Mahour name

معنی اسم ماهور

اسم ماهور

معنی، ریشه و فراوانی (تعداد) اسم ماهور در ثبت احوال

همه چیز درباره نام ماهور

معنی ماهور

معنی اسم ماهور چیست؟ Mahour name meaning

Mahour name meaning
اسم ماهور Mahour name

اسم ماهور از جمله اسم های فارسی زیبا است که در اینکه این نام یک اسم دختر است یا نام پسر بین خیلی ها اختلاف نظر هست. برخی آن را کاملا نام دختر می دانند و اندک افرادی هم معتقدند چون اسم ماهورا (ماهور + الف تانیث یا نسبت) دخترانه است، پس ماهور اسم پسرانه است که تعبیر لزوما درستی نیست. چرا که مثال نقض زیاد دارد و برای مثال مسیح و مسیحا، هر دو نام پسرانه هستند. یا مثلا سلین و سلینا هر دو نام دخترانه هستند. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

Mahour
ماهور اسم دختر یا پسر

ماهور اسم دختر است یا پسر؟

اسم ماهور طبق منابعی که در اختیار تیم نام فارسی قرار داشت یک نام مطلقا دخترانه بود. اما چون در سال های اخیر در ثبت احوال ایران، این اسم برای پسران هم به ثبت رسیده و انتخاب این نام برای پسران در کنار نام دختران صورت گرفته، اسم ماهور را همانند خیلی از اسم های ایرانی (رها، تیام، عزت، رها، صفا و …) نام مشترک بین دختر و پسر به شمار می آوریم.

ماهور در کتاب اسم

در کتاب آوای نامها از ایران زمین نوشته پری زنگنه (نشر سال ۱۳۸۵) علاوه بر شرحی در معنی اسم ماهور، به عنوان اسم دختر آمده و اشاره شده که این اسم برای نامگذاری دختران مورد پسند است.

اسم ماهور در کتاب
ماهور در کتاب نام ها

بر اساس نظرسنجی انجام شده در مرداد ماه ۱۴۰۱ در اینستاگرام نام فارسی (بین حدود ۱۷۵ هزار عضو که حدود ۱۰ هزار نفر رای دادند)، بیش از ۷۰ درصد معتقد بودند که اسم ماهور برای دختر مناسب تر است:

نظرسنجی ماهور
نظرسنجی اسم ماهور

بررسی کامل تر نام ماهور:

ریشه اسم ماهور

 در مورد ریشه نام ماهور شک و شبهه ای وجود ندارد و ریشه اسم ماهور فارسی است و نام پارسی اصیل به حساب می آید. این نام زیبا چون سال هاست برای نامگذاری کمتر استفاده شده یک اسم خاص، شیک و جدید از دید خیلی والدین محسوب می شود. NameFarsi.com

معنی ماهور

معنی اسم ماهور همانطور که در قسمت اسم دختر با م و اینستاگرام نام فارسی نوشتیم به نام یکی از دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی است. علاوه بر این ماهور (در زمین شناسی) به برآمدگی های دامنه کوه یا برآمدگی هایی که در دشت پدید می آید می گویند.

ماهور
معنی اسم ماهور

اسم ماهور در لغت نامه دهخدا

برای نام ماهور در کتاب لغتنامه دهخدا، دو معنی آمده است. یکی به عنوان اسم خاص (نام محل) و دیگری به عنوان واژه اسم:

  1. ماهور (اِ) تپه های مسلسلی که در دامنهٔ کوه پدید باشد. (ناظم الاطباء). هریک از تپه های پیوسته که در دامنهٔ کوه پدید باشد. حصهٔ پیش آمدهٔ کوه. (فرهنگ فارسی معین). || گل ماهور. (فرهنگ فارسی معین). خرگوشک .
  2. ماهور (اِخ) دهی از دهستان عقیلی است که در شهرستان شوشتر واقع است و ۳۰۰ تن سکنه دارد که از طایفهٔ بختیاری هستند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۶).

