Ryan name

معنی اسم رایان

اسم رایان

معنی، ریشه، فراوانی و تعداد اسم رایان در ثبت احوال ایران

همه چیز درباره اسم رایان

Rayan name
اسم رایان Rayan name

رایان یکی از محبوب ترین اسم های پسرانه در چند سال اخیر است. اسمی که به دلیل اینکه خیلی کم برای نامگذاری استفاده شده و فراوانی کمی داشته، از دید خیلی پدر مادر ها یک اسم جدید پسر محسوب می شود. دلیل دیگر محبوبیت این اسم، بین المللی بودنش است. به اصطلاح خیلی از دوستان، رایان یک اسم پسر شیک است.

رایان
معنی نام رایان

ریشه اسم رایان

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، خیلی از نام های ایرانی در دیگر کشورها نیز کاربرد دارند. بله در مورد اسم های بین المللی صحبت می کنیم. این نامها در خیلی از کشور ها یا به همان شکل یا با تلفظ کمی متفاوت به کار برده می شوند. مثل اسم مریم، سارا، مونا و خیلی از اسامی دیگر بین المللی. گاها نمی شود ریشه اصلی و اولیه آن نام را با یقین بیان نمود. مثلا اسم مریم را اعراب اسم عربی می دانند و اروپاییان عبری. اسم رایان هم همانند این نام ها یک اسم بین المللی است و دقیق نمی توان گفت که ربشه اصلی و اولیه آن از کجاست.

معنی رایان

اسم رایان به چه معناست؟ Ryan name meaning

اواخر دهه ۷۰ هجری، فرهنگستان زبان با معرفی واژه رایانه برای کامپیوتر، بسیاری از ایرانیان را با این واژه آشنا کرد و البته همان زمان عموم جامعه این واژه را علی رغم تبلیغات گسترده نپذیرفت. همانطور که امروزه کمتر کسی (یا شاید هیچ کس) از این واژه (رایانه) استفاده نمی کند و رسما کاربردی ندارد. اما جدا از این بحث فرهنگستان ادعا داشت که رایانه از ترکیب “رای” + “آنه” است. رای به معنی تفکر و اندیشه است. ترکیبی که در واژگان کارانه، یارانه و بعدتر به نوعی در واژگانی چون سامانه و … به کار برد!

در ویکی پدیا فارسی که مرجع به نسبت معتبری بود اسم رایان را همانند آنچه در نام‌فارسی آمده است معنی کرده بودن که اخیرا این صفحه حذف شده است! رایان نامی پارسی به معنی اندیشمند، فکر کننده و فکور، “مرکب از راه (فکر و اندیشه) + پسوند فاعلی” می داند. از طرفی اسم Rian یا Ryan با ریشه ایرلندی، بسیار پرکاربرد در انگلستان و ایرلند بوده و به معنی شاه کوچک می باشد. در منابع فارسی دیگر اسم رایان، راهنما نیز معنا شده است. (قسمت اسم پسر با ر را ببینید.)

جالب است بدانید در منبع آمریکایی نیز ریشه فارسی اسم رایان ذکر شده است. رایان در آن منبع دانا، خردمند و عاقل معنی شده است. هم چنین در منبع انگلیسی دیگر اسم Rayan با ریشه عربی معرفی شده است. با معنی سرزمین پر آب.

رایان رايان Rayan
معنی اسم رایان

اسم رایان در لغتنامه دهخدا

  1. اسم خاص: کوهی است به حجاز. (منتهی الارب) (از معجم البلدان).
  2. (اِخ) دهی است بناحیهٔ اعلم. (منتهی الارب). قریه ای است از قراء ناحیهٔ اعلم همدان. (از معجم البلدان).
  3. (اِخ) نام شهری است در خطهٔ راجپوتانا واقع در حوزهٔ جونپور و ۱۲۶هزارگزی شمال شرقی آن. رایان دارای قلعه ای بسیار بلند و باشکوه میباشد. (از قاموس الاعلام ترکی).

