اسم نیکان دختر یا پسر؟

نیکان اسم دختر یا پسر؟

اسم نیکان پسرانه است یا دخترانه؟

سوالی است که در چند روز اخیر به مراتب از ما پرسیده شد، و دلیلش پخش سریالی با نام نیکان از شبکه ۳ تلویزیون (صدا و سیما) هست. بیشتر دوستانی که این شک برایشان پیش آمده بود، پیش از پخش این سریال یقین داشتند که نیکان نام پسر هست و وجود شخصیت دختر با اسم نيكان در این سریال این شک و شبهه را به وجود آورده است.

چرا نام نيكان در سریال روی دختر است؟

با پخش سریال نیکان از صدا و سیما سیل پیام های پدر و مادرهایی که اسم فرزند پسرشان نیکان هست سمت ما جاری شد:

  • چرا در سریال نیکان، اسم دختر نوجوان، نیکان هست؟
  • اسم نیکان مگر پسرانه نیست؟ چرا در این سریال برای دختر انتخاب شده؟
  • نویسنده سریال نیکان نمی دانسته که نیکان اسم پسره؟
  • کارگردان فیلم یا سایر عوامل تحقیق درباره انتخاب اسم نداشته اند؟!
  • و …

سوالاتی از این قبیل که در پست اختصاصی مربوط به اسم نیکان در وبسایت مون و همچنین اینستاگرام نام فارسی به کرات از ما پرسیده شد…

درباره سریال نیکان

نویسندگان مجموعه تلویزیونی سریال نیکان “نسیم محمدی فارسانی” و “نسیم سیفی‌ پور” هستند، “کامران مجیدی” تهیه کننده و “علی سراهنگ” کارگردان آن است. داستان سریال نيكان درباره دختر نوجوانی به نام “نیکان” (!) است که با چالش های مختلفی در زندگی خود روبرو می شود…

نيكان نام دختر یا پسر؟

همانطور که خیلی سال پیش، به وضوح روی وبسایت مون، چه در قسمت اسم پسر با ن و چه در پست اختصاصی اسم نیکان اعلام کرده بودیم، نیکان یک نام پسرانه است و حتی اسم مشترک بین دختر و پسر نیست.

نيكان، اسمی که سال ها برای پسر انتخاب می شده، حالا به دلیل اطلاعات کم سازندگان یک سریال تلویزیونی، علاوه بر اینکه برای خیلی ها ایجاد ناراحتی کرده، ممکن است افراد با اطلاعات کمتر را در صدد انتخاب این اسم برای فرزند دخترشان کند.

نیکان اسم دختر یا پسر
معنی و جنسیت اسم نیکان ثبت احوال ایران

اسم نیکان در ثبت احوال ایران

نيكان در ثبت احوال ایران نیز نامی پسرانه معرفی شده است و به ثبت می رسد. فراوانی اسم پسرانه نیکان در ثبت احوال حدود ۹۵۰۰ نفر اعلام شده است. نام نیکان در ثبت احوال سال ها برای فرزند پسر انتخاب شده است. مگر اینکه افراد با اطلاعات کمتر پس از دیدن این سریال به ثبت احوال مراجعه نمایند و با استناد به سریال نیکان که از صدا و سیما پخش می شود، درصدد ثبت این نام برای فرزند دختر خود بر آیند.

بی شک هم این اتفاق کم تاثیر بر انتخاب نام پدر مادر های آینده نخواهد بود. همانطور که سال ها قبل درباره تاثیر رسانه ها بر انتخاب اسم صحبت کرده بودیم. اتفاقی که برای اسم ستایش، اسم رستا یا … افتاد و با شنیده شدن بیشتر این نام، تمایل افراد جامعه برای انتخاب این نام ها بسیار زیاد شد و سبب بالا رفتن فراوانی اسم های ستایش، رستا و خیلی نام های دیگر در ایران شد.

نظرسنجی: نیکان اسم دختره یا پسره؟

به نظر شما اسم نیکان دخترانه هست یا پسرانه؟ حتما در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره جنسیت نام نيكان بنویسید.