اسم ماهور در ثبت احوال

ماهور در ثبت احوال در این سال ها هم برای دختر و هم برای پسر به ثبت رسیده است. دوستانی که اصرار بر پسرانه بودن این اسم دارند، ادعا دارند که این اسم با تلفظ متفاوتی اسم دختر است. اما متاسفانه آن تلفظ متفاوت را هیچ کس نشنیده، در هیچ منبع موثقی وجود ندارد و در واقع کسی با آن اسم وجود خارجی ندارد.

فراوانی اسم ماهور در ثبت احوال ایران

تعداد اسم ماهور ۳۹۳۰ نفر در ایران است که بعنوان اسم دختر ثبت شده اند. تعداد ۳۶۹۳ نفر نیز طبق طبق آمار ثبت احوال در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ماهور به عنوان اسم پسر ثبت شده است. البته این ارقام اعلامی چند سالی است ثابت مانده است و به روز نشده.

معنی اسم ماهور در ثبت احوال ایران

ماهور = در علوم زمین هریک از برآمدگی های دامنه ی کوه یا برآمدگی هایی که در دشت پدید می آید؛ ۲- (در موسیقی ایرانی) یکی از هفت دستگاه؛ ۳- (در قدیم) (در موسيقي ايراني) از شعبه های بیست و چهارگانه ی موسیقی ایرانی.

ماهور یعنی چه
معنی اسم ماهور

درباره دستگاه ماهور

دستگاه ماهور از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است و در ردیف‌های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد و به علت حالت و ملودی روانش اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود. این دستگاه دارای گوشه‌های متنوعی است که با مقام‌های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا می‌شود. ناگفته نماند تمام گوشه‌ها به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت می‌کنند. موسیقی در دستگاه ماهور با طمانینه و باوقار است و اگر با شعر مناسبی همراه باشد ابهت و شکوه خاصی خواهد داشت.

اسم های شبیه و مشابه ماهور

اسم دختر که به ماهور بیاد

ماهرو، مهرو، ماهانا، مهری، مهرناز، هوران، مهرسا، مهسا و رها از اسامی دخترانه مشابه و متناسب با ماهور هستند. قسمت اسم های دخترانه با م را نیز ببینید.

اسم پسر که به ماهور بیاد

ماهان، همایون، مهراد، ماتیار، اهورا، هرمان، مهرزاد و مهیار از اسامی متناسب و مشابه با ماهور هستند. قسمت اسم جدید با م را نیز ببینید.

اگر شما هم به دنبال متناسب ترین نام ها با معیار های مد نظر خود هستید، قسمت مشاوره اسم را ببینید.

اسم ماهور به انگلیسی

نوشتن ماهور به انگلیسی به شکل های Mahoor و Mahour درست به نظر می رسد. گرچه درباره نگارش اسم ها و واژگان فارسی در دیگر زبان ها نمی توان قطعی نظر داد.

Mahour
اسم ماهور به انگلیسی

اسم ماهور در قرآن

برخی از دوستان پرسیدند که آیا اسم ماهور در قرآن آمده است یا نه. در پاسخ باید بگوییم که ماهور در کتاب قران نیامده است.

عکس ماهور

ماهور، عزیز دل بانمک که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

عکس ماهور
عکس ماهور | نام فارسی

ماهور بامزه در میدان نقش جهان که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

Mahoor
ماهور در اصفهان

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از وبسایت یا پیج نام‌فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون در تلگرام یا اینستاگرام ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم.

نظرسنجی اسم ماهور

اسم ماهور قشنگه؟

نظر شما درباره اسم ماهور چیست؟ آیا به نظرتون اسم ماهور پسرانه است یا دخترانه؟ در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره این اسم بنویسید.