همانطور که می بینید، در کتاب لغت نامه دهخدا، برای نام رایان سه معنی آمده است و هر سه به عنوان اسم خاص (کوه، نام ده و نام شهر) هست.

معنی رایان به عربی

برای رايان در عربی معنی خاصی یافت نشد.

لوگوی اسم رایان

عکس نوشته اسم رایان را در بالا هم دیدید. طراحی اسم رايان برای پروفایل:

معنی اسم رایان
عکس نوشته رایان

اسم رایان در ثبت احوال ایران

اسم رایان بعنوان اسم پسرانه مورد تایید ثبت احوال ایران است.

معنی رایان در ثبت احوال

ثبت احوال ایران نام رايان را این چنین معنی کرده است:

رایان: (اعلام) نام کوهی در حجاز و نام شهر و روستایی است.

فراوانی اسم رایان در ایران

تعداد اسم رایان در ایران نزدیک به ۱۴٫۰۰۰ نفر طبق آمار ثبت احوال تا ابتدای ماه جاری است. البته این آمار از سال ۹۶ بروز نشده. اما اسم رایان از نام های با فراوانی نسبتا کم بوده است که البته در دهه اخیر رشد فراوانی نسبتا زیادی داشته است. (یعنی در دهه اخیر تعداد زیادی از پدر مادرها این اسم را برای فرزند پسر خود انتخاب کرده اند).

اسم های مشابه نام رایان

اسم دختر هم وزن و شبیه رایان:

از نام های دخترانه هموزن و شبیه رايان می توان به اسامی آیسان، رانا، یارا (اسم مشترک دختر و پسر)، آوان، دایان، دلان، باران و اسم های ختم شونده به “آن”.

اسم پسر هم آوا و مشابه رایان:

اسم های پسرانه شبیه رايان مثل یاران، ایمان، شاهان، ماهان، شایان، آدریان، کامران.

عکس رایان

❤️ رایان عزیز که مامان باباش اسمش رو از نام‌فارسی انتخاب کردن:

Ryan رایان
عکس رایان

❤️ اگر شما هم اسم فرزندتون رو از #نام_فارسی انتخاب کردید تصویرش رو برامون ارسال کنید تا در پست مربوط به اون اسم روی وبسایت نام فارسی قرار بدیم.

محبوبیت اسم رایان

رايان را می توان جزو ده اسمی که در دهه اخیر خیلی زیاد مورد توجه پدر و مادرهای ایرانی برای انتخاب نام پسر قرار گرفت دانست. اسمی خوش آوا با معنی بسیار زیبا که یک اسم بین المللی هم محسوب می شود.

اسم رایان به انگلیسی

نوشتن اسم رایان به انگلیسی به صورت Ryan و Rayan هر دو کاربرد دارد. اما شکل Ryan صورت بین المللی تر این اسم در نوشتار لاتین است. رایان در فرانسه به صورت Rayan نوشته می شود و در انگلیسی به صورت Ryan.

Ryan
اسم رایان به انگلیسی

نظرسنجی اسم رایان

رایان همواره در سال های اخیر، در نظرسنجی های وبسایت، تلگرام و اینستاگرام نام‌فارسی امتیاز بالایی گرفته است.

نظرات درباره اسم رایان

نظر شما درباره اسم رايان چیست؟ دیدگاه خود را درباره این نام زیبا در قسمت نظرات بنویسید.

اسم رادین قشنگتره یا رایان؟

برای مشاهده نظرسنجی بین اسم رایان و رادین که هر دو از زیباترین اسم های پسرانه ایرانی محبوب هستند، اینستاگرام نام‌فارسی و نظرخواهی های روی پیج را ببینید.

منابع

  1. وبلاگ نام فارسی، نوشته دکتر نیکزاد، مقاله ۲۴، بهمن ۱۳۸۸
  2. لغت نامه دهخدا: رایان.
  3. family.disney/baby-names
  4. ویکی پدیا: رایان.
  5. nameberry.com/Rayan
4.5/5 - (58 امتیاز)

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.