4.8/5 - (57 امتیاز)

392 نظر برای “نیکان اسم دختر یا پسر؟”

  1. نیکان قبلاً مشترک بوده یک نمونه نیکان زرگرزاده رتبه ۱۰ کنکور سال ۹۴ که خانمن، مثل اسم مانلی که برای آقایان هم داریم، برادر الیکا عبدالرزاقی، مانلی جمال، شخصیت مرد شعر نیما یوشیج، همینطور نیکان خانم هم داریم
    درسته که درحال حاضر مانلی دختره و نیکان پسره ولی چون در سال‌های گذشته اینطور بوده وقتی این اسامی رو انتخاب میکنید این امکان هم وجود داره که بعدها با همچین چیزی رو به رو بشید، کاری با این سریال ندارم مثلاً شاید پسر شما که وارد مدرسه شد اسم خاله هم کلاسیش هم نیکان باشه اونوقت میخواید چکار کنید؟

    16
    36
    1. شما رسما خودت رو پاره کردی که بگی صدا و سیما اشتباه نکرده. این تلاش رو اگه میذاشتی رو یه کار دیگه تا الان به یه جایی رسیده بودی. چرا انقدر دلایل مسخره میاری؟؟؟؟ یه نگاه به اطرافت بنداز ببین چند تا پسر با نام نیکان هست و اصلا دختری با این اسم هست؟
      حقوق بگیر سریال مسخره نیکان هستی؟

      51
      7
      1. شما سطح هوش خودت رو ببین تروخدا. این همه مثال قابل پیگیری زدم باز میای میگی اصلا دختری با این اسم هست؟ کسی که خودش رو پاره کرده منم یا شما که سریال هم تموم شد ولی هیچ توجهی بهتون نکردن؟ با این حال جالبه فکر میکنید میان اینجا شما رو توجیه کنن. با این کارتون فقط بیشتر همه جا رو پُر کردید وگرنه الان کمتر کسی تلویزیون میبینه. دلایلی که من آوردم مسخره است یا اونی که میگه ابرار توی عربی یعنی مردان نیک خدا پس نیکان مردونه ست؟!!!!!! الان هم دلیلی نداره عصبانیتت از سریال رو سر دیگران تخلیه کنی، روی شعور و ادبت برای هم کلامی حتما کار کن.

        16
        21
      2. حالت خوبه ؟ مثال قابل پیگیری ؟ :))) یه دونه مثال زدی اون هم رتبه ده کنکور…. معلومه کلی سرچ زدی تو گوگل تا یه نفر رو به این اسم پیدا کردی … تو اصلا برو صد نفر رو هم بیار دختر به اسم نیکان. ۵۰ هزار نفر پسر با اسم نیکان رو میخوای چی کار کنی ؟ دلیل شد ؟ ثبت احوال قدیم سوتی زیاد میداده همه هم می دونن .
        ضمنا اینکه میگی ” هیچ توجهی بهتون نکردن به این خاطر ما پاره شدیم ” مشخصه جیره خور عوضی هستی و دشمن مردم ، که از اینکه اعتراض مردم فعلا نتیجه نداده خوشحالی .

        29
        4
      3. نیکان اسم پسر هست
        افراد زیادی به اسم نیکان می شناسم (مرد هستند) که نسبتا معروف هستند» دکتر نیکان نسیم ، دکتر نیکان ظرافت جو، آقای نیکان قویمی هنرمند و . . .

        37
        2
      4. دقیقا با حرف شما موافقم ؛ یه مشت بیسواد احمق جمع شدن … اصلا ثبت احوال اسم دختری ب نام نیکان ثبت نشده ‍♀️ من خودم بعد از ۸ ماه تحقیق بالاخره تصمیم گرفتم اسم نیکان رو بزارم برای بچم … حالا احمقا میان فیلم میسازن ک اسم نیکان رو برای دخترانتخاب میکنن … کم سوادی تا کجا اخه ؟؟؟!!!!!!!!