منابع:

نام فارسی | مرجع تخصصی اسم های ایرانی | از سال ۱۳۸۸

4.6/5 - (133 امتیاز)

552 نظر برای “معنی اسم ماهور”

  1. اداره ثبت احوال ماهور را اسم پسر و ماهور را اسم دختر ثبت کرده است و تبریک به حسن انتخاب پدر و مادر هایی که نام ماهور را برای فرزند خود برگزیده اند

    0
    0
  2. اسم دختر خوشگلم ماتینا میخوام یه پسر بیارم .البته نه که خودم ب دنیاش بیارم ب طریق دیگه و اسمشو بزارم ماهور .بسیااااار زیباس ماهور

    0
    1
    1. من کرد هستم اسم ماهور در زبان کردی کاملا پسرانه است و حتی یه مورد اسم دختر به نام ماهور وجود ندارد و در بین کردها خیلی زیاد اسم ماهور برای پسر انتخاب می شود اسم پسر خودم ماهور است

      0
      1
      1. نه اصلا من کلی دختر میشناسم با اسم ماهور منم‌ کوردم

        2
        0
      2. سلام خوبید؟ شما اسم خودتون دلوین هست یا مستعاره؟
        آخه ثبت احوال اسم دلوین رو ثبت نمیکنه

        0
        0
  3. اداره ثبت احوال الان فروانی اسم رو گفته ۳۶۰۰ تا پسر به اسم ماهور و ۳۸۰۰ تا به اسم دختر ثبت شده.و این یعنی اینکه اسم مشترک … اما ما یاد گرفتیم حتمن باید حرف مون ثابت کنیم که حتما اسم پسر هست یا دختر … اونایی که گذاشتن خدا بهشون ببخشه چه دختر و چه پسر و اونایی که تو راهی دارن اگه از من می پرسن که اسم بچه مو گذاشتم ماهور ؛اسم مشترک نذارید .دیدگاه ها رو بخونید دیگه .اسم بجه تو می پرسن یه عده می گن :وا!مگه ماهور دختره؟یه عده ام می گن :وا مگه ماهور پسره؟اگه خیلی به این اسم علاقه دارید به این موضوع فکز کنید و بعد تصمیم بگیریم .به امید روزی که یاد بگیریم به عقاید هم احترام بذاریم و دیکتاتور نباشیم

    0
    0
  4. من که تصمیم دارم اگه دختر دار شدم حتما اسمشو بزارم ماهور البته اگه بتونم خانممو راضی کنم آخه ایشون میگه بارانا

    1
    0
  5. من نمیدونم بچم پسر یا دختر اما با توجه ب نظرات چ پسر بشه چ دختر ماهور میزارم چون چ بخوایم چ نخوایم اسم دوکاربردس و من اسم ماهور دوس دارم و ازهمه مهم تر ب خود پدر مادر ربط داره ن کس دیگه!

    0
    0
  6. چقد رو مخین شمااااا خب عقب مونده ها ۴۰ سال دیگه همه اسم ها اینجوری شدن همه در حد همن
    انقد ادم نفهم اخه

    0
    0
  7. ماهور اسم دختره هنرپیشه ماهور الوند دختره که. لابد اینا میگن اونم پسره :))

    1
    0
  8. با سلام و احترام خدمت کاربران محترم

    نام ماهور به معنای ماه من

    ماه من میتونه دختر باشه
    ماه من میتونه پسر باشه

    بعد الان سال ۲۰۱۹ هستیم باید واقع گرا باشیم و تعصبی نباشیم (تعصب=نادانی)

    لطفا واقع گرا باشیم

    مهم نیست بچه من دختره یا پسر که به خاطر اون ماهور رو دخترانه یا پسرانه بخوانیم

    بچه ی شما دختر یا پسر میتونید هر چی دوس دارید اسمشو بذارید.
    از این به بعد هر کی گفت ماهور اسم دختره یا پسر بگید دخترونه پسرونه نداره نام مشترک بین دخترا و پسراست
    اسم فرزند منم ماهوره ولی نمیگم دختره یا پسر خودش مهمه نه اسمش

    ممنون از همه

    0
    0
    1. میشه بگید دختره یا پسر آخه من دوس دارم اسم پسرم اهورا باشه اسم دخترم ماهور. بچه شما چیه؟

