظر برای “معنی اسم آراد”

  1. سلام دوستان اسم پسرم آراد هست … خیلی از این اسم خوشم میاد ..

    0
    0
  2. سلام .اسامی بزرگان زمان کورش را سرچ کن ببین چه اسامی خوبی هست ، با معنی وقشنگ، ربطی به دین نداره ، اسامی هر کشوری بیانگررشه فرهنگیشه ، ریشه فرهنگی هم ، مثل پدر و مادره ، نمیشه عوضش کرد ،چه خوب که اسم خودمان را بذاریم ، این اعراب ،منهی اسلام چه بلایی که سر ما نیاوردن .کشته ها و……… شهر بانو راهم خواستگاری که نکردن .اسیرش کردن . وای………. که افتخار چه چیز هایی را میکنیم

    0
    0
  3. آراد اسمیه ک من برا پسرم انتخاب کردم، ایشالا قدمش پر خیر و برکت باشه، و این مشکلی هم ک برا زندگیمون پیش اومده برطرف شه، التماس دعا از همه عزیزان

    0
    0
  4. سلام دوستان من اسم پسرم آراد هست فکر اسم دختر خوشکل که به آراد بیاد باشد برام مرسی

    0
    0
  5. :twisted: ببین چرتوپرت نگید.فقط ایران.گور بابای خودتون با اون دین پر از خرافاتتون

    0
    0
    1. سلللاااااااام بر دوستان. آقای علی به نظرمن ، اسم پسرتون رو بذارید (آراد)

      0
      0
  6. هرکس هر اسمی دوست داره بذاره. تعلقات ملی و میهنی هم باید تا جایی باشه که منجر به نژادپرستی نشه. خدا قدرتش رو داشت که عرب یا سیاهپوست یا آریاییها رو نیافرینه اما آفرید تا همدلی رو یاد بگیریم. اون روزی که نه همزبان بلکه همدل بشیم مدینه فاضله بوجود میاد.
    اسم باید معنی خوب داشته باشه….اما امان از نژادپرستی که ساخته تمام سردمدارانه تا بتونن مرزهای قدرتشون رو حفظ کنند و دائم جنگ را بندازند

    0
    0
    1. ما محکوم به نژاد پرستی میشویم در صورتیکه عربها قرن هاست که به ایرانیان مجوس میگویند انها به ایرانیان عجم بمعنی گنگ و نفهم میگویند انها گذاشتن نام های اریایی را بر روی فرزندانشان ننگ میدانند انها ازت جاوز نیاکانشان به ایران و به غارت بردن اموال ایرانیان و به کنیزی گرفتن زنان و دختران ایرانی با افتخار یاد میکنند انها خلیج پارس را خلیج عرب مینامند و در نهایت روشنفکران ایرانی به ما میگویند چرانژاد پرستی؟

      0
      0
  7. سلام من یه پسر دارم اسمش آراده. دوس دارم ۴تا بچه داشته باشم از الانم اسم هاشون رو انتخاب کردم. آراد و آوا و آرتان و آرتین.

    0
    0
  8. با سلام
    دوستان من بین اسم های آراد، سامیار، سام ماندم لطفا کمکم کنید بنظرتون کدوم اسم قشنگتره ممنون

    0
    0
  9. اسم فقط اسم ایرانی، پسر خواهرم دیشب ب دنیا اومد و اسمش شد آراد، یک اسم ایرانی و اصیل

    0
    0
  10. یه سوال
    تو زبان فارسی اگه آ رو جلو هر چیزی بزاریم معنی برعکس میده .
    مثلا سایش – که اگه آ جلوش قرار بگیره میشه آسایش
    و خیلی کلمات دیگه
    راد یعنی مرد
    حالا اگه آ جلوش باشه – نامرد؟؟؟؟

    0
    0
    1. خیر، تعبیرتون کاملا غلطه؛ در زبان فارسی هم چنین چیزی وجود ندارد که الف به کلمات اضافه شود و معنیشان را برعکس کند.
      آرامش = آ + رامش؟
      آفرین = آ + فرین؟
      آزاده = آ + زاده؟
      معانی بر عکس شده اند؟!
      معنی آراد همین است که در پست نوشته شده است.