        37
        1
      5. خیلی قشنگه اسم نیکان ، سال ۱۴۰۲ هم نیکان جزو اسم های محبوب پسرانه شد،اصلا مهم نبود.واقعا برای سریال سطح پایین خودتون ناراحت نکنید

        4
        1
      6. اسم پسرم نیکان و با دیدن این سریال خیلی ناراحت شدم که اسم نیکان روی دختر گذاشتن

        0
        1
      7. نیکان = نیک +ان. مگر ما عربیم که اسامی رو مذکر و مونث کنیم؟ حالا یک سری اسمها رو وقتی میشنوی من باب ظرافت و یا سختی میتونی بگی این اسم مردانه ست یا زنانه. اسم من نیکان هست و در بیمارستان کار میکنم بیشتر از صدتا آقا با اسم نیکان پذیرش کردم تو هشت سال کاریم. شما یکم تحقیق کن بعد صحبت کن. واقعا اسم با این حلاوت رو میذارید؟خیلی زشته واقعا اینکار اون رو توی یه دنیای زنانگی و مردانگی غرق میکنید با این اسم. خود دانید

        0
        1
    2. برگرد و متن رو دوباره بخون. منم گفتم قبلاً ثبت احوال برای دختر هم ثبت میکرده ولی اخیرأ فقط اسم پسره، مثال بیشتر میخواین؟ نیکان بهرامی و نیکان شمس زاد وکیل پایه یک دادگستری، دکتر نیکان مردانی، خیلی بیشتر میتونم نام ببرم، اینها رو مثال زدم چون قابل استعلام گیری هستن. اصلا شما سرچ کن سالن زیبایی نیکان، از کی تا حالا برای سالن زیبایی زنانه اسم مردونه میذارن؟ بعد میشه بگید چطور خودتون توهین میکنید ولی تحمل شنیدن همون حرف رو از طرف مقابل ندارید؟ برای امثال تویی که شعوراین رو ندارن با کسی که حرفش رو به هر دلیلی قبول ندارن محترمانه حرف بزنن و بهش برچسب جیره خور عوضی میزنن، آره واقعاً از ته دل خوشحالم، بشین تا اعتراضت نتیجه بده

      19
      18
      1. توجهی بهش نکنید. عمدا داره فضا رو متشنج میکنه.

        16
        3
      2. پلشت نیکان اسم پسره. حالا سالن زیبایی به اسم نیکان؟ چه ربطی داره؟ سوپر مارکت به اسم اکبر داریم تا سارا. چند گرفتی از کارگردان سریال نیکان بیای اینجا ماله بکش؟

        25
        5
      3. لطفا دهن مبارکت رو ببند و درباره جنسیت اسم نیکان چیزی نگو

        12
        6
      4. خودت داری میگی اخیرا فقط پسره
        میشه بگی عوامل سریال با علم به این موضوع؛ چرا تصمیم گرفتن برای ده هزار پسر بچه مشکل سازی کنند؟؟!! ثبت احوال هم که میگه فقط برای پسر ثبت میکنیم!! خب هدف جز به هم ریختن اعصاب مردم و ناراحت کردن پسربچه ها و جنجال به پا کردن چی بوده؟؟ یعنی اون سریال یه مشاور نداشته که به قسمت آسیب فرهنگی این قضیه بپردازه؟!

        21
        3
      5. در اینکه شما از عوامل سریال یا از دوستان و آشنایان اونها هستی ،شکی نیست .
        و البته که ارسال پیام‌های شما مثل کار کارگردان هم کاملا از روی قصد و غرض و مرض هستش.

        15
        0
    3. خیلی زحمت کشیدی که از سریال نیکان دفاع کنی . اصلا چرا برات مهمه که نظر می دی؟ خانواده ها بسیار کار خوبی کردند که اعتراض کردند.خدا رو شکر سریال اصلا دیده نشد.

      20
      2
      1. نیکان نامی پسرانه در ثبت احوال هم در عرف جامعه، ممکن به دلیل نا آگاهی خانواده ها تعداد کمی دختر ثبت شده باشه برای اسم هایی مثل عرفان،ماهان ،متین،و… این مشکل پیش آمده که با قانون جدید ثبت احوال اسم ها نامتجانس دیگه ثبت نمیشه خیالتون راحت ،

