زبان های باستانی

زبان سنسکریت (سانسکریت)

خیلی از نام های ایرانی زیبا (اسم پسرانه و اسم دخترانه) ریشه سنسکریت دارند. لذا لازم دیدیم در وبسایت NameFarsi کمی درباره این زبان باستانی سخن بگوییم تا کمی اطلاعات درباره زبان سنسکریت به دست آوریم.

اسم با ریشه سنسکریت

همانطور که می دانید پیش از این هم در وبسایت نام فارسی علاوه بر معرفی نام های زیبای ایرانی به همراه معنی و ریشه دقیقشان، به معرفی خیلی از زبان های باستانی (زبان آرامی، زبان عبری، زبان پهلوی و …) که خیلی از واژگان امروزی مورد استفاده ما ریشه در این زبان ها دارند، پرداخته ایم.

زبان سنسکریت Sanskrit

زبان سنسکریت یا سانسکریت Sanskrit زبان باستانی مردم هندوستان و زبان دینی مذاهب هندوییسم، بودیسم و جاینیسم می‌باشد که از لحاظ زبان‌شناسی با پارسی باستان هم‌ریشه است.

واژهٔ سانسکریت از واژهٔ «سامس‌کَرْتَه» (خودساخته) مشتق شده و به معنی خودسازه است. این واژه بعدها معنی فرهنگی به‌ خود گرفت و زبان سانکریت (سانسکریت واک) به معنی “زبان فرهنگ بالا” استفاده شد. هم چنین به این زبان اصطلاحاً دِوا باگا نیز گفته می‌شود که به معنی «زبان خدایان» است. ویکی پدیا

خاستگاه زبان سنسکریت

جالب است بدانید نظریه جدیدی معتقد است که زبان سانسکریت در منطقه فلات ایران شکل گرفته و جیرفت را از جایگاه‌های آن می‌دانند. این نظریه خیلی هم دور از ذهن نیست چرا که زبان سانسکریت ارتباط بسیار نزدیکی با زبان اوستایی و نزدیکی زیادی به زبان پارسی باستان دارد.

الفبای زبان سانسکریت

Sanskrit alphabet
قسمتی از الفبای سانسکریت

اگر درباره الفبای زبان سانسکریت کنجکاو هستید، اینجا را ببینید.

Sanskrit name
اسم های سنسکریت Sanskrit names

اسم های ایرانی با ریشه سنسکریت

اسم های دختر:

اسم آپگیتی، اوریسا، اسم شارمین، اسم نیلا، مها و نوبهار.

اسم های پسر:

اسم های آپادا، آپاداش، آپنیتا، آروشا، اسم بهنود، راما (که البته به عنوان اسم دختر مورد تایید ثبت احوال ایران است)، مهراج، مشکان.

آیا شما هم اسم با ریشه سنسکریت می شناسید که در لیست بالا نیست؟ در قسمت نظرات بنویسید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

4 نظر برای “زبان سنسکریت (سانسکریت)”

  1. سلام
    نام پسرانه «رَستا» نیز ریشه سانسکریت دارد. از ریشه رَ سَ تَ به معنای نجات و رهایی است. رهایی یافتن از هر درد و رنج که در تاریخ کهن، مفهومی عمیق است.

    7
    0
  2. غیر دو سه از اسم ها بقیه رو تا حالا نشنیدم بعد به نظرم اسم های جالبی هستن

    0
    0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.