      0
      0
  11. سلام خواهشا انقدر بی فکر عربا عربا نکنین عربای احمق به کسانی مانند سعودی های بیشعور میگن امامان عرب عاقل بودن که جاهلان زمان شون به شهادت رسوندنشون اگه فیلم مختارنامه رو دیده باشین دستتون میاد مختار عرب بود و کیان عجم ولی هر دو قیامی کردند با هم که اصن عالی بود خب مختار عرب عاقل بود و اطرافیانش همش میگفتن با کیان نباش من به ایرانی بودنم افتخار میکنم ولی به مسلمان بودنم هم همینطور چون اسلام و از عربا نگرفتم از پروردگارم که به عنوان بهترین دین تو قرانی که اصله نه تورات و انجیل و امثال اونا گرفتم چون قبول دارم روز قیامتی هست و اگه تحقیق نکنم و احمق باشم امام زمانم رو میکشم مثلا تو دین زرتشت در مورد عادت ماهیانه زن ببینید چقدر اذیت میکنند زن و در مقابلش اسلام هم بگردید ادیان و با هم مقایسه کنید تو اینترنت بگردید راجب دینتون و گرنه این حرفا ببخشید یاسین تو گوش خره چون شب اول قبر شمایید که نکیر و منکر سراغتون میاد و میپرسه دین تون و امامتون چیه اونوقت اونجا هیچکی نیست دستتون و بگیره من یه تعریف شنیدم از اون روز دارم اتیش میگیرم دختری که مادرش سنی بود و فوت کرده بود دختره بیتابی میکنه که تو رو خدا من و تو قبر مامانم خاک کنین صبح که بیرون میارنش موهاش سفید بوده به نظرتون چی کشیده تا به پرسش از امامی که قبول دارین رسیده تا گفته ابوبکر دختره دیده مامانش و اتیش زدن تو رو به خدا بگردید از نت پیدا کنید اینا رو یا قضیه شهید پلارک که قبرشون بوی گلاب میده یا چشم برزخی اقای بهجت یا در مورد رجبعلی خیاط و چیزهایی که به دست اوردن اینا خب چیکار کردن دنباله رو کدام دین و مذهب بودن به خدا دلم میسوزه الان دستتون و بگیرید روی اتیش یه درصدم نمیتونین تحمل کنین هرچی کاشتین اونجا برداشت میکنین چه علف هرز چه باغ پر گل ببخشید وقتتون و گرفتم برام با ارزش بودین هرکی این نوشته رو میخونه و روش فکر میکنه برقرار باشید

    0
    0
  12. پس از گشتن حداقل ۷ ماه برگشتم به اسم
    آراد عالیه
    دختر نازم به نام آیسا اسم برادرشو آراد گذاشته.

    0
    0
  13. پسر من چهار ماه دیگه به دنیا میاد میخوام اسمشو آراد بزارم خیلی این اسمو دوست دارم هر کی اسم دیگه ای پیشنهاد میده نمی پسندم .

    0
    0
  14. پسر من چهار ماه دیگه به دنیا میاد میخوام اسمشو آراد بزارم خیلی این اسمو دوست دارم هر کی اسم دیگه ای پیشنهاد میده نمی پسندم و فقط عاشق این اسمم

    0
    0
  15. اسم فقط اسم ایرانی. چطوراعاراب, وقتی یک شهروندشون اسم بچه شو اسم ایرانی, داریوش میذاره, ازهمه چیز محروم میشه, اما ما محکوم میشیم ب نژادپرستی؟ اگه افتخار ب فرهنگم, ایرانی بودنم, و از تبار آریایی بودن, نژادپرستی بودنه, من نژادپرستم و ابایی هم ندارم.

    من تو اسم پسر, عاشق اسم آرشاوی, آراد و آرتین هستم و از اسامی دختران, اول اسم آتوسا, ب خاطر بانو آتوسای بزرگ, دخترکورش کبیر و همسرداریوش بزرگ, و بعد اسم تارا.

    0
    0
  16. سایه خانم
    خرافات آخر فرمایشاتتون چرند بود.
    لطفا مطالعات مستندتون رو بیشتر کنید و سعی کنید منشا اطلاعاتتون مداحان نباشند.

    0
    0
  17. سلام اسم پسر اولم من آراد.برای پسر دومم بنظرتون آروین قشنگتره یا بهراد؟کدومش بیشتر به آراد میاد؟

    0
    0
  18. چطوری میگی ما شیعه هستیم اصلن شیعه یعنی چی چرا فقط طوطی وار تقلید میکنید وتعصب بیخودی داری.اگه واقعا راست میگید برید تاریخ طبری جلد ۵و۶و۷ رو بخونی متوجه میشی که اصلن اسلام چیه متوجه میشی.طبری کتابی که هم شیعه وهم سنی وعلمای بزرگشون بهش اعتقاد دارن ومنبع وموثقی است.
    اسب همت سرکشید وبهر وجو جایز نداشت
    خوار همچو خر در اصطبل ثناخانی مرا

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.