        20
        3
      2. من نمیدونم چرا مد شده همه اسم های ایرانی دارن مشترک میکنن جالبه که اکثر هنرمندها و بلاگرها هم اسم بچه هاشون اسم مشترک گذاشتن و میگن خیلی باکلاس و یونی سکس هست مثل اسم های تیام، پناه، آیین، جانان، ماهان، باران، ماهور، دیار، یارا، دیدار… کلی اسم دیگه ،ولی وقتی نیکان کاملا اسم پسرانه اسم و خانواده ها دوست نداشتن اسم مشترک برای بچه هاشون بذارن این کار عین بی احترامی و بی ارزشی به مخاطب وبی سوادی و مردم آزاری هست

        23
        2
    4. نیکان هیچ وقت مشترک نبوده و ممکن در اثر نا آگاهی والدین تعداد کمی نیکان دختر داشته باشیم ولی هیچ کدام از آنها در لیست افراد مونث در ثبت احوال نیستن و هنگام سرچ در سایت ثبت افراد اسم نیکان برای دختر ناموجود میزند،خداروشکر با قانون جدید هیچ اسم نامتجانس دیگه ثبت نمیشه ،

      20
      2
      1. اسم نیکان نامتجانس نیست از نظر معنایی هم زن میتواند نیکان باشد دوستان چرا اینقدر میخواهید بین دختر و پسر فاصله بیندازید ؟

        3
        0
      2. نامتناجس هست چون نیکان اسم کاملا پسرانه هست هم در ثبت احوال، هم در عرف جامعه هم در کتاب نامه قدیمی دکتر نخعی ، هم از نظر ساختار ادبی که آخر اسم های پسر الف نون داره مثل کیان شاهان، نیکان ،… آخر اسم های دخترانه الف داره مثل سارا، درسا، النا….

        2
        1
    5. نیکان اسم پسره متاسفم برای اون کارگردان که انقدر ناراحتی تو دل پدر و مادر ها انداخت احمق

      30
      5
    6. اسم نیکا دختره انقدر صدا و سیما می ترسید از این اسم نیکان رو خراب کردین تف تو ذاتتون
      نیکان فقط اسم پسره تو این سایت هم تخصصی نامگذاری هست نوشته
      علی سرآهنگ کامران مجیدی لعنت بر پدر و مادرتون

      24
      2
    7. درباره اسم نیکان. جوک های قشنگی تلاوت کردی.
      نیکان اسم پسره اشکول تپه.

      5
      1
  2. نیکان اسم پسره و مسلمه. اون کسی که در نظرات قدیمی تر (صفحه قبلی) فحاشی کرده و دری وری گفته از عوامل سریال نیکانه؟

    28
    1
    1. خداروشکر سریال به پایان رسید همه هم درباره اشتباه و گاف سریال نوشتن،خواهشا با عوامل فیلم بحث نکنید که کاملا آدم های بی تربیت و بی منطقی هستن همون شکایت های قضایی بر اشون کافیه حداقل شاید برای اشتباهشان پاسخگو باشن

      20
      3
    2. واقعا از ته دل ناراحت شدم بعد از این سریال
      که دوگانگی ایجاد کرد نیکان اسم پسره منه
      و من از ناراحتیم میخوام اسمشو عوض کنم

      12
      5
      1. چه کاریه آخه حتما بین این همه نیکان فردا روزی یکی معروف میشه بازیگر، فوتبالیست… پشیمون میشید حتما من پسرم دو هفته دیگه به دنیا میاد اسمش می خوام بذارم نیکان عاشق این اسمم چون به اسم خودم که نداشت هم میاد

        16
        2
      2. وااااای چرا به خاطر یک سریال کاملا مسخره و البته تقلیدی،اسم آقاپسر گلت رو عوض کنی ،اصلا یادت نیاد،ول کن بابا ،اینا بی سوادن،شما که باسواد و باشعور هستی. تحت هیچ شرایطی اسم آقا پسرت رو عوض نکنی. اصلا …

        11
        2
      3. کدوم سریال ،چه شبکه ای!!واقعا کسی تلوزیون ایران نگا میکنه،من به هرکی گفتم می خوام اسم پسرم بذارم نیکان همه گفتن خیلی قشنگه نیک هم میشه صداش کرد

        7
        0
  3. از این صدا و سیما و فیلمهاش هیچ چیز بعید نیست وقتی اسم ماشین نیسان رو میذارن رو یه افغانی دیگه بقیه کاراشون هم عادی‌