      0
      0
      1. تو منی یا من توأم؟؟!
        منم اسمم شبنمه،باردارم و اسم پسرمم ماهور یا اهورا انتخاب کردمچون دوتاشم خیلییی دوس دارم هنوز نتونستم تصمیم بگیرم وانتخاب کنم.ازخدامیخوام دوقلوبشه تا دوتاشم بزارم

        0
        0
    2. واقعا دم شماگرم، خدا کوچولوت رو هم واست نگهداره.
      ماهم توراهی داریم و۲تا اسم مدنظرمون هست، خوشحال میشیم نظرتون رو بگید.
      البته تو راهی ما دختره. (۲تا اسم مدنظرمون:۱٫ماهور.۲٫گندم)

      0
      0
  9. سلام خدمت همه اسم پسر منم ماهور برای منم مهم نیست که چی میگه مهم پسرمه که عاشق خودشو اسمشم

    0
    0
    1. پسر برادر من سه ما پیش به دنیا اومد ما اسمشو گذاشتیم ماهور به نظر من ماهور اسم پسرانه هستش ومیشه گفتش یه اسم بسیار زیباست.در ضمن فامیل ما اداره. ثبت احوال کار میکنه میگه نود درصد اسم پسر میذارن.

      0
      0
  10. سلام خدمت همه اسم پسرمنم ماهورخیلی این اسم دوست دارم برام فرقی نمیکنه که بگن دخترونه هستش چون عاشق اسمش هستم

    0
    1
  11. نظر دیگران مهم نیست اما آدم میترسه بچه فردا که بزرگ شد بگه چرا اسم دخترونه روم گذاشتین یا برعکس بگه چرا اسم پسرونه روم گذاشین
    به نظرتون این اتفاق میفته؟

    1
    0
  12. ماحور یعنی آنچه حور و لخت بوده است و لقب مرد بوده که آقایی در نظرات اشاره کرد مرد در عربستان یا عمان. متجاوز جنسی که دستکیر شد در قالب زن در جلوی مهدکودک ها ظاهر می شده و طعمه خود را به حمام می برده و حمد و سوره می خوانده مثل سعیده طوسی

    0
    0
  13. ماهور رو ثبت احوال رسمی کشور اسم دختر پذیرفته و می پذیره ولی خب شما دوس داری اسم پسرت رو ماهور بزاری به کسی ربطی نداره
    اسم خانوم الوند هم ماهور هستش میتونید سرچ کنید تو اینستاگرام پیج ایشون رو ببینید که نوشته شده mahoor نه mahvar تو گوگل هم سرچ کنید ماهور الوند، دست راست تو گوگل انگلیسی نوشته mahoor alvand

    1
    0
    1. با سلام به نظر من شما اشتباه می کنید اولا ثبت احوال این اسمو فقط برای دختر نپذیرفته بلکه در اصل اسم پسر هستش، دوما اسم پسر خواننده مشهور ایرانی اقای سالار عقیلی هم ماهور هستش، سوما تو موسیقی ردیفی به نام ماهور وجود داره که این ردیفو یه اقایی به نام ماهور خونده و به نام خودشم ردیفو نام نهاده این خودش نشون میده ماهور اسم پسرانه هستش.

      0
      1
      1. دقیقا درسته ماهور اسم پسرونس و ریشه کوردی داره و تلفظشو با ماه ور ک دخترونس اشتباه میکنن درصورتی ک ماهور با این تلفظmahoorپسرونس من ک اسم پسرمو ماهور میزارم

        0
        1
  14. ب نظر من ماهور اسم پسره
    ماه ور دختره
    هردوش یجور نوشته میشه اما بیشتر رو تلفظه ک ما اشتباه میکنیم

    0
    1
  15. ماهور اسم مشترکی بین پسر و دختر هست مانند مسیح نصرت متین

    0
    0
  16. معنی اسم ماهور
    اسم: ماهور
    نوع: دخترانه
    ریشه اسم: فارسی
    معنی: (تلفظ: māhvar) (ماه + وَر (پسوند دارندگی) )، دارای ویژگی و صفت ماه، (به مجاز) زیبا رو، ]چنانچه این نام ماهور/mahur/ تلفظ شود به معنای تپه های به هم پیوسته ی دامن کوه و نام یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی می باشد که نام پسرونه است [ – نام یکی از دستگاههای موسیقی ایرانی