    8
    0
    1. نیکان اسم منه اسم پسره کی گفته دختره دبی ما هم‌ نیکان دیگ برک ایبکه

      5
      0
  4. هرچند قبول كردنش براتون سخته
    آقا نيكان نامي برازنده پسران

    23
    1
  5. نیکان به قدری فراوانیش بر ای پسرها زیاد شده که هر مدرسه پسرانه ای بری ۲۰ تا نیکان توش هست ،کافیه اینو از آموزش پرورش بپرسید،چندتا مجموعه سریال داریم مثل نیکی و نیکان،عشق نیکان ،همه جا نیکان به عنوان پسر شناسایی میشه آقای نیکان ابراهیمی آهنگ ساز معروف

    20
    2
  6. چرا همه اسم های پسرانه باید نماد قدرت،ظلم،پادشاهی جنگ افروزی فرماندهی … این اسم ها باشن مثل کیاشا، شاهان… من به شخصه دوست داشتم یک اسم برای پسرم بذارم با فرکانس خوب و نیک بدون هیچ نماد سلطه گری قدرت طلبی ،که اسم زیبا نیکان انتخاب کردم، حالا شما چون اسم شیک و با کلاس و لطیف بود باید بذارید برای دختر، متاسفم برای سوادشون

    15
    2
  7. چرا اخه اسم نیکان رو گزاشتن روی دختر
    چرا ثبت احوال بهمون نگفت و در تمام رسانه ها نیکان اسم پسر معرفی میکردن

    9
    2
    1. به نظر منم اسم نیکان اسم پسره و البته اسم یکی از نوه های خاله ی منم هس

      0
      0
  8. والدین عزیز قانون جدید ثبت احوال بخونید کاش اون کارگردان نویسنده بیسواد هم بخونن
    اسامی نامتناسب با جنس . مانند : ” ماشاءاله برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور ثبت نمی‌شود
    این همه اسم دختر چرا گیر دادن به اسم نیکان کاملا پسرانه خوب بابا زورتون به نیکا ها و مهسا ها نمیرسه این چه اشتباه بزرگیه کردید

    12
    2
  9. نيكان نامي زيبا براي پسران صد سال هم بگذره مخصوص پسران هست

    12
    2
  10. نیکان اسم پسره چرا رو دختر گذاشتن اسم پسرم نیکان هست خدا لعنت کنه سازندگان سریال نیکان رو اسم قحطی بود

    14
    2
    1. در کارزار شرکت و برای شکایت از این نام اشتباه امضا کنید

      5
      1
    2. منم مامان آقا نیکان جانم هستم و متأسفم که من رو هم دچار شک کردین

      0
      0
  11. سریال مسخره تموم شد و معروف هم نشد و تیرتون به سنگ خورد و ضایع شدین نیکان اسم پسره شما کودن ها اهالی نفهم صدا سیما هستین

    13
    3
  12. ما که هر چی نیکان دیدیم پسر بوده اتفاقا زیاد هم هست و خیلی خیلی عجیبه رو دختر
    به نظرم حق دارن پدر و مادرا
    کاش کارگردان و نویسنده عذرخواهی کنن

    17
    2
    1. ای کاش کارگردان یکم سواد داشت خدا ازش نگذره ؛ نیکان نامی پسرانه؛

      12
      1
      1. اسم دختره را خواستن بزارن نیکا دیدن اسم همون دختر آبادانیه ک کشتن دیگه گذاشتن نیکان مرگ بر همشون

        4
        1
  13. خدا بر اموات کارگردان عقده ای سریال مزخرف نیکان تا قیامت لعنت کند انشالله

    15
    2
    1. الهی آمین
      یه مشت بی شرف جمع شدن سریال مسخره ساختن و چشم روی بچه های مردم بستن متاسفم واسه پژمان بازغی که مجری کودک شو بود و میدونست این اسم پسران هست ولی هیچ واکنشی نشون نداد فقط گفت بنده دخالت نداشتم همینجوری میشه همه در برابر ظلم سکوت میکنند دیگه

      9
      1
      1. نفرين تا قيامت بر عوامل سريال نيكان
        نيكان نامي است برازنده پسران

        11
        1
  14. الان چند صدتا اسم پسر بگم که ثبت احوال قدیما ثبت کرده روی دختر؟؟؟ تابلو ترین مثلا پویا و نیما که رو دختران دیدم
    ولی نیکان کاملا” اسم پسرانه هست اینو کتاب های قدیمی نامگذاری و سایت ثبت احوال میگه به کوری چشم مگس های جیره خور صدا و سیما :)
    شماها که میگین اسم مشترکه تا ازتون مرجع و منبع حرفتون رو میخوان لال میشین!

    12
    2
      1. در پی اینکه قضایی شد عوامل فیلم به اشتباه خود پی بردن همین کافیست و بس

        0
        0
  15. ما كه هرچي نيكان ديدم پسر بوده از اين به بعد هم همينطور خواهد بود

    7
    1
    1. مگه داریم اسم پسر از نیکان قشنگ تر ،تو کل نظرسنجی ها همیشه جزو اسم های برتر هست

      9
      2
  16. اسم دوست من نیکان هستش ، دختر هم هست .
    یک اسم مشترک باید باشه که گذاشته روی دختر و پسر .

    4
    9
    1. سلام علیکم و من الله توفیق بکم مرجع تلویزیون جمهوری اسلامی هست و نیکان اسم دخترانه

      2
      4
      1. مرجع این همه آدم که اسم پسرشون نیکان گذاشتن هم ثبت احوال کشور جمهوری اسلامیه و من الله توفیق :))))

        2
        0
      2. اگه مرجع صدا و سیما باشه اسم کیان هم توی یه سریالی گذاشت رو دختر! :)))

        1
        0
    2. به این سوی چراغ دختر دیدم اسمشون پژمان و پیمان بود ثبت احوال در پیکر نداره، پدر مادرها دوست شما باید خودشون آگاه میبودن ، و تحقیق میکردن، نیکان کاملا پسرانه است، جالبه فیلم هیچ تاثیری نداشته و کسی توجه نکرده و فراموش میشه چون امسال هم نیکان جزو اسامی برتر و محبوب پسرانه شده

      0
      0
  17. نيكان اسم زيبايي هست
    من هرچي نيكان ديدم پسر بوده
    درود بر آقانيكان

    9
    1
  18. این همه سوتی دادن شبکه های بی هویت و بی پایگاه یک سوتی هم باشه مال صدا و سیمای ملت جمهوری اسلامی ایران.

    1
    1
  19. اسم پسر من هم نیکان هست . ۱۴ سال پیش که بدنیا اومد من این اسم رو براش انتخاب کردم چون یهویی به دلم افتاد . اصلا نمیدونستم هست همچین اسمی . خوشبختانه صفارت ایران توی مونیخ فقط تعجب کردن و ایراد نگرفتن

    4
    2
  20. وا!!!
    نیکان که اسم کاملا مردونه س بابا توی این سایت هم نوشته پسرانه . سواد که دارین؟!
    کاملا واضح و بدیهی :]
    اسم پسر برادرمو گذاشتیم همه هم استقبال کردند گفتن خیلی قشنگه

    3
    1
  21. سلام من با اسم مشترک که خلاف جنسیت نباشد کاملا موافقم هم دختر میتواند نیکان باشد هم پسر
    بله برخی اسمها اختصاصی هست مثلا پوران دخت
    خوبی زیاد شدن اسم مشترک این هست که بچه میبند مثلا سه تا دوستش نیکان هستند وپسر هستند وتو فامیل هم سه تا دختر نیکان هستند وذهنش برای احترام به جنسیت مخالف بیشتر میشه بله اگر کم باشد احتمال تمسخر هست اما خانواده ها با شهامت باید اسم مشترک رو زیاد کنند

    2
    0
    1. بنده هم شما را درک نمیکنم که اصرار دارید اسامی مشترک را ترویج دهید نیکان نامی هست پسرانه ریشه آن لغت نیک هست یک نام پسرانه

      1
      0

دیدگاه شما چیست؟ در کادر زیر بنویسید:

❤️دیدگاه شما تا دقایقی بعد از ارسال روی وبسایت قرار می گیرد.