    0
    1
  17. اسم پسر منم ماهور هست البته ما از روی فیلم ماهور کارا گذاشتیم

    0
    1
  18. من کرد هستم و اسم پسرم ماهوره در کردستان خیلی زیاد این اسم رو برای پسراشون انتخاب میکنن و اینجا صد در صد ماهور پسرونه ست

    0
    1
    1. من واقعا متعجب و متحیر هستم ک چطور پدر و مادرهایی ک ادعا میکنن اسم فرزندشون واسشون مهم هست راجبش تحقیقی نمیکنن…..ماهور صددرصد اسم کردی هست… اسم کردی با م…ببینید چی میاد….من خودم کرد هستم و حتی اسم جد جد مادر بزرگمم ماهور بوده.. اسم بازیگر معروف خانم: ماهور الوند هست و اسم پسر سالار عقیلی (وطنم وطنم مایه غرور = کرونا گرانی فقر نفرت بدبختی مردم) هم ماهور هست… واقعا متاسفم واسه کسایی ک اصرار دارن ماهور اسم پسره

      1
      0
    2. همانطور که در نظرات صفحه قبل خواندم اسم ماهور نام هنرپیشه همجنسگرا (دوجنسه) در عربستان بوده است من هم شنیدم و ایشان کامل توضیح داده بود و ماهر یا ماهیر اسم مردانه بوده و ماهور کرده تا دو جنسه باشد

      0
      0
  19. در حال بابا شدنم با خانومم توافق کردیم دختر شد ماهور و پسر شد اهورا. ماهور رو بابا گفته و اهورا را مادر

    1
    0
    1. نام ماهور زیباست و لطیف که به نظرم جدای از داشتن اصالت پارسی لطافت خاصی هم در گویشش داره و البته برای پسرها هم جواب میده ولی شاید بهتر باشه برای پسرها اسامی مردانه تری انتخاب کنیم. چون در آینده‌ حتما در جمع دوستان با پرسش : راستی اسمت دخترونه نیست؟ مواجه میشن. ضمنا اگر ماهور رو برعکس بنویسید به اسم روهام میرسید که نامی ایرانی و کاملا مردانه هست. ماهور و روهام مکمل های خوبی برای هم میشن

      Rohaam # Maahor

      1
      0
    2. عالیه ما هم میخوایم دخترمون رو بذاریم ماهور پسرمون همایون

      1
      0
    3. سلام
      بنظرم این اسم بسیار زیبا و لطیف و دخترانه ست. و مدتی ست به عنوان اسم پسر رواج یافته.. و کسانی را داریم با سن های بیشتر مثل ماهور الوند، بازیگر.. که این اسم دخترانه زیبا را دارند. ممکن است در بین هموطنهای کرد به عنوان اسم پسر استفاده شود.. اما به عقیده ی من در اسامی فارسی خیلی خیلی بیشتر دخترانه ست. برای الف تانیث ماهورا هم، به عنوان مثال هم اسم باران داریم هم بارانا که هر دو دخترانه ست. و با تفسیر شما که گفتید ثبت احوال تلفظ جدیدی از ماهور یعنی همان ماهوَر را به عنوان اسم دختر ارائه داده و واقعا مرسوم نیست.. و تلفظ ماهور روان تر و زیباتر است. کاش تمهیدی می اندیشیدند که این نام با توجه به فراوانی نام دخترانه . و حتی هم آوایی زیبا و لطیف که بیشتر متناسب با نامی دخترانه ست. نامی دخترانه ثبت می شد

      1
      0
  20. ماهور mahour پسرانه و
    ماهور mahvar دخترانه میباشد.

    0
    1
    1. mahvar از کجات در آوردی؟ :))) التماس تفکر
      شایدم زیادی ماهواره دیدی

      1
